هرآنچه که باید درباره وام ازدواج ۱۴۰۰ بدانید

هرآنچه که باید درباره وام ازدواج ۱۴۰۰ بدانید

نخستین اقدامی که متقاضی باید برای ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۰ انجام دهد مراجعه به سایت سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج است که آن هم باید در میانه فروردین ماه انجام شود. نکته اینجاست که اگر پیش از سال ۱۴۰۰ برای ثبت نام اقدام کنید مشمول وام ۵۰ میلیون تومانی خواهید شد.  

کد خبر : ۹۱۲۹۹
بازدید : ۵۴۱۱
هرآنچه که باید درباره وام ازدواج ۱۴۰۰ بدانید!
فرادید | نمایندگان مجلس روز گذشته به افزایش وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ رای دادند. مصوبه‌ای که براساس آن کف تسهیلات ازدواج در سال آینده را به ۷۰ میلیون تومان و سقف ۱۰۰ میلیون تومان رسانده است. پیش از این مبلغ وام ازواج برای هریک از زوجین ۵۰ میلیون و به شکل مجموع ۱۰۰ میلیون تومان بود.

به گزارش فرادید؛ نمایندگان مجلس بدون تغییر در پیشنهاد کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ موافقت کردند که مبلغ وام ازدواج حداقل ۴۰ درصد و حداکثر ۱۰۰ افزایش پیدا کند. البته کمیسیون اجتماعی مجلس پیش از بررسی پیشنهاد در کمیسیون تلفیق پیشنهاد اعطای وام ۱۰۰ میلیون تومانی به هریک از زوجین را داده بود.


اما کمیسیون تلفیق اعلام کرد که به صورت مشروط با وام ۱۰۰ میلیون تومان برای کم سن و سال‌ها موافقت کرده است. این کمیسیون علت مشروط کردن وام ۱۰۰ میلیون تومانی را کاهش سن ازدواج در میان جوانان عنوان کرده بود.

با این وجود براساس مصوبه تازه مجلس یازدهم، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از محل پس انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به کلیه زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آن‌ها بعد از تاریخ ۱/ ۱/ ۱۳۹۷ است و تاکنون تسهیلات ازدواج دریافت نکرده‌اند با اولویت نخست پرداخت کند.

طبق این مصوبه، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ۱۴۰۰ هفتصد میلیون (۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است.

البته در متن مصوبه تاکید شده است که شرایط سنی متقاضیان دریافت وام، حداکثر یک ماه پس از ابلاغ این قانون، به پیشنهاد مشترک وزارت ورزش و جوانان و بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.
شرایط دریافت وام ۷۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج
برخلاف سال‌های گذشته که تمامی زوجین به یک میزان تسهیلات ازدواج دریافت می‌کردند، حالا با تغییر تصمیم نمایندگان مجلس یازدهم، وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی تنها به زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال پرداخت می‌شود. نمایندگان همچنین برای دیگر زوج‌هایی که این شرایط را ندارند، ۷۰ میلیون تومان در نظر گرفته است.

البته مجلسی‌ها برای ضمانت وام ازدواج سال آینده هم مصوب کردند که بانک‌ها باید برای ضمانت صرفا یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یا یک ضامن و سفته و یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند.

در این میان دولت نیز هر ساله برای پرداخت وام شرایط سنی تعیین می‌کند و پس از تصویب در هیات دولت ابلاغ می‌شود. با این وجود به نظر می‌رسد که مصوبه شرایط سنی دولت نیز تا پایان فروردین ماه ابلاغ خواهد شد.
هرآنچه که باید درباره وام ازدواج ۱۴۰۰ بدانید!
چگونه باید برای تسهیلات ازدواج اقدام کرد؟
نخستین اقدامی که متقاضی باید برای ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۰ انجام دهد مراجعه به سایت سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج است که آن هم باید در میانه فروردین ماه انجام شود. نکته اینجاست که اگر پیش از سال ۱۴۰۰ برای ثبت نام اقدام کنید مشمول وام ۵۰ میلیون تومانی خواهید شد.

با این حال سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج نیز با اعلام مدارک مورد نیاز برای ثبت نام وام ازدواج؛ ۱- اصل و کپی سند ازدواج. ۲- اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه‌های زوجین.۳- اصل و کپی شناسنامه‌های ضامنین. ۴- اصل و کپی کارت ملی (موقت یا دایم) زوجین.۵- اصل و کپی کارت ملی (موقت یا دایم) ضامن.۶- کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین.۷- کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام را الزامی عنوان کرده است.

با این حال متقاضیان وام ازدواج که واجد شرایط اعلام شده هستند، ابتدا باید از طریق سایت سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ثبت نـام کرده و فرم مربوطه را تکمیل نمایند که در صورت موفقیت آمیِز بودن مراحل ثبت نام، یک کد رهگیری ده رقمی که کاملا محرمانه بوده و مربوط به متقاضی می‌باشد، به شخص ثبت نام کننده داده می‌شود

پس از آن متقاضی وام باید مجدد به سامانه مراجعه کرده و از وضعیت ثبت نام خود و نام شعبه مربوطه جهت مراجعه برای اخذ وام ازدواج مراجعه کند.

بااین وجود، در صورتی که شعبه عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف مدت زمانی که از طرف سایت اعلام می‌گردد، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به اتمام مراحل اخذ وام اقدام نمایند.
میزان اقساط وام ازدواج
براساس مصوبه مجلس هر دو وام ۷۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج با بازپرداخت ۱۰ ساله و با کارمزد ۴ در صد ارائه می‌شود. با این وجود میزان ماهانه اقساط وام ۷۰ میلیون تومانی، مبلغ ۶۱۲ هزار تومان خواهد بود؛ که در مجموع زوجین باید یک میلیون و ۲۲۴ هزار تومان به شکل ماهیانه پرداخت کنند.

همچنین اقساط ماهیانه وام ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج نیز، مبلغ ۸۷۵ هزار تومان خواهد بود. با این اوصاف تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی زوجین زیر ۲۳ و ۲۵ سال در ماه یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود.
البته باید توجه داشت که سررسيد اولين قسط هم، يک ماه پس از پرداخت تسهيلات مزبور خواهد بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید