کاندیدای نهایی اصلاح طلبان؛ ظریف یا سیدحسن خمینی؟

کاندیدای نهایی اصلاح طلبان؛ ظریف یا سیدحسن خمینی؟

گرچه گزینه‌هایی همچون علی اکبر ناطق نوری، محسن هاشمی رفسنجانی و اسحاق جهانگیری می‌توانند در میان کاندیدا‌های نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حضور داشته باشند، اما به نظر می‌رسد که اصلاح طلبان بنای انتخاب نامزدها را بر رأی‌آوری و مقبولیت عمومی گذاشته اند. از این رو به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی شانس محمد جواد ظریف و سید حسن خمینی بیش از دیگران باشد.

کد خبر : ۹۱۵۹۲
بازدید : ۵۳۰۰
کاندیدای نهایی اصلاح طلبان؛ ظریف یا سید حسن خمینی؟
فرادید | اردوگاه اصلاح طلبان که در طول دو سال اخیر تحرک آنچنانی برای انتخابات نداشته، حالا به شکل جدی وارد میدان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شده است. در حال حاضر فعالان سیاسی این جریان گزینه‌های متعددی را به عنوان نامزد این اردوگاه معرفی می‌کنند.اما به نظر می‌رسد که شانس محمدجواد ظریف، سید حسن خمینی، علی اکبر ناطق نوری و محمدرضا عارف به عنوان کاندیدای نهایی جریان اصلاح طلب بیشتر است.

به گزارش فرادید؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که اصلاح طلبان در حال حاضر محمد جوادظریف، محمدرضاعارف، اسحاق جهانگیری، مسعودپزشکیان، عباس آخوندی، علی مطهری، سورنا ستاری، محسن هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری رابه عنوان جدی‌ترین کاندید‌های خود در نظر دارند. اما تاکنون برای رسیدن به گزینه نهایی به توافق نرسیده اند.


در این میان بخشی از جریان اصلاح طلب معتقدند که باید صبر کرد تا کاندیدا‌های تایید صلاحیت شده مشخص شود و پس از آن گزینه نهایی مشخص شود. اما بخش دیگر این جریان معتقدند که باید پیش از ثبت نام نامزد نهایی اصلاح طلبان مشخص شود و اگر رد صلاحیت شد این جریان از عرصه انتخابات کنار بکشد.

محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح طلب در این رابطه می‌گوید: «اکنون این بحث وجود دارد که رسیدن به اجماع قبل از تایید صلاحیت‌ها باشد یا بعد از آن؛ یک پیشنهاد این است که قبل از تایید صلاحیت‌ها رأی گیری شود و به فرد نهایی بگویند برو ثبت نام کن و اگر رد صلاحیت شد، این موضوع مطرح شود که، چون کاندیدای اجماعی ما رد صلاحیت شده در انتخابات شرکت نمی‌کنیم.»

او همچنین گفته است «گروه دیگری که نظر معتدل‌تری دارند، بر این باورند که صبر کنیم ثبت نام‌ها انجام شود و در بین تایید صلاحیت شده‌ها برای انتخاب نامزد نهایی اصلاح طلبان رای‌گیری کنیم.».

اما با این حال، عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاح معتقد است که فعلا برای رسیدن به گزینه نهایی زود است و باید تا اردیبهشت ماه صبر کرد.

موسوی لاری در این باره می‌گوید: «به نظر من الآن زود است که بگوییم آقای ظریف، یا آقای فلانی خوب است. شاید زمان این مسأله اوایل اردیبهشت مناسب باشد. آن زمان فضا روشن است و گرایش مردم تا حدودی مشخص شده، بگویند کاندیدای اختصاصی ما این است و بقیه هم از او حمایت کنند.»
کاندیدای نهایی اصلاح طلبان؛ ظریف یا سید حسن خمینی؟
گزینه نهایی؛ سیدحسن خمینی یا محمد جواد ظریف؟
گرچه گزینه‌هایی همچون علی اکبر ناطق نوری، محسن هاشمی رفسنجانی و اسحاق جهانگیری می‌توانند در میان کاندیدا‌های نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حضور داشته باشند، اما به نظر می‌رسد که اصلاح طلبان بنای انتخاب نامزدها را بر رأی‌آوری و مقبولیت عمومی گذاشته اند. از این رو به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی شانس محمد جواد ظریف و سید حسن خمینی بیش از دیگران باشد.

بررسی موضع گیری بیشتر فعالان سیاسی ارشد اصلاح طلبان نشان می‌دهد که سید حسن خمینی و محمد جواد ظریف در صدر انتخاب این اردوگاه قرار دارند.

البته این دو انتخاب اصلاح طلبان در شرایطی است که محمدجواد ظریف و سیدحسن خمینی هر دو کاندیداتوری در انتخابات پیش رو را رد کرده اند. آن‌ها می‌گویند که هیچ قصدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ندارند.

اما با این وجود در شرایط کنونی و روی کار آمدن دولت جو بایدن، محمد جواد ظریف می‌تواند گزینه قابل اتکایی برای اردوگاه اصلاح طلبان باشد. با این حال فضای بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها می‌تواند به مسئله‌ای مهم میان دو جناح بدل شود، که البته در صورت کاندیداتوری محمد جواد ظریف، او شانس بیشتری خواهد داشت.

هر چند برخی از نامزد‌های اصولگرایان هم گفته اند که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری با رفع تحریم‌ها موافق اند، اما در مورد سازوکار آن صحبتی به میان نیاورده اند.

در این میان، سیدحسن خمینی هم به عنوان گزینه‌ای که می‌تواند به پشتوانه امام (ره) نظر عموم را جلب کند، کاندیدای اصلی اصلاح طلبان به شمار می‌رود. اما به توجه به شرایط شورای نگهبان درباره رجل سیاسی بودن کاندیدها، این احتمال وجود دارد که او از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت نشود. اما با این حال اصلاح طلبان ابراز امیدوار می‌کنند که او در انتخابات پیش رو، از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شود.
در نهایت از موضع گیری اصلاح طلبان این گونه دریافت می شود که محمدجواد ظریف در اولویت تمامی گزینه های آن ها قرار دارد و احتمالا در ماه های پیش رو بحث بر سر ریاست جمهوری ظریف داغ تر خواهد شد.
کاندیدای نهایی اصلاح طلبان؛ ظریف یا سید حسن خمینی؟
مشارکت مردم؛ چالش بزرگ اصلاح طلبان
اصلاح طلبان در حالی فعالیت خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آغاز کرده اند که بزرگترین چالش پیش روی خود را مشارکت مردم عنوان می‌کنند. فعالان سیاسی اصلاح طلب می‌گویند که مردم در انتخابات مجلس یازدهم به دلیل نارضایتی از شرایط اقتصادی و... با صندوق آراء قهر کردند.

آن‌ها احتمال می‌دهند که انتخابات پیش رو نیز با چنین چالشی روبرو شود.

حسین کمالی از اعضای جبهه اصلاح طلبان ایران و دبیرکل حزب اسلامی کار در این باره می‌گوید: «بنده فکر می‌کنم مردم کاری به بحث اصولگرا و اصلاح طلب ندارند مردم از وضعیت مدیریتی سیاست‌های داخلی و خارجی که در کشور وجود دارد، گرانی و وضعیت نابسامان، دلخور و ناراحت هستند. در واقع مردم و جامعه ما، سیاسی هستند مردمی نیستند که عوامل موثر بر نارضایتی‌ها را نشناسند.»

عبدالواحد موسوی لاری نیز معتقد است که حال و هوای اسفند ۹۸ بر جریان انتخابات حاکم است.

او می‌گوید: «من معتقدم آنچه در اسفند ۹۸ اتفاق افتاد متوجه اصلاح طلبان نبود و متوجه کل مدیریت کشور بود. یعنی قهر مردم از صندوق‌های رأی ربطی به اصلاح طلبان نداشت.»

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی هم گفته است: «از حوادث ۹۶ به بعد اتفاقاتی در کشور افتاد که آن اتفاقات در سال ۹۶ و ۹۸ با بحران‌هایی که به وجود آورد و اصلاح طلبان هم نمی‌توانستند با آن موج مردمی همراهی کنند و هم نمی‌توانستند حرف جدیدی هم برای گفتن داشته باشند؛ با کاری که آقای روحانی با همه ما کرد الان در ۱۴۰۰ این سرمایه بسیار ضعیف شده است.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید