موج چهارم کرونا در ایام نوروز آغاز می‌شود؟

موج چهارم کرونا در ایام نوروز آغاز می‌شود؟

در شرایطی که موج چهارم کرونا آغاز شده، به نظر می‌رسد که مردم از محدودیت‌های کرونا خسته شده و اکثر آن‌ها در بازار‌ها به دنبال خرید شب عیدشان بوده و برخی دیگر نیز به دل جاده زده و قصد مسافرت در ایام نوروز را دارند.

کد خبر : ۹۱۶۵۷
بازدید : ۵۵۸۰
موج چهارم کرونا در ایام نوروز آغاز می‌شود؟
فرادید | بااینکه همه از شنیدن خبر‌هایی درباره ویروس کرونا خسته شده اند، برخی فکر می‌کنند که این مورد توسط رسانه‌ها بیش از حد اطلاع رسانی می‌شود، همچنین بسیاری نیز می‌خواهند فقط به نکات مثبت بپردازند و زندگی خود را سپری می‌کنند و قصد دارند تا این موضوع را بطور کلی فراموش کرده و به تعطیلات نوروزشان بپردازند.

دلایل خوش بینی نیز برای این امر وجود دارد. چراکه بسیاری از رسانه‌ها از فرا رسیدن سال جدید با ابراز امیدواری کرده و گفته اند که در سال جدید افراد با افزایش سرعت تلقیح می‌شوند، واکسن‌های جدید تایید می‌شوند، موارد جدید مرگ‌و‌میر و بستری شدن با سقوط همراه خواهد شد. همین امر باعث شده تا بسیاری از افراد با خیال آسوده به فکر تدارک سفر‌های نوروزی باشند.

البته باید هشدار‌ها و گسترش بی‌وقفه ویروس جهش یافته کرونا با توانایی سرایت بسیار بالاتر از ویروس اولیه را نیز در نظر داشت. در همین زمینه نیز عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به رسیدن ایام عید نوروز اشاره کرد و گفت که این دوره می‌تواند برای همه ما فرصت و تهدید نیز تلقی شود.


موج چهارم کرونا در ایام نوروز

به گزارش فرادید، مدتی پیش سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، نسبت به آغاز سفر‌ها و مهمانی‌های نورزی اظهار نگرانی کرده بود. او معتقد است که اقدام به سفر و برپایی مهمانی‌ها در تعطیلات، می‌تواند زنگ خطری جدی در ایجاد خیز چهارم بیماری در کشور باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت، با بیان اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در حال حاضر به کمترین میزان خود در ۴ ماه اخیر رسیده است. گفت: «وجود روند نگران کننده کاهشی در عمل به توصیه‌های بهداشتی، تقارن آن با شیوع ویروس جهش یافته در کشور و از طرفی گذر از ایام پایانی سال و نگرانی‌ها از اقدام به سفر و برپایی مهمانی‌ها در تعطیلات، همگی زنگ خطری جدی در ایجاد خیز چهارم بیماری در کشور است.»

او از هموطنان درخواست کرد که با پرهیز از سهل انگاری، کمک کنند تا باتلاش همکاران کادر درمان شاهد تجربه ایام آرام و کم خطر در روز‌های نخست سال باشیم.

دکتر علی اصغر انجیدنی، دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید ۱۹ و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز درباره قدرت سرایت ویروس جهش یافته، ابتلای بسیار بالاتر در جامعه و افزایش تعداد بیماران هشدار داده و تاکید کرده است که برگزاری هر گونه دورهمی و سفر موجب افزایش تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا می‌شود.

انجیدنی عنوان کرد: «در یک سال گذشته سه دوره افزایشی بیماران بستری و سرپایی در مناطق زیر پوشش دانشگاه ایجاد شد و برای جلوگیری از ورود به موج چهارم باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه به بالای ۹۰ درصد برسد. با ادامه همکاری و مشارکت مردم، زنجیره انتقال ویروس کرونا کاهش یابد و در سال آینده نیز با آمدن واکسن‌های ایرانی در عرض ۶ تا ۹ ماه سطح خوبی از جامعه را واکسینه کنیم.»

همچنین رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، با ابراز نگرانی از تعطیلات نوروزی آینده، به شهروندان کشور در مورد اجتماعات احتمالی خانوادگی هشدار داده بود. او از مردم خواست تا در صورت رفتن به خانه‌های اقوام در تعطیلات نوروز از ماسک استفاده کرده و از دست دادن و بوسیدن خودداری کنند.

حسن روحانی، ضمن هشدار درباره تجمعات و سهل انگاری در پروتکل‌های بهداشتی گفت که اگر نتوانیم محدودیت‌ها را رعایت کنیم، آمار مربوط به این بیماری‌ها افزایش می‌یابد.

محمد نوذری، استاندار ایلام، روز شنبه در شصت و یکمین نشست ستاد استانی مبارزه با کرونا گفته بود که «تاکنون سه موج کرونا را پشت سر گذاشته ایم که در موج سوم در آبان ماه پاییز غم انگیزی به خاطر از دست رفتن شمار زیادی از هم وطنان رقم زد.

نوذری به علت شکل گیری هر سه موج اشاره کرد و علت را غفلت از کرونا، عادی انگاری کرونا و کم رنگ شدن اجرای مصوبات و پروتکل‌های بهداشتی دانست. او اذعان داشت که قطعا جلوگیری از شکل گیری موج چهارم کرونا نیازمند همکاری مسئولان و همراهی مردم است.

استاندار ایلام در ادامه با بیان اینکه به پایان سال و تعطیلات نوروزی نزدیک می‌شویم همکاری مسئولان و مردم را تنها راه جلوگیری از شکل گیری موج چهارم کرونا برشمرد و گفت: «در این ایام از رسانه‌ها تقاضا دارم با تشکیل کمپین؛ نه به چهار شنبه سوری، نه به پنجشنبه و جمعه آخر سال، نه به سفر، نه به چادر زدن در راستای آگاه سازی افکار عمومی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تلاش کنند.»

موج چهارم کرونا در ایام نوروز آغاز می‌شود؟
سفر با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در نوروز

به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، پروتکل‌های بهداشتی در ایام نوروز تشدید می‌شود و برپایی چادر‌های مسافرتی در بوستان‌ها و کنار خیابان و استفاده از مدارس و خانه‌های شخصی که مورد اطمینان نیست برای اسکان در ایام نوروز ممنوع است.

رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز گفته است که «مردم لطفا سفر در ایام نوروز انجام ندهند هرچند که یک پایداری نسبی در کشور ایجاد شده است. مسافران برای استفاده از هواپیما بایدتست کرونای منفی داشته باشند. اگر شهری وضعیت اش بدتر شود تذکرات لازم داده می‌شود. این احتمال وجود دارد که وضعیت شهر‌ها تغییر کنند، اما شهر‌های قرمز به زرد و یا آبی بعید است تغییر کنند.»

او با بیان اینکه در شهر‌های قرمز و نارنجی محدودیت وجود دارد. گفت: «ما بر اساس وضعیت شهر‌ها محدودیت‌های مختلف را اعمال می‌کنیم و هیچ شهری در ابن خصوص استثنا نیستند. اگر خودروی شخصی از شهر زرد به شهری دیگر با وضعیت زردمسافرت کند هیچ منعی در این خصوص وجودندارد. در شهر‌های قرمز باید تست کرونای منفی ظرف مدت سه روز قبل باید به همراه داشته باشند وگرنه حق فروش بلیط به این افراد داده نمی‌شود.

طبق گفته‌های این مقام مسئول، برای سوار شدن افراد به وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس یا قطار باید تست کرونای منفی داشته باشد. رئیسی در این باره اظهار داشت: «از بانک اطلاعاتی استعلام گرفته و در شهر‌های قرمز باید تست کرونای یک تا چهار روز قبل داشته باشد.

باتوجه به اینکه امکان ابتلا به بیماری کرونا بعد از سه تا چهار روز وجود دارد. ستاد ملی مقابله با کرونا برای اتوبوس و قطار محدودیت پنجاه درصدی ظرفیت شان در نظر گرفته اند، همچنین هواپبما باید از ۶۰ درصد ظرفیت شأن استفاده کنند. محدودیت تردد داخل شهر نیز از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در تمام ایام نوروز و در تمام شهر‌ها اعمال می‌شود؛ و ورود و خروج پلاک‌های غیر بومی به شهر‌های قرمز ممنوع اعلام شده است.

موج چهارم کرونا در ایام نوروز آغاز می‌شود؟
کرونای انگلیسی و یک لحظه غفلت در نوروز

در شرایطی که موج چهارم کرونا آغاز شده، به نظر می‌رسد که مردم از محدودیت‌های کرونا خسته شده و اکثر آن‌ها در بازار‌ها به دنبال خرید شب عیدشان بوده و برخی دیگر نیز به دل جاده زده و قصد مسافرت در ایام نوروز را دارند. با توجه به جهش کرونای انگلیسی در برخی از شهر‌ها احتمال دارد که این ویروس جدید درحال رفت و آمد توسط افراد در استان‌های مختف باشند و باعث ایجاد خطری جدی برای عموم مردم باشد.

بنابر گفته‌های عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تعطیلات عید جلوی شیوع بیماری را نمی‌گیرد و با توجه به شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی در برخی استان‌های کشور بهتر است مسافرت‌ها انجام نشود یا به نحو حداقلی کاهش یابد.

در همین راستا سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است که آلوده شدن شهر‌های خوزستان، تهران، مشهد، البرز، قزوین، فارس و هرمزگان نشان می‌دهد که ویروس جهش یافته در سطح کشور در حال گردش است.

علیرضا رئیسی اعتقاد دارد که همزمان با آماده شدن ایرانی‌ها برای سفر‌های نوروزی، کرونای انگلیسی هر روز جغرافیای بیشتری را آلوده می‌کند. او می‌گوید: «در ستاد بحث‌های مختلفی مطرح شده است که تعطیلات نوروز و سفر‌ها یکی از آن موارد بود، مردم باید بدانند تا جایی که امکان دارد از انجام سفر‌ها پرهیز کنند که اگر این پرهیز نباشد، وضعیت باثباتی را که امروز در کشور داریم به زودی از دست خواهیم داد.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به تحت فشار بودن مردم در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: «ما می‌دانیم که مردم تحت فشار هستند، در نوروز سال ۹۸ به دلیل سیل و در نوروز سال ۹۹ به دلیل کرونا تفریح و سفر‌های مردم کاهش پیدا کرد، اما خواهش می‌کنیم امسال هم به دلیل کرونا و نوع ویروس جهش یافته آن از سفر‌های نوروزی پرهیز کنند، امیدواریم در سال بعد با وجود واکسیناسیون شرایط بهتری داشته باشیم.»

با توجه به گفته‌های رئیسی، در تمام شهر‌های قرمز و نارنجی سفر ممنوع است و برای پرواز‌های زمینی و هوایی تست کرونا لازم است. همچنین رنگ بندی نهایی شهر‌ها ٢۵ اسفند اعلام می‌شود و براین اساس هر هفته رنگ‌بندی‌ها اعلام خواهد شد.

سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی نیز ممنوع شده است. البته باید به این نکته نیز خوش بین بود که بعد از واکسیناسیون عموم مردم، تعطیلات بعدی شرایط بهتر و راحت تری از حیث مسافرت و مهمانی خواهد داشت.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه وضعیت کشور را تا حدودی باثبات به لحاظ کنترل بیماری می‌داند، اضافه کرد: «این وضعیت با توجه به شناختی که از ویروس داریم و با توجه به جهش آن بسیار شکننده است و با کوچکترین غفلتی ما را دوباره با پیک دیگری روبرو خواهد کرد.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید