موسیقی آرژانتینی به روایت موزیسین‌های ایرانی

موسیقی آرژانتینی به روایت موزیسین‌های ایرانی

گروه موسیقی "راش" که عمده فعالیت خود را بر موسیقی لاتین و بخصوص موسیقی آرژانتینی گذاشته در اولین کنسرت رسمی خود توانست نگاه علاقه‌مندان به موسیقی را به خود جلب کند.

کد خبر : ۹۱۳۷
بازدید : ۱۷۲۸
اعضای گروه

گروه موسیقی "راش" که عمده فعالیت خود را بر موسیقی لاتین و بخصوص موسیقی آرژانتینی گذاشته در اولین کنسرت رسمی خود توانست نگاه علاقه‌مندان به موسیقی را به خود جلب کند.

به گزارش هنرآنلاین، گروه موسیقی راش به سرپرستی محمد لامعی، فعالیت خود را از سال 1392 با ترکیبی از فعالان و دانش‌آموختگان رشته موسیقی با هدف اجرای آثار موسیقی لاتین تشکیل شد. این گروه تمرکز خود را بر روی اجرای قطعات آمریکای لاتین به خصوص موسیقی تانگوی آرژانتینی معطوف کرده است و تاکنون کنسرت‌ها و برنامه‌های متعددی برگزار کرده که از اهم فعالیت‌های این گروه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساخت موزیک ویدئوهای مختلف. برگزاری کنسرت "سایه‌های اژدهاک" به مدت یک‌ماه در مجموعه برج میلاد تهران، همکاری و تعامل فرهنگی با سفارت آرژانتین و سفارت آلمان، اجرا در مراسم رونمایی و اکران خصوصی فیلم سینمایی "ساکن طبقه وسط" ساخته شهاب حسینی، برگزاری کنسرت به نفع بیماران سرطانی موسسه خیریه سپاس، همکاری و برگزاری کنسرت به نفع موسسه خیریه ریشه‌ها و سازمان ملل، ضبط استودیویی قطعات برای آلبوم و برگزاری کنسرت در برج میلاد، مجموعه فرهنگی آسمان، پردیس سینمایی قلهک، سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان، فرهنگسرای اندیشه و... .

گفتگو با محمد لامعی و فرزان فلک دهی به بهانه کنسرت " شب تانگو و لاتین " را در ادامه می‌خوانید:

آقای لامعی گروه‌های موسیقی جوان این روزها با چه مشکلاتی روبرو هستند
در مجموع دو مشکل داشتیم یکی گرفتن مجوز‌های برگزاری کنسرت و دیگری نداشتن تهیه‌کننده و همین باعث شد ما به صورت مستقل کار کنیم. تمام فعالیت‌های لازم را برای جذب تهیه‌کننده و اسپانسر انجام دادیم. البته توقعی هم نیست. هرگروهی که که شناخته شده نیست و اجرای رسمی نداشته کمتر کسی می‌پذیرد اسپانسر شود که امیدواریم از این به بعد این مشکل برطرف شود.

آیا اساتید و پیشکسوتان موسیقی شما را حمایت و از کارتان استقبال کرده‌اند؟
خواسته یا ناخواسته، تیم ما از بعضی جریان‌ها دورافتاده است. متاسفانه گروه ما در هیچ مرحله‌ای مورد حمایت اساتید نبوده است. البته جناب استاد تویسرکانی همیشه به ما دلگرمی می‌دادند. ولی در جامعه موسیقی همه از هم بی‌خبرند.

اعضای گروه

در مورد کلیپی که روی آن کار کرده‌اید و اصالت و تاریخچه آن بفرمایید و انگیزه شما از استفاده آن چیست؟
ما از ژانر موسیقی لاتین استفاده کردیم با اینکه اکثرا موسیقی کلاسیک کار کرده‌ایم. سعی کردیم موسیقی را انتخاب کنیم که بتوانیم مخاطب موسیقی پاپ را جذب کنیم و از مخاطب خاص و موسیقی کلاسیک فاصله بگیریم و نمی‌خواستیم در عین حال به موسیقی پاپ هم نزدیک شویم. فکر کردیم موسیقی امریکای لاتین را انتخاب کنیم چون این موسیقی برای مردم قابل هضم و شنیدن است.

البته ما در تنظیم‌ها همراه آقای فلک‌دهی و آقای همتی سعی کردیم که به روحیه مردم خودمان نزدیک شویم. داستان ویدئوها هم این بود که ما سه کار ضبط شده داریم که دو تای آن را ویدئویی کار کردیم. هدف ما این بود که یک آلبوم تصویری بتوانیم تهیه کنیم. ولی چون مشکل اسپانسر داشتیم دو ویدئو را فقط به صورت تک تک ساختیم و در شبکه‌های اجتماعی گذاشتیم برای معرفی و عرضه به مخاطبان.

کنسرتی هم که در نیاوران داشتیم هم موسیقی تانگو و لاتین بود، تلطیف شده برای مخاطب خودمان.

نقاط مشترکی که بین موسیقی لاتین و فرهنگ مردم ما دیدید چه بوده که چنین تلفیقی صورت گرفته است؟
یک چیزی که در این کار دیده می‌شود ریتمی است که در آرژانتین و آمریکای لاتین وجود دارد به نام "چاکاررا" که دقیقا ریتم 8 و 6 خود ما است و مردم ما همان ریتم را تجربه می‌کنند و فکر می‌کنم برایشان خیلی جالب باشد. ما قبلا در سفارت آلمان هم اجرا کرده‌ایم و اجرای‌مان مورد استقبال واقع شد که البته سفیر آرژانتین هم حضور داشتند. موسیقی فولکلوری است منطبق با ریتم خودمان.

این بحث ریتمیک است و درباره ملودی‌های مردمی و پاپیولار. نکته مهم در تنظیم‌ها این بوده که موسیقی برای مردم جذاب باشد. ما نسبت به کارهای اصلی که در خود کشور آرژانتین اجرا می‌شود فاصله داریم و این عمدی است تا بتوانیم به مخاطب خودمان نزدیک شویم و یک استایل جدید است برای ذائقه مردم ایران زمین.

آقای فلک دهی، با توجه به اینکه تلفیق این دو موسیقی و دو فرهنگ راحت نبوده از مصائبی که برای تنظیم داشتید بفرمائید که چه آسیب‌شناسی‌هایی صورت گرفته است؟
بزرگترین مساله ما این بود که آن موسیقی و رنگ و لعابش که در آثار و کنسرت‌های بزرگ شنیده و دیده‌ایم باید در موسیقی ما هم خوب صدا بدهد و به شکل درست اجرا شود. در حالی که باید متفاوت هم باشد. دنبال مانیفست دادن نبودیم.

این موسیقی است که از دل مردم بر آمده و موسیقی محلی آرژانتین است و شاید سطح بالاتر و اغراق شده‌تر اجرا شده باشد. با این ترکیب‌بندی سازها که ما انجام دادیم هم باید خوب صدا می‌داد و اجرا می‌شد. به شکل ساده این مهمترین اتفاقی است که برای ما افتاده است.

اعضای گروه

آیا فکر می کنید 70 درصد رضایتی که گروه‌های حرفه‌ایی از گیشه توقع دارند، اجرا کنسرت در نیاوران به همراه داشت؟
فکر می‌کنم با توجه به حرف‌های محمد لامعی که اولین فعالیت رسمی گروه راش است موفق بودیم. صندلی‌ها سالن پر شده بود و فکر می‌کنم مسیرمان را درست رفتیم.

آقای لامعی ، آیا تصمیم دارید کارهای بعدی را هم با همین استایل پیش ببرید؟
چیزی که انتخاب کردیم همین موسیقی است و دوست داریم همین شیوه را بسط و گسترش بدهیم و بتوانیم از همه لحاظ حرفه‌ایی‌تر کار کنیم. در مورد فروش گیشه هم باید گفت در این ترافیک کنسرت‌ها که پوستر خود را هم نمی‌توان پیدا کرد، ده دقیقه مانده به اجرا می‌بینیم سالن پر شده و این باعث خوشحالی است.

با همراهی مردم حتما موفق خواهیم بود. حتما نقاط ضعفی هم وجود دارد که باید روی آن فکر شود و برای اجراهای بعدی بهتر باشیم و برای هدف‌مان که نزدیک شدن به مخاطب است بهتر قدم برداریم.

برنامه های آینده شما چیست؟
قصد داریم آلبومی ضبط کنیم که سه قسمت آن آماده است و بازهم ویدئو خواهیم ساخت. چند ماه آینده باز هم کنسرت برگزا خواهیم کرد و با این کنسرت‌ها اگر به مشکلی بر نخوریم هر سه یا چهارماه اجرای جدید خواهیم داشت. به فکر گسترش فعالیت‌های گروه هستیم.

مطمئنا این کنسرت را در ماه‌های آینده تمدید می‌کنیم، ولی چون جشنواره فجر و آخر سال را پیش رو داریم و نمی‌توان کنسرت برگزار کرد، امیدواریم در اردیبهشت مجدد کنسرتی داشته باشیم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید