بورس چه زمانی به مدار صعود باز می‌گردد؟

بورس چه زمانی به مدار صعود باز می‌گردد؟

با وجود ریزش‌های مداوم بورس در طول ماه‌های اخیر، اما حالا برخی از تحلیلگران بازار سرمایه نسبت به بازگشت بازار بورس به مدار صعود ابراز امیدواری می‌کنند. این دسته از تحلیلگران می‌گویند افزایش قیمت جهانی نفت، افزایش قیمت جهانی فلزات و انجام معاملات محصولات فولاد در سقف قیمت بورس کالا این سیگنال را به بازار می‌دهد که از روز‌های آینده، بازار حداقل در سهم‌های شاخص محور (فلزات و پالایشی‌ها) صعود قیمت را تجربه کند.

کد خبر : ۹۱۳۵۲
بازدید : ۷۲۵۸

رشد بورس

فرادید | بورس تهران در حالی هفته دوم اسفند ماه را آغاز کرد که شاخص کل همچنان روند نزولی دارد. روندی که از ۲۱ مرداد ماه تاکنون منجر به ورود خرس‌ها به بازار سهام شده است. با این حال در طول ۷ ماه اخیر تاکنون حدود ۹۰۰ هزار واحد از ارتفاع شاخص کل ریخته و همچنان ریزش آن ادامه دارد. اما در این میان برخی کارشناسان با توجه به سیگنال‌های سیاسی، اقتصادی و ارزندگی اکثر قریب به اتفاق سهم‌ها، پیش بینی می‌کنند که بازار سهام جانی دوباره بگیرد. هر چند در مقابل این دیدگاه بدبینی دسته دیگری از کارشناسان بازار سرمایه نسبت به بازگشت بورس وجود دارد.

به گزارش فرادید؛ بازار سهام در طول ۱۵ روز گذشته شاهد خروج پول حقیقی از بازار بوده است، این مسئله باعث شده است تا سهم‌ها در صف فروش بنشینند و از طرفی نقد شوندگی بازار دچار بحران شود.


بررسی‌ها نشان می‌دهد که در طول یک هفته اخیر ۳ هزار و ۱۳۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده که نشانگر افزایش ۱۰ درصدی خروج پول نسبت به هفته قبل‌تر است.

در طول ۱۰ هفته اخیر نیز حقیقی‌ها ۲۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نقدینگی از بورس خارج کردند، تا نشان دهند از هر فرصتی برای خروج از این بازار استفاده می‌کنند.

در معاملات امروز بورس تهران هم ۸ هزار واحد دیگر از ارتفاع شاخص کل ریخت، تا نماگر روی سطح یک میلیون و ۱۶۹ هزار واحد قرار بگیرد. عددی که رفته رفته نگرانی سهامداران برای شکسته شدن حمایت یک میلیون واحدی را افزایش می‌دهد.

ارزش معاملات بازار بورس امروز هم ۳ هزار میلیارد تومان بود، رقمی که در روز‌های خوش بورس به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید.

بهترین زمان فروش سهام بازگشت بورس نزدیک است؟
با وجود ریزش‌های مداوم بورس در طول ماه‌های اخیر، اما حالا برخی از تحلیلگران بازار سرمایه نسبت به بازگشت بازار بورس به مدار صعود ابراز امیدواری می‌کنند. این دسته از تحلیلگران می‌گویند افزایش قیمت جهانی نفت، افزایش قیمت جهانی فلزات و انجام معاملات محصولات فولاد در سقف قیمت بورس کالا این سیگنال را به بازار می‌دهد که از روز‌های آینده، بازار حداقل در سهم‌های شاخص محور (فلزات و پالایشی‌ها) صعود قیمت را تجربه کند.

امیرعلی امیرباقری، تحلیلگر بازار سرمایه هم از جمله کارشناسان خوش بین به آینده بورس است. او می‌گوید فروش اوراق تامین مالی دولت رو به اتمام است؛ بنابراین احتمال اینکه نقدینگی‌ها وارد بازار و سهام شود بسیار زیاد است که این موضوع به طور حتم بر روند بازار تاثیرگذار خواهد بود.

در این میان برخی هم بازگشت بورس در کوتاه مدت را بعید می‌دانند و معتقدند که روند صعودی بازار تنها با جلب اعتماد حقیقی‌ها آن هم در بلند مدت ممکن است.

دراین رابطه علی خسروشاهی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: «اعتماد نسبت به بازار سهام از بین رفته و همین دلیل نیز باعث شده تا کمبود پول در بازار سهام تشدید شود. بازگشت اعتماد به سهامداران و متقاعد شدن آن‌ها در سرمایه‌گذاری دوباره امری زمان‌بر است و به نظرم بیش از شش ماه طول خواهد کشید.»

او معتقد است که بازگشت دامنه نوسان به حالت قبل بهتر است، زیرا بازار سهام و سهم‌ها زودتر متعادل خواهد شد و نقدشوندگی بورس بیشتر می‌شود و روند فرسایشی بورس از بین می‌رود.

پیمان حدادی دیگر کارشناس بازار سرمایه است که به روز‌های آینده بازار سهام خوش بین است.

او می‌گوید: «به نظرم دو هفته آخر معاملات امسال روند شاخص کل مثبت است. زیرا تامین مالی دولت از سمت عرضه اوراق بدهی انجام شده و شدت فروش این اوراق در هفته بعد کاهش پیدا می‌کند و این موضوع باعث افزایش حجم معاملات می‌شود. از طرفی نیز با ورود صندوق‌های با درآمد ثابت به خرید سهام پول به بازار سهام تزریق می‌شود و قیمت سهم‌ها نیز به منطقه جذابی رسیده است.»

در این میان دولت و مجلس نیز با مصوبات حمایتی قصد دارند حرکت منفی بورس را تغییر دهند. در جدیدترین مصوبه نمایندگان مجلس به دولت اجازه دادند حداکثر ۵ واحد درصد از سهام درحال واگذاری در بورس را با تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی مطابق ضوابط شورای عالی بورس به بازارگردانی اختصاص دهد.
بیرون آمدن از بورس
حرکت شاخص بورس همچنان بر مدار نزول؟

در مقابل خوش بینی برخی از تحلیلگران بازار سرمایه، بدبینی دسته دیگری از کارشناسان این بازار قرار دارد. این گروه معتقدند که چشم‌انداز بازار سهام در کوتاه‌مدت و میان‌مدت نزولی است.

ایمان رئیسی یک از این کارشناسان است که به روز‌های آینده بورس خوش بین نیست. او می‌گوید: «همانگونه که در شش ماهه اول سال اخبار منفی بر سیر صعودی بازار تاثیری نداشت، در شرایط امروز بازار اخبار مثبت نظیر افزایش قیمت نفت که نزدیک به ۷۰ دلار شده است، کاهش تولید نفت عربستان برای متعادل کردن قیمت نفت، الزام تزریق پول از سوی صندوق‌ها و اخباری ازاین دست به نوعی سوخت می‌شوند و تاثیری بر بازار نمی‌گذارند.»

محمد مهدی عشریه، کارشناس بازار سهام هم معتقد است تا زمانی که تصمیمات شبانه برای بورس گرفته می‌شود و بازار سهام بازاری آزاد نیست وضعیت فرسایشی بورس ادامه دارد.

رسول رحیم‌نیا، کارشناس بازار سهام هم در رابطه با سمت و سوی بازار سهام در روز‌های آینده گفته است: «در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های فعال در بورس برای تامین نقدینگی پایان سال اقدام به فروش سهام می‌کنند بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود بازار رشد چندانی را در روز‌های آتی به خود نبیند و سیاست‌گذار بورسی نیز نتواند با استفاده از اهرم فشار بر حقوقی‌ها نسبت به عدم عرضه، وضعیت مطلوبی را رقم بزند.»

حمیدرضا فرهادی، کارشناس بازار سهام نیز گفته است: «بازار سهام در شرایط خوبی قرار ندارد و حجم و ارزش معاملات نیز به شدت کاهش پیدا کرده و فعلا چشم‌انداز بازار سهام در کوتاه‌مدت و میان‌مدت نزولی است.»

۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    بورس از فروردین رشد میکنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید