کارگران در سال ۱۴۰۰ چقدر دستمزد می‌گیرند؟

کارگران در سال ۱۴۰۰ چقدر دستمزد می‌گیرند؟

بررسی مصوبه دستمزدی شورای عالی کار نشان می‌دهد که دریافتی کارگران مجرد و متاهل دارای فرزند درسال ۱۴۰۰ با یکدیگر متفاوت است. البته علاوه بر حق فرزند، میزان سابقه کار هم در تعیین رقم نهایی مزد تاثیر گذار است. البته براساس مصوبه شورای عالی کار کف پرداخت حقوق نباید کمتر از ۳ میلیون و ۷۰۰ تومان باشد.

کد خبر : ۹۱۶۳۷
بازدید : ۶۰۳۸
کارگران در سال ۱۴۰۰ چقدر دستمزد می‌گیرند؟
فرادید | برخلاف روال گذشته، اعضای شورای عالی کار یک هفته پیش از پایان سال، دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ را تعیین کردند. بر این اساس با توافق سه ضلع کارفرمایی، کارگری و دولت حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده ۳۹ درصد افزایش یافت. البته این افزایش برای سایر سطوح مزدی ۲۶ درصد به پایه حقوق و رقم ۲۴۸ هزار و ۳۵۵ هزار تومان ثابت اضافه پرداختی ماهیانه در نظر گرفته شده است.

به گزارش فرادید؛ در حالی که تعیین دستمزد ۹۹ تا میانه فروردین ماه به درازا کشید، اما چنین اتفاقی برای مزد سال بعد نیفتاد و اعضای شورای عالی کار شب گذشته به توافق رسیدند.

براساس تصمیم شورای عالی کار، پایه حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ حداقل ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۳ تومان خواهد بود. این رقم در سال گذشته یک میلیون و ۹۱۰ هزار و ۴۲۷ تومان تعیین شد که این رقم افزایش ۳۹ درصدی را نشان می‌دهد.

با این وجود دستمزد روزانه کارگران در سال آینده ۸۸ هزار و ۵۱۶ تومان خواهد بود.

البته افزایش‌ها به بن خوار و بار، حق مسکن، اولاد و پایه سنوات هم رسید. طبق مصوبه شورای عالی کار بن کارگری ۶۰۰ هزار تومان، حق مسکن ۴۵۰ هزار تومان، حق اولاد برای هر فرزند ۲۶۵ هزار و ۵۴۹ تومان، پایه سنوات به شرط داشتن یک سال سابقه کار ماهیانه ۱۴۰ هزار تومان تعیین شد.

به نظر می‌رسد که این مصوبه تا پیش از پایان سال به نهادها، سازمان‌ها و کارفرمایان سراسر کشور ابلاغ خواهد شد و پس از آن مزد جدید در فروردین ماه اجرایی می‌شود.

پیش از این سبد معیشت کارگران از سوی کمیته مزدی ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین شده بود که با افزایش ۳۹ درصدی دستمزد، مبلغ تعیین شده ۶۱ درصد سبد معیشت کارگران را در طول ماه پوشش می‌دهد.
کارگران در سال ۱۴۰۰ چقدر دستمزد می‌گیرند؟
دستمزد کارگران مجرد‌ و متاهل‌ دارای فرزند در سال ۱۴۰۰
بررسی مصوبه دستمزدی شورای عالی کار نشان می‌دهد که دریافتی کارگران مجرد و متاهل دارای فرزند درسال ۱۴۰۰ با یکدیگر متفاوت است. البته علاوه بر حق فرزند، میزان سابقه کار هم در تعیین رقم نهایی مزد تاثیر گذار است. البته براساس مصوبه شورای عالی کار کف پرداخت حقوق نباید کمتر از ۳ میلیون و ۷۰۰ تومان باشد.

با این وجود کارگران مجردی که یک سال سابقه کاری دارند، دریافتی آن‌ها در سال آینده ۳ میلیون و ۸۴۵ هزار تومان خواهند بود. این رقم در سال گذشته روی سطح ۲ میلیون و ۷۱۰ تومان پقرار داشت.

برای کارگران مجرد نیز این رقم بدون بدون سابقه به سه میلیون و ۷۰۵ هزار تومان می‌رسد. کارگران مجرد بدون سابقه کار در سال ۹۹ حدود ۲ میلیون و ۶۱۰ تومان دریافتی داشتند.

همچنین کارگرانی که علاوه بر سابقه کار یک ساله، دارای یک فرزند هم باشند، رقمی در حدود ۴ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان دستمزد دریافت می‌کنند. در این میان کارگرانی که دو و سه فرزند داشته باشند به ترتیب ۴ میلیون و ۳۷۵ و ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان دریافت خواهد کرد.

البته حق مسکن کارگری که از رقم ۳۰۰ هزار تومان در سال جاری به ۴۵۰ هزار تومان در سال آینده افزایش یافته، به مصوبه هیات وزیران نیاز دارد. احتمالا تصویب این رقم هم مطابق تجربه سال‌های گذشته دو ماهی طول خواهد کشید و سپس در دستمزد کارگران اعمال می‌شود.

روند کار به این صورت است که پیشنهاد افزایش حق مسکن کارگران پس از پیشنهاد توسط شورای عالی کار به هیات وزیران، باید در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شود.

با این وجود، براساس تصمیم شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران دارای خانواده ۳.۳ نفری در سال آینده با افزایش ٣٩ درصدی به چهار میلیون و ٢٠٠ هزار تومان رسیده است.
قوانین دریافت حق اولاد چه می گویند؟
براساس قانون حق اولاد برای خانوار‌های با یک فرزند ۱۰ درصد حداقل دستمزد کارگران است و به صورت ماهانه پرداخت می‌شود. البته باید توجه داشت که داشتن فرزند به تنهایی برای دریافت این بند از حقوق و دستمزد کافی نیست؛ چراکه کارگر باید حداقل ۷۲۰ روز (دوسال) سابقه پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی داشته باشد.

البته حق اولاد تا سن ۱۸ سال پرداخت می‌شود و درصورتی که فرزند از ۱۸ سال به بعد قصد ادامه تحصیل داشته باشد، سرپرست خانوار با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل فرزند خود می‌تواند حق اولاد را تا مادامی که تحصیل وی ادامه داشته باشد، دریافت کند. همچنین در صورت ازدواج فرزند در حال تحصیل، حق اولاد قطع نخواهد شد و به کارگر پرداخت می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در قانون کار محدودیت زمانی برای تحصیل اولاد مشخص نشده است و تا زمانی که گواهی اشتغال به تحصیل فرزند اعتبار داشته باشد، حق اولاد پرداخت می‌شود.

همچنین بنابر مواد ۸۶ و ۸۷ قانون تامین اجتماعی، زن و شوهری که در یک کارگاه و یا در کارگاه‌های جداگانه اشتغال بکار داشته باشند در صورت داشتن شرایط مذکور (پرداخت ۲ سال حق بیمه) حق اولاد به هر دو والدین پرداخت می‌شود. این پرداختی به جنسیت فرزندان مربوط نبوده و به طور مساوی پرداخت خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید