چاقی؛ فاکتور اصلی ابتلای شدید به کرونا

چاقی؛ فاکتور اصلی ابتلای شدید به کرونا

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که شاخص توده بدنی بالا خطر اصلی برای ابتلای شدید به کووید-۱۹ است. در حقیقت، غیر از سن، اضافه وزن نیز می‌تواند خطرناک‌ترین عاملی باشد که منجر به بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از ابتلا به کرونا می‌شود.

کد خبر : ۹۱۵۹۴
بازدید : ۹۷۳۷
چاقی

جدیدترین گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) نشان داده است که اغلب موارد ابتلای حاد به بیماری کووید-۱۹ در ایالات متحده در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی ظاهر می‌شود.

گزارش جدیدی از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده (CDC) نشان داده است که بیش از سه چهارم افرادی که بر اثر ابتلای شدید به کووید-۱۹ به بیمارستان مراجعه می‌کنند، دارای اضافه وزن یا چاق هستند. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که شدت بیماری با افزایش شاخص توده بدن (BMI) همراه است.

از همان اوایل در علم اپیدمیولوژی، یک ارتباط مشخص بین وزن بدن و شدت ابتلا به کووید-۱۹ مشاهده شد. شاید تعجب‌آور نبود که چاقی می‌تواند با میزان بستری بیشتر در بیمارستان و مرگ و میر مرتبط باشد. از این گذشته، چاقی یک بیماری متابولیکی متداول است که اغلب با بیماری قلبی و دیابت مرتبط است و حالا یکی از شرایطی است که به طور قطع خطر ابتلای حاد به کووید-۱۹ را افزایش می‌دهد.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که شاخص توده بدنی بالا خطر اصلی برای ابتلای شدید به کووید-۱۹ است. در حقیقت، غیر از سن، اضافه وزن نیز می‌تواند خطرناک‌ترین عاملی باشد که منجر به بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از ابتلا به کرونا می‌شود.

مطالعه جدید CDC روی ۱۴۸ هزار و ۴۹۴ بزرگسال بین ماه‌های مارس و دسامبر سال گذشته در یک بیمارستان کرونایی انجام شد و قابل توجه بود که ۷۹.۱ درصد از این بیماران دارای اضافه وزن یا چاقی بودند.

این مطالعه به شکل جالبی نشان داد کسانی که BMI بین ۲۳ تا ۲۵ دارند با کمترین خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ مواجه هستند. همچنین بیمارانی که کمبود وزن داشتند و BMI آن‌ها در حدود ۱۵ بود، در مقایسه با بیماران دارای وزن متناسب ۲۰ درصد بیشتر در بیمارستان بستری شدند.

گزارش CDC نتیجه‌گیری می‌کند: استراتژی‌های مداوم برای اطمینان از دسترسی جامعه به فرصت‌های تغذیه‌ای و فعالیت‌های بدنی لازم برای رسیدن به BMI مناسب مورد نیاز است.

همچنین یک گزارش گسترده از فدراسیون جهانی چاقی که اوایل ماه مارس منتشر شد، به بررسی میزان مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در بیش از ۱۶۰ کشور پرداخت. این گزارش نشان می‌دهد کشور‌هایی با بیش از ۵۰ درصد جمعیت طبقه‌بندی شده در گروه دارای اضافه وزن یا چاقی، به طرز چشمگیری نرخ مرگ و میر بیشتری را نشان می‌دهند.

"تیم لوبستین" یکی از محققان این مطالعه در مصاحبه با گاردین ​​گفت: ما از دیدن چنین ارتباط زیادی بین نسبت بزرگسالان دارای اضافه وزن در کشور و مرگ ناشی از کووید-۱۹ شوکه شدیم. برخی کشور‌های ثروتمندی مانند ژاپن و کره جنوبی با نرخ پایین اضافه وزن وجود دارند که نرخ مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ نیز در آن‌ها بسیار پایین است.
به همین ترتیب، کشور‌های کم درآمد مانند آفریقای جنوبی و برزیل که اضافه وزن و چاقی بیش از نیمی از جمعیت آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است، شاهد نرخ بالای مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ نیز هستیم. اکنون همه می‌دانیم که اضافه وزن، بیماری همه‌گیر بعدی است که منتظر وقوع است.

ارتباط بین چاقی و بیماری شدید آنقدر زیاد است که حداقل ۲۹ ایالت در ایالات متحده چاقی را به عنوان یکی از شرایط واجد شرایط شدن برای دریافت واکسن کرونا در مرحله اول واکسیناسیون عمومی در نظر گرفته‌اند. در این ایالت‌ها، شهروندان با BMI بالاتر از ۳۰ واجد شرایط دریافت واکسن زودتر از دیگران هستند.

مهم‌ترین سوالی که اکنون برخی محققان می‌پرسند این است که آیا واکسن‌های کنونی کرونا در افراد چاق کاملاً موثر هستند؟ مطالعه‌ای که هنوز باید بررسی همتا نشده است و به عنوان یک مقاله پیش از چاپ در ماه فوریه منتشر شده است، حاکی از آن است که پاسخ‌های آنتی بادی در افراد دارای اضافه وزن و چاقی پس از واکسیناسیون کووید-۱۹ کمرنگ شده است.

"کیت وارنی" از دانشگاه "ویرجینیا" در مطالعه اخیر این موضوع را مورد بحث قرار داد و گفت که تحقیقات قبلی نشان داده است که افراد چاق ممکن است به اندازه افرادی که وزن متناسبی دارند، به واکسن به خوبی پاسخ ندهند. هنوز میزان دقیق تاثیر اضافه وزن و چاقی بر اثرگذاری واکسن مشخص نیست، اما "وارنی" حدس می‌زند که BMI بالا می‌تواند عملکرد ایمنی را در این افراد مختل کند.

"وارنی" می‌نویسد: اگرچه بیماران مبتلا به چاقی می‌توانند آنتی بادی‌های کافی تولید کنند، اما مطالعات متعدد نشان می‌دهد که آن‌ها پس از عفونت با آنفلوانزای H ۱ N ۱ سطح پایین‌تری از سلول‌های B و T دارند. این می‌تواند پاسخ ایمنی معمول را تغییر دهد و بدن را یک قدم ویروس عقب بیاندازد.
یک سوال مهم این است که آیا این پاسخ ایمنی تغییر یافته بعد از عفونت کووید-۱۹ نیز وجود دارد؟ به همین دلیل، ما می‌خواهیم بدانیم که آیا واکسن به اندازه بیماران دیگر در بیماران چاق نیز موثر است؟

با جمع آوری اطلاعات بیشتر از جانب محققان در سراسر جهان، ارتباط بین BMI و کووید-۱۹ روشن‌تر خواهد شد. با این حال در حال حاضر و پس از گذشت یک سال از وقوع این بیماری همه‌گیر، شواهد به شدت نشان می‌دهد که اضافه وزن یا چاقی، فرد را بیشتر در معرض خطر ابتلای شدید به این بیماری قرار می‌دهد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید