تولد دوقلو‌ها در جهان بيشتر شده است

تولد دوقلو‌ها در جهان بيشتر شده است

در حال حاضر آفریقا و آسیا بالاترین آمار دوقلو‌ها را دارند و ۸۰ درصد کل دوقلو‌های جهان در این دو قاره به دنیا می‌آیند که در آسیا این می‌تواند به دلیلی افزایش جمعیت هم باشد.

کد خبر : ۹۱۶۶۰
بازدید : ۱۱۲۴۹

دوقلو‌ها

حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوقلو سالانه در جهان به دنیا می‌آیند، یعنی از هر ۴۲ نوزاد یکی دوقلو است. بارداری در سن بالاتر و تکنیک‌های تازه باروری مانند آی‌وی‌اف باعث شده آمار تولد نوزادان از دهه ۱۹۸۰ میلادی حدود یک سوم افزایش پیدا کند.

اما از اینجا به بعد ممکن است این روند نزولی باشد و شمار کودکان دوقلو کاهش پیدا کند، چون تمرکز پزشکان بیشتر بر تولد یک کودک در هر زایمان است که خطر کمتری دارد.

بر اساس گزارشی که نشریه هیومن ریپروداکشن منتشر کرده پیش بینی می‌شود که بالاترین شمار تولد دوقلو‌ها را پشت سر گذاشته باشیم. در ۳۰ سال گذشته این میزان به بالاترین حد خود با ۳۲ درصد افزایش در آسیا و ۷۱ درصد در شمال آمریکا رسیده است.

محققان این گزارش اطلاعات مربوط به تولد از ۱۶۵ کشور را در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ با فاصله سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۵ مقایسه کرده‌اند.

این آمار در اروپا و شمال آمریکا از هر ۹ دوقلو در هزار زایمان به ۱۲ دوقلو در هزار زایمان رسیده است. اما در قاره آفریقا آمار دوقلو‌ها همیشه بالا بوده و کماکان در ۳۰ سال گذشته چندان تغییر نکرده است. در حال حاضر آفریقا و آسیا بالاترین آمار دوقلو‌ها را دارند و ۸۰ درصد کل دوقلو‌های جهان در این دو قاره به دنیا می‌آیند که در آسیا این می‌تواند به دلیلی افزایش جمعیت هم باشد.

کریستیان ماندن، پژوهشگر نویسنده این گزارش در دانشگاه آکسفورد می‌گوید این موضوع در آفریقا دلیل علمی دارد. به گفته او آمار زایش دوقلو در آفریقا بالاست، چون در این قاره تعداد دوقلو‌های همسان که از دو تخمک جدا تشکیل می‌شوند زیاد است که به احتمال بالا به دلیل تفاوت‌های ژنتیکی مردم این قاره با سایر جا‌های دیگر است.

در اروپا، شمال آمریکا و اقیانوسیه هم آمار کودکان دوقلو به دلیل روش‌های کمک به بارداری مانند لقاح‌های آزمایشگاهی افزایش یافته است. روش‌هایی که باعث بالارفتن احتمال تشکیل دوقلو‌ها می‌شود. اما به گفته پروفسور ماندن امروزه تاکید بر تولد یک نوزاد است که از نظر سلامت ایمنی بیشتری دارد.

"این نکته بسیار مهم است، چون دوقلوزایی با افزایش احتمال مرگ در کودکان و نوزادان ارتباط دارد و در دوران بارداری و پس از آن پیچیدگی‌های پزشکی بیشتری ایجاد می‌کند. "

در زایمان دوقلو امکان زایمان زودرس، وزن کم نوزاد و مرگ در شکم مادر بالاست. بر اساس این تحقیق احتمال زنده ماندن دوقلو‌ها در کشور‌های فقیر یا با درآمد متوسط کمتر است. در کشور‌های جنوب صحرای آفریقا به طور ویژه بسیاری از دوقلوها، جفتشان را در سال اول زندگی از دست می‌دهند. این آمار ۲۰۰ هزار مرگ در هر سال است.

پروفسرو جرون اسمیتس، نویسنده دیگر این مقاله می‌گوید کشور‌های غربی به آمار تولد دوقلو در کشور‌های آفریقایی نزدیک می‌شوند، اما همچنان احتمال زنده ماندن دوقلو‌ها در بین این دو بسیار فاصله دارد. به گفته پژوهشگران هند و چین در سال‌های آینده نقش مهمی در تولد نوزادان دوقلو ایفا خواهند کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید