آخرین وضعیت رنگ بندی شهر‌ها برای عید نوروز

آخرین وضعیت رنگ بندی شهر‌ها برای عید نوروز

کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوعیت تردد در سفر‌های نوروزی به شهر‌های با وضعیت قرمز و نارنجی را اعلام کرده است.

کد خبر : ۹۱۷۶۲
بازدید : ۷۱۵۳
رنگ بندی شهر‌ها برای عید نوروز
فرادید | با توجه به همه گیری کرونا و جهش کرونای انگلیسی در برخی از شهر‌ها احتمال دارد که با مسافرت‌های نوروزی این ویروس توسط افراد به شهر‌های مختف کشور نیز راه یابد و باعث ایجاد خطری جدی برای عموم مردم شود. بااین وجود، اما برخی از شهروندان قصد سفر در نوروز ۱۴۰۰ را دارند.

به گزارش فرادید، مدتی پیش کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوعیت تردد در سفر‌های نوروزی به شهر‌های با وضعیت قرمز و نارنجی را اعلام کردند، اما پیش از آن گمانه زنی‌هایی در مورد اعمال شرایط خاص برای سفر‌های نوروزی به وجود آمد. برخی بر این باور بودند که با شیوع کرونای انگلیسی در ایران و خطرناکتر بودن این ویروس باید سفر‌های نوروزی را به طور کامل لغو کرد.



اما در این میان بسیاری از مردم خواهان مسافرت بودند و اعتقاد داشتند که باید تردد در شهر‌های زرد و آبی آزاد شود. در شرایطی که کرونا باعث لغو سفر‌ها شد و کسب و کار گردشگری را با معضلات اقتصادی زیادی رو به رو ساخت، ممکن است که یکی از موضوعاتی که ستاد کرونا مجوز سفر‌های نوروزی را به برخی از شهر‌ها صادر کرده باشد، شرایط فعالان گردشگری در ایران باشد.
آخرین وضعیت رنگ بندی شهر‌ها برای عید نوروز

وضعیت سفرهای نوروزی چگونه است؟

کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که «برابر تکلیف قانونی مصوب در ستاد ملی، مسافرت به شهر‌های نارنجی و قرمز ممنوع است. بر همین اساس، مقرر گردید تا لیست آخرین وضعیت شهر‌ها در ۲۵ اسفند ماه به استحضار ملت شریف رسانده شود. در این راستا اطلاعیه حاضر ضمن اعلام لیست مذکور، نکات مهم ذیل را نیز اعلام تا به صورت جدی از سوی همه مردم مورد توجه و رعایت قرار گیرد.»

ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه کرد: «اگرچه وضعیت بیماری در شهر‌ها روند مطلوبی پیدا نموده، اما با توجه به وجود ویروس جهش یافته در ۲۹ استان، این وضعیت بسیار شکننده می‌باشد. هرگونه تحرک، جابجایی، برگزاری دورهمی، تردد و تجمع، می‌تواند نه تنها برای تک تک مردم بلکه برای همه کشور خطرات جدی به همراه داشته باشد؛ لذا از همه عزیزان درخواست می‌شود تا مسئولین را در ادامه این مسیر یاری رسانده و سفر را به زمان مناسب موکول نمایند.»

همچنین انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز اعلام کرده که «درجه اول از هموطنان خواهش میکنیم که کمتر از فرصت تعطیلات نوروز برای مسافرت استفاده کنند تا موفقیت‌های همکاران ما برای کنترل بیماری کرونا در سطح کشور دچار مشکل نشود.»

او می گوید که «بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شد شهر‌های قرمز و نارنجی از محدودیت سفر برخوردار شوند و سایر شهر‌ها این محدودیت را نداشته باشند؛ افراد برای ورود به شهر‌های آبی و زرد میتوانند از مسیر‌های دیگر استفاده کنند.»

طبق گفته های استاندار تهران، دستورالعمل دیگری درباره سفر‌های ضروری توسط کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد کرونا به فرمانداری‌ها ابلاغ شده است که براساس آن افراد باید دلایل خود را برای ورود و خروج از شهر‌ها را عنوان کنند تا فرمانداران شهر مبدا نسبت به دلایل ارائه شده، برگ خروج افراد را صادر کنند؛ البته به صورت محدود خواهد بود و مربوط به ایام بعد از تعطیلات خواهد بود؛ برای ایام تعطیلات هم دستورالعمل پخت‌های در دستور کار قرار گرفته است که افراد بتوانند به صورت محدود و به منظور‌های خاص به شهر‌های قرمز و نارنجی رفت و آمد داشته باشند.

وضعیت رنگ بندی شهرها به چه صورت است؟
وضعیت رنگ بندی شهرها به چه صورت است؟

با توجه وضعیت نامطلوبی که از بابت همه گیری ویروس کرونا به وجود آمده، از سال گذشته تاکنون مردم نتواسته اند به سفرهای نوروزی‌شان برسند، شهروندان کشور از این وضعیت به ستوه آمده و درحال برنامه ریزی برای رفتن به سفر در روزهای آتی هستند.
کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا ورود به ۹ استان کشور را ممنوع اعلام کرده است که استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، قم، هرمزگان، جزایر کیش و قشم و شامل این ممنوعیت هستند.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی که 25 اسفند99 اعلام شد، ۹ شهرستان در وضعیت قرمز (خیلی پر خطر)، ۳۱ شهرستان نارنجی (پر خطر)، ۲۹۵ شهرستان زرد (خطر متوسط) و ۱۱۳ شهرستان آبی هستند.

طبق اعلام وزارت بهداشت، شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون در استان خوزستان و شهر گچساران در استان کهگیلویه‌و‌بویر احمد، در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

البته شهر‌های خاتم در استان یزد، نهاوند در استان همدان، بندر خمیر در استان هرمزگان، خمین در استان مرکزی، درود و پلدختر در استان لرستان، دیوان دره در استان کردستان، زرین دشت و ارسنجان در استان فارس، مسجد سلیمان، شادگان، دشت آزادگان، خرمشهر، بهبهان، باوی، باغملک، ایذه، اندیمشک، امیدیه، در استان خوزستان در وضعیت نارنجی کرونا هستند
سامان در استان چهار محال و بختیاری، گناوه و کنگان و دیلم در استان بوشهر، دهلران در استان ایلام، گلپایگان در استان اصفهان، نقده و ماکو، چایپاره و ارومیه در استان آذربایجان غربی، عجب شیر و سراب در استان آذربایجان شرقی نیز از جمله شهرهایی هستند که در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفته اند.
طبق بیانیه ای که توسط کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا، صادر شده است، چنانچه وضعیت هریک از شهر‌های زرد و آبی در طول مدت ایام تعطیلات به وضعیت نارنجی و قرمز تغییر یابد، کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی نسبت به اعلام وضعیت به ستاد استانی اقدام می‌نماید.

بااین حال وزارت بهداشت تاکید کرده است که «تجمع در اماکن سرپوشیده به خصوص رستوران هتلها، تالار‌های پذیرایی، مراسم عروسی و عزاداری، تراکم در بازارچه‌های نوروزی، وسایل نقیله عمومی بین شهری خصوصا اتوبوس و قطار میتواند عامل جدی انتقال بیماری باشد.»

وضعیت مشاغل در وضعیت رنگ بندی شهرها

درمورد وضعیت مشاغل در وضعیت رنگ بندی شهرها هم طبق اعلام وزارت بهداشت، در وضعیت زرد فقط سطح شغلی گروه چهار تعطیل می شود و در وضعیت نارنجی هم سطح شغلی ۳ و ۴ تعطیل است و در وضعیت قرمز نیز همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک تعطیل می شوند.

همچنین در شهر‌های قرمز گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ و در شهر‌های نارنجی گروه‌های شغلی ۳ و ۴ حق فعالیت ندارند.

فهرست مشاغل گروه دوم شامل بوستان‌ها و مراکز تفریحی؛ پاساژ‌های سربسته و سرباز، بازار‌های سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ غیرمواد غذایی و بازار‌های موقت، بازار‌ها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو، مراکز شماره گذاری اتومبیل، باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدنسازی، آرایشگاه‌های مردانه و مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی می شوند.
مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان، تزیینات داخلی، مراکز فروش کادویی، اسباب بازی، لوازم التحریر، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف و کفش، خرازی، خیاطی، آتلیه و عکاسی، آژانس مشاور املاک، خدمات چاپ دیجیتال، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، قهوهخانه‌ها با عرضه مواد دخانی، قنادی و شیرینی پزیتر و خشک، آب میوه و بستنی فروشی و مشاغل مشاب از دیگر مشاغل گروه دوم هستند.

مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفهای، زبانسراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهد‌های کودک، استخر‌های سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالار‌های پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی از فهرست مشاغل گروه سوم به شمار می آیند.

فهرست مشاغل گروه چهارم شامل مواردی همچون همایش‌ها، مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پر برخورد، از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی می شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید