فراز و فرود بورس به بازار ارز‌دیجیتال مرتبط است؟

فراز و فرود بورس به بازار ارز‌دیجیتال مرتبط است؟

ریزش فرسایشی ۷ ماهه بورس باعث شد تا بخش اعظم فعالان این بازار به سمت بازار ارز دیجیتال سرازیر شوند. این امر البته با افزایش صرافی‌های آنلاین قوت هم گرفت، اما حالا دولت و مجلس عزم خود را برای مقابله با بازار ارز دیجیتال جزم کرده اند.

کد خبر : ۹۱۴۹۷
بازدید : ۶۱۱۱
فراز و فرود بورس به بازار ارز‌دیجیتال مرتبط است؟
فرادید | بازار ارز‌های دیجیتال که یک سال از آغاز عمر فعالیت جدی آن می‌گذرد، حالا از سوی سیاستگذاران بورسی به عنوان عاملی برای فراز و فرود بورس معرفی شده است. اما برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که بازار سهام در اثر بی اعتمادی به این روز افتاده است. در این میان برخی هم معتقدند که بازار ارز‌های دیجتال یک فرصت بزرگ برای اقتصاد ایران است. دیدگاه‌هایی که دولتی‌ها نگاهی دو پهلو به آن‌ها دارند.

به گزارش فرادید؛ بازار رمز ارز‌های ایران در طول دو هفته اخیر با موضع گیری تند سیاستگذاران پولی و بورسی مواجه شده است. در اولین اقدام بانک مرکزی اعلام کرد که خرید و فروش ارز دیجیتال ممنوع است و درگاه‌های پرداخت نباید به سایت‌های خرید و فروش ارز خدمات ارائه دهند.

پس از آن طولی نکشید که شرکت خدمات پرداخت شاپرک به شرکت‌های پرداخت‌یار دستور داد که نسبت به قطع خدمات پرداخت الکترونیک به پذیرندگان پشتیبانی‌شده که کالا و خدماتی مغایر با قوانین ایران و بانک مرکزی ارائه می‌کنند، اقدام کنند.

این شرکت خدمات پرداخت از وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات خریدوفروش ارز‌های دیجیتال به‌عنوان یکی از همین کسب‌وکار‌ها یاد کرد.

اما حالا پس از گذشت یک هفته رئیس سازمان بورس هم در برابر بازار ارز دیجیتال موضع گرفته و معتقد است که باید با این بازار برخورد شود. موضع گیری رئیس سازمان بورس در شرایطی اتفاق افتاد که بازار سهام در طول ۷ ماه گذشته با ریزش فرسایشی مواجه شده است.

با این حال دهقان دهنوی از مجلس خواسته تا در بحث خرید و فروش رمزارز‌ها ورود پیدا کنند.

او درباره خرید و فروش در بازار ارز دیجیتال و نوسان بورس می‌گوید: « رمزارز در کشور غیرقانونی است اما عده‌ای به راحتی از درگاه بانکی خرید و فروش می‌کنند برخی براین باورند رمزارزها بزرگترین حباب تاریخ مالی جهان است و اکنون تبدیل به کانالی برای خروج سرمایه از کشور شده است.»
فراز و فرود بورس به بازار ارز‌دیجیتال مرتبط است؟
ارز دیجیتال مقصر ریزش مکرر بورس؟!
ریزش فرسایشی ۷ ماهه بورس باعث شد تا بخش اعظم فعالان این بازار به سمت بازار ارز دیجیتال سرازیر شوند. این امر البته با افزایش صرافی‌های آنلاین قوت هم گرفت، اما حالا دولت و مجلس عزم خود را برای مقابله با بازار ارز دیجیتال جزم کرده اند.

البته پیش از موضع گیری دولتی ها، برخی از نمایندگان مجلس هم به مدیران ارشد پولی و بورسی سیگنال برخورد با این بازار را فرستادند.

در این رابطه مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس سوم اسفند به حسن روحانی و تعدادی از وزرا در مورد خرید بیت کوین و سایر رمز ارز‌ها هشدار داد.

با این حال دولت و مجلس معتقدند که بازار ارز دیجیتال منجر به خروج پول و سرمایه از کشور می‌شود و بورسی‌ها هم معتقدند که بازار ارز دیجیتال منجر به ریزش این بازار شده است. از این رو دو هفته است که صرافی‌های آنلاین با محدودیت‌های جدی مواجه شده اند.

اما تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که ریزش بورس و سرازیر شدن سرمایه گذاران به بازار ارز دیجیتال در اثر بی اعتمادی به سیاستگذاران بورسی، تصمیم‌های خلق الساعه و دخالت مدیران ارشد دولت به وجود آمده است.

در این میان برخی از کارشناسان دیگر هم می‌گویند که بازار ارز دیجیتال در کنار دیگر بازار‌های موازی به انتخابی برای مردم بدل خواهد شد و نباید با آن برخورد حذفی صورت بگیرد.

آن‌ها معتقدند بازار ارز دیجیتال می‌تواند ارز آوری چشم گیری برای کشور داشته باشد و سهم بزرگی از این ارز آوری به بورس و دیگر بازار‌های موازی کمک خواهد کرد.

این دسته از کارشناسان می‌گویند که بازار مسکن، بورس، ارز دیجیتال، خودرو و دلار مقاصد مردم در زمان‌های متفاوت است، بنابراین نمی‌توان ارز دیجیتال را به عنوان مقصر دائم ریزش دیگر بازار‌ها معرفی کرد.
فراز و فرود بورس به بازار ارز‌دیجیتال مرتبط است؟
برخورد قهری با بازار ارز دیجیتال تبعات دارد؟
هفته گذشته بود که بانک مرکزی دستور برخورد جدی با صرافی‌های آنلاین را صادرکرد. دستوری که بلافاصله منجر به هیجانی شدن بازار شد و بسیاری از سرمایه گذاران از ترس بلوکه شدن پول و ارزشان با ضرر از بازار خارج شدند.

اما با این حال، مصطفی نقی پور، دبیر انجمن صنفی فناوری‌های نوین مالی ایران (فین‌تک) معتقد است که برخورد قهری دولت با بازار ارز دیجتال باعث می‌شود، افراد متخصص در این حوزه مجبور به مهاجرت می‌شوند و همین اشتغال‌زایی را در کشور‌های دیگر انجام می‌دهند.

او می‌گوید که متأسفانه اکثر برنامه‌نویس‌های خوب ما در ترکیه هستند.

در این میان فعالان ارز دیجیتال هم می‌گویند که با صرافی ایرانی ارز خارج نمی‌شود، بلکه با ممنوعیت فعالیت آن‌ها سرمایه از کشور می‌روند.

آن‌ها در این رابطه می‌گویند: «در صرافی‌های داخلی، کاربران خیال‌شان راحت است که سرمایه‌شان نزد صرافی محفوظ است و کسی نمی‌تواند حساب آن‌ها را بلوکه کند. اما آیا سرمایه کاربر ایرانی نزد صرافی بایننس به عنوان یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان، امنیت دارد؟»

بررسی‌ها نشان می‌دهد، صرافی بایننس -به عنوان بزرگترین صرافی آنلاین جهان- کاربران ایرانی را تحریم کرده است و آن‌ها مجبور هستند با استفاده از وی پی ان با آی پی ثابت وارد این صرافی شوند تا به هویت آن‌ها پی نبرند.

فعالان حوزه ارز دیجیتال معتقدند که برخورد قهری نه تنها کاربران را از خرید و فروش منصرف نمی‌کند، بلکه آن‌ها را به سمت درگاه‌های خارجی سوق می‌دهد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید