۱۴۰۰، سال طلاییِ شبکه نمایش خانگی؟!

۱۴۰۰، سال طلاییِ شبکه نمایش خانگی؟!

به غیر از سریال‌های در حال پخش یا آماده پخش، آماده‌ترین دستپخت شبکه نمایش خانگی برای عرضه در سال ۱۴۰۰، «میدان سرخ» ساخته ابراهیم ابراهیمان در فیلیمو است.

کد خبر : ۹۱۴۸۳
بازدید : ۴۰۲۶
هنرمندان سینما

شبکه نمایش خانگی روز‌های پررونقی را پشت سر می‌گذارد. از یک سو بازار عرضه و نمایش گرم است و از سوی دیگر چرخه تولید آثار روی دور شتاب قرار دارد؛ در همین روز‌ها «خوب بد جلف؛ رادیو اکتیو» محسن چگینی، «ملکه گدایان» حسین سهیلی‌زاده و «می‌خواهم زنده بمانم» شهرام شاه‌حسینی در پلتفرم فیلیمو و «سیاوش» سروش محمدزاده، «قورباغه» هومن سیدی و «گیسو» منوچهر هادی در نماوا در رقابت برای جذب مخاطب هستند.

تا پایان سال به این فهرست فصل دوم «هیولا» مهران مدیری (نماوا و فیلیمو) هم اضافه خواهد شد. اخبار تولیدات شبکه نمایش خانگی نشان از آن دارد که سال پیش رو سال شبکه نمایش خانگی است.

سال ۱۴۰۰ که از راه برسد اغلب فیلمسازان شناخته شده سینما همچون رضا عطاران، محمدحسین مهدویان، محمد کارت، نیما جاویدی و... برای اولین تجربه سریال‌سازی‌شان در شبکه نمایش خانگی پشت دوربین قرار می‌گیرند.
به این جمع احتمالاً اسامی فیلمسازان حرفه‌ای همچون بهمن فرمان‌آرا و مسعود کیمیایی هم اضافه خواهد شد. در این سال همچنین از تازه‌ترین اثر سریال‌سازان آزمون پس‌داده‌ای همچون حسن فتحی هم رونمایی خواهد شد؛ برای آشنایی با کم و کیف این آثار و دیگر تولیدات این لیست پروپیمان، متن پیش رو را بخوانید.

اقبال به عصر ناصری

به غیر از سریال‌های در حال پخش یا آماده پخشی که در بالا به آن اشاره شد، آماده‌ترین دستپخت شبکه نمایش خانگی برای عرضه در سال ۱۴۰۰، «میدان سرخ» ساخته ابراهیم ابراهیمان در «فیلیمو» است؛ کارگردانی که فیلم‌های «ارسال آگهی تسلیت برای روزنامه»، «عادت نمی‌کنیم» و «پیلوت» را در کارنامه سینمایی خود دارد.
حمید فرخ‌نژاد، مهتاب کرامتی و آزاده صمدی از بازیگرانی هستند که در اولین تجربه سریال‌سازی ابراهیمیان به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی ایفای نقش کرده‌اند.
با نیم نگاهی به آثار در حال تولید جالب‌ترین مؤلفه تمرکز سه سریال روی دوره ناصرالدین‌شاه است. از این میان، کنجکاوی‌برانگیزترین اثر «جیران» حسن فتحی است. این مجموعه درباره زن محبوب ناصرالدین شاه یعنی جیران است.
بهرام رادان نقش ناصرالدین شاه را بازی می‌کند، مریلازارعی مهدعلیا است و پریناز ایزدیار، رعنا آزادی‌ور و بابک حمیدیان دیگر بازیگران آن هستند. «جیران» سال آینده به‌صورت اختصاصی از فیلیمو پخش می‌شود. «قبله عالم» دیگر تولید این پلتفرم است که به اتفاقات تاریخی دوران ناصرالدین شاه، این بار با زبان طنز می‌پردازد.
«قبله عالم» چندی پیش در خانه طباطبایی‌های کاشان جلوی دوربین حامد محمدی (کارگردان فیلم‌های چپ راست، اکسیدان، طلا و مس) رفت. ناصرالدین شاه این سریال حامد کمیلی است و در کنار هادی کاظمی (ظل‌الدوله) و سوگل خلیق (انیس‌الدوله)، شقایق دهقان نقش مهدعلیا را عهده‌دار است.
علاوه بر بهرام رادان و حامد کمیلی، حسن معجونی دیگر بازیگری است که برای به تصویر کشیدن این شاه قاجار در «آهوی من مارال» جلوی دوربین مهرداد غفارزاده رفته است. این سریال در دو فصل داستان عشق شاه قاجار به یک دختر روستایی را روایت می‌کند.
از دیگر سریال‌های تاریخی شبکه نمایش خانگی می‌توان به «خاتون» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی تینا پاکروان اشاره کرد. مهران مدیری، نگار جواهریان، حامد کمیلی و اشکان خطیبی بازیگرانی هستند که طبق شنیده‌ها در این سریال حضور دارند؛ در فهرست سریال‌های تاریخی، اگر آن طور که بهمن فرمان آرا وعده داده شرایط مهیا باشد این کارگردان گزیده‌کار سینما هم با ساخت سریال ۲۴ قسمتی «داستان جاوید» براساس رمان اسماعیل فصیح به جمع سریال‌سازان شبکه نمایش خانگی خواهد پیوست.
از دیگر چهره‌های مهم این فهرست مسعود کیمیایی است که قصد دارد رمان عاشقانه و سیاسی «جسد‌های شیشه‌ای» را که در سال ۱۳۸۰ منتشر کرد در قالب سریال جلوی دوربین ببرد.

از مهدویان و محمد کارت تا رضا عطاران در شبکه نمایش خانگی

از اتفاق‌های مهم شبکه نمایش خانگی، اقدام فیلمسازانی برای ساخت سریال است که در چند سال اخیر تجربه‌های پرفروش و موفقی در سینما داشته‌اند.
شیوع کرونا و به تبع آن استقبال مخاطبان از پلتفرم‌های پخش آنلاین فیلم و سریال، بازار سریال‌سازی در این عرصه را گرم کرده است؛ آن طور که پیش از این همایون اسعدیان در گفت‌وگویی با «ایران» اعلام کرد کارگردان‌های شاخص به ندرت درخواست پروانه ساخت فیلم سینمایی دارند، اما بسیاری از آن‌ها به همراه تهیه‌کننده‌های مطرح وارد عرصه شبکه نمایش خانگی شده‌اند.
محمدحسین مهدویان که دو فیلم «درخت گردو» و «شیشلیک» را در نوبت اکران دارد قرار است «زخم کاری» را برای پخش اختصاصی از فیلیمو جلوی دوربین ببرد. در حالی که این سریال هم همچون اغلب کارها، چراغ خاموش و در سکوت خبری مراحل تولید را پشت سر می‌گذارد، روز گذشته جواد عزتی با انتشار عکسی از خودش و محمدحسین مهدویان به‌صورت ضمنی از حضورش در «زخم کاری» خبر داد.
محمد کارت که سال گذشته با «شنای پروانه» سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرده، هم برای اولین بار سریال‌سازی را تجربه می‌کند؛ در اخبار غیررسمی نام این سریال «یاغی» عنوان شده و زمزمه‌هایی مبنی بر حضور پارسا پیروزفر شنیده می‌شود؛ برخی رسانه‌ها از اقتباس از «سالتو» مهدی افروزمنش خبر داده‌اند؛ کتابی که پیش از این منتقدان از تأثیرگذاری آن بر ساخت «مغز‌های کوچک زنگ زده» هومن سیدی نوشتند و از جای خالی نام این رمان در تیتراژ این فیلم گلایه کردند.
رضا عطاران ۱۳ سال پس از «بزنگاه»، اولین سریالش در شبکه خانگی را به تهیه کنندگی سعید ملکان برای پخش اختصاصی در نماوا کارگردانی می‌کند. نیما جاویدی کارگردان فیلم تحسین شده «سرخپوست»، در تدارک ساخت سریال «آکتور» و رامبد جوان در حال ساخت «مردم معمولی» برای پخش از فیلیمو هستند.
همچنین علاوه بر سیروس مقدم که پس از تجربه شکست‌خورده «خواب زده»، قرار است «جزیره» را برای پخش اختصاصی در فیلیمو بسازد، همایون اسعدیان دیگر فیلمسازی است که برای سریال‌سازی از تلویزیون به شبکه نمایش خانگی کوچ کرده است.
به این فهرست باید محسن تنابنده را هم اضافه کرد که گرچه تجربه سریال‌سازی در تلویزیون را نداشته، اما از ارکان اصلی سریال «پایتخت» است. او برای ساخت سریال «ماساژور» با فیلیمو به توافق رسیده است.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید