جنجال شورای عالی امنیت ملی و دولت

جنجال شورای عالی امنیت ملی و دولت

چند روز پس از انتقادات علی شمخانی در جایگاه دبیر شورای عالی امنیت ملی، نزدیکان حسن روحانی به این موضع گیری واکنش نشان دادند. اما مهم‌ترین پاسخ و واکنش مربوط به محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی بود. او با انتقاد از اظهارات علی شمخانی گفته که روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی است و دبیرخانه هم باید مانند گذشته خودش را با رئیس شورا هماهنگ کند.

کد خبر : ۹۱۵۹۹
بازدید : ۹۰۷۵
جنجال شورای عالی امنیت ملی و دولت
فرادید | علی شمخانی به تازگی در گفتگویی رسانه‌ای به مسئله کارآمدی دولت‌ها در جمهوری اسلامی پرداخته است، گفتگویی که حالا صدای نهاد ریاست جمهوری را درآورده است. شمخانی در این گفتگو از فرآیند افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال‌های گذشته انتقاد کرده و گفته است که این تصمیم می‌توانست بهتر گرفته است.

به گزارش فرادید؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا در باره نحوه افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ گفته است که این تصمیم با توجه به اینکه یک بار در گذشته هم اتخاذ شده بود، می‌توانست بهتر گرفته شود و موجب شکل گیری هزینه‌های سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی برای کشور نشود.



او البته گفته که به طور قطع باید در زمینه تعدیل قیمت حامل‌های انرژی اقدام می‌شد، ولی انتقادات جدی به نحوه اعلام، اجرا و مدیریت کاهش هزینه‌های اجرای طرح وجود دارد که موجب وارد شدن خسارت‌های قابل پیشگیری به کشور شد.

طبق گفته‌های شمخانی، تعدیل قیمت حامل‌های انرژی همواره در ردیف پرحاشیه‌ترین تصمیمات دولت‌ها بوده است. به عقیده او، یکی از دلایل آن هم نگاه سیاسی به این موضوع است.

دبیر شورای عالی امینت درباره جزئیات افزایش قیمت بنزین و اتفاقات پس از آن گفته است: «وقایع سال ۹۸ در کنار برخی ناهماهنگی‌های اجرایی و سوء مدیریت ها، باز هم ضعف در نحوه ارتباط با جامعه و اقناع مخاطبان خودش را نشان داد و این بار موجب شکل گیری بحران امنیتی برای کشور شد. گاهی یک تصمیم مناسب و ضروری به دلیل نداشتن راهبرد‌ها و سیاست‌های رسانه‌ای تبدیل به ضد خودش می‌شود. لازم بود در مورد قیمت بنزین هم، کار با مشارکت برنامه ریزی شده رسانه‌ها و مردم اجرا می‌شد.»

آبان ۹۸ بود که دولت دوازدهم مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه در رابطه با افزایش قیمت بنزین را به اجرا گذاشت. اقدامی که با واکنش‌هایی روبرو شد.

البته این تنها انتقاد شمخانی به دولت کنونی نبود. او دراین گفتگو به دولت‌های کنونی و گذشته انتقاد وارد کرده و گفته است که کارآمد نشان دادن دولت با استفاده از دلار‌های حاصل از فروش نفت خام بیشتر نمایش کارآمدی است و ارزش خاصی ندارد.
او همچنین گفته است: «دولت های مختلف در کشور ما به دلیل بی برنامگی و ضعف علمی و عملی در حوزه ایجاد ادراک نسبت به کارآمدی خود، همواره رسانه ها بویژه رسانه ملی را متهم به کم کاری یا سیاسی کاری در زمینه معرفی دولت کرده اند.»
جنجال شورای عالی امنیت ملی و دولت
واعظی در برابر شمخانی!
چند روز پس از انتقادات علی شمخانی در جایگاه دبیر شورای عالی امنیت ملی، نزدیکان حسن روحانی به این موضع گیری واکنش نشان دادند. اما مهم‌ترین پاسخ و واکنش مربوط به محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی بود.

او با انتقاد از اظهارات علی شمخانی گفته که روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی است و دبیرخانه هم باید مانند گذشته خودش را با رئیس شورا هماهنگ کند.

واعظی همچنین به انتقادات شمخانی پاسخ داده و گفته است: «یک وقتی نغمه‌هایی زده می‌شود و مصاحبه‌هایی صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد در این شرایطی که کشور در حال جنگ اقتصادی است به جای اینکه فضا را آرام کند باعث بروز مشکلاتی می‌شود. این از مشکلاتی است که ما داریم و باید حل شود.»

تاکنون علی شمخانی به این موضع گیری واعظی پاسخی نداده است.

البته رویارویی واعظی و شمخانی بر سر وقایع آبان ۹۸، پیش‌تر هم اتفاق افتاده بود. تقابلی که بر سر عدم اطلاع شورای عالی امنیت ملی از زمان اجرای طرح افزایش حامل‌های انرژی رخ داد.

در این میان برخی از مقامات لایه میانی دولت نیز در توئیتر از مواضع علی شمخانی انتقاد کرده اند. آن‌ها معتقدند که دبیر شورای عالی امنیت ملی از فرصت تخریب دولت به نفع کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بهره برده است.

مجلس در میان دعوای دولت و شورای عالی امنیت ملی
در حالی که انتظار می‌رفت با واکنش واعظی به انتقادات علی شمخانی، بلوا خاتمه پیدا کند. برخی از نمایندگان مجلس با ورود به موضوع جنجال را ادامه دادند. محسن پیرهادی، نماینده تهران که به عنوان چهره‌ای نزدیک به محمدباقر قالیباف شناخته می‌شود، به دعوای دولت و شورای عالی امنیت ملی بر سر وقایع سال ۹۸ واکنش نشان داده است.

او در نامه‌ای به علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی خواستار انتشار گزارشی از روند رسیدگی و اقدامات این شورا به آسیب‌دیدگان و خانواده‌های کشته‌شدگان آبان ۹۸ شده است.

پیرهادی در این رابطه گفته است: «بنده در قالب نامه‌ای به دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی انتشار گزارش دلجویی از خانواده جانباختگان حوادث آبان‌ماه ۹۸ را پیگیری خواهم کرد تا با انتشار بخش غیرمحرمانه آن برای عموم همگان در جریان این اقدامات مؤثر و سازنده اجتماعی و سیاسی قرار گیرند.»

او معتقد است که انتشار گزارش وقایع آبان ۹۸ در مسیر وحدت و انسجام ملی و خنثی کردن توطئه دشمنان برای ایجاد اختلاف در لایه اجتماعی کشور مؤثر خواهد بود.

پیرهادی که هم اکنون عضو هیات رئیسه مجلس است. در این باره می‌گوید: قریب به یک سال و نیم از حوادث ناخوشایند آبان‌ماه ۹۸ و تأکید مقام معظم رهبری بر ضرورت دلجویی و رسیدگی به خانواده‌های جان‌باختگان و دیگر آسیب‌دیدگان این حوادث سپری می‌شود و از آنجا که دریابان شمخانی مبدع این پیشنهاد بوده‌اند، احتمالا اقدامات مناسبی در این زمینه از سوی شورای‌عالی امنیت ملی انجام گرفته است.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    رنگ رخساره خبر می دهد از سر ضمیر.

  • ناشناس ارسالی در

    تازه از خواب بیدار شده ؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید