ارزش اقتصادی اپلیکیشن‌ها، ۳/۶ تریلیون دلار در روزگار کرونا

ارزش اقتصادی اپلیکیشن‌ها، ۳/۶ تریلیون دلار در روزگار کرونا

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که در سال گذشته بیش از نیمی از جمعیت کره زمین حداقل از یک پلتفرم شبکه اجتماعی استفاده کرده‌اند و بیشتر کاربران هم بیش از ۱۰ اپ در گوشی هوشمند خود نصب کرده و از آن‌ها استفاده می‌کنند.

کد خبر : ۹۱۸۳۴
بازدید : ۱۰۹۸۵
اپلیکیشن‌هاي کاربردي در سال کرونا
میترا جلیلی | با شیوع کرونا، تنها در سال گذشته ۳۱۹ میلیون نفر بر تعداد کاربران اینترنت جهان افزوده شد تا مردم جهان بتوانند با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت قوانین مربوط به قرنطینه، از راه دور در جلسات کاری، کلاس‌های درس و... حاضر شوند.

گزارش‌های ابتدای سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد از جمعیت ۷.۸۳ میلیارد نفری جهان یعنی ۴.۶۶ میلیارد نفر، کاربر فعال اینترنت هستند و در طول مدت آنلاین بودن خود، مدت زمان زیادی را صرف حضور در اپلیکیشن‌های موبایلی می‌کنند.

انتظار می‌رود ارزش اقتصادی بازار اپلیکیشن‌ها تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۶.۳ تریلیون دلار برسد درحالی که این رقم در سال ۲۰۱۶ حدود ۱.۳ تریلیون دلار بوده است. اما کاربران چقدر به اپلیکیشن‌ها وابسته اند؟ اپلیکیشن‌های برتر سال ۲۰۲۱ کدام‌ها هستند و کدام کشور در زمینه طراحی اپلیکیشن گوی سبقت را از بقیه ربوده است؟

آسیا رکورددار تعداد کاربران اینترنت

میزان پراکندگی کاربران اینترنت در مناطق مختلف جهان متفاوت است و گزارش‌ها و آمار دیجیتال ترندز نشان می‌دهد در ابتدای سال ۲۰۲۱ آسیا بزرگ‌ترین درصد کاربران اینترنت را از لحاظ منطقه‌ای جهان در دل خود جای داده و ۵۱.۸ درصد کاربران اینترنت، در این قاره حضور دارند.
البته وقتی نگاهی به چین بیندازیم که حدود یک میلیارد کاربر اینترنت دارد می‌بینیم که این پیشتازی چندان هم عجیب نیست. طبق این گزارش ۱۴.۸ درصد از کاربران اینترنت در اروپا حضور دارند و این رقم برای آفریقا حدود ۱۲.۸ درصد است.
همچنین در بخشی از این گزارش به سایر مناطق جهان اشاره و یادآوری شده است که ۹.۵ درصد از کاربران اینترنت از منطقه امریکای لاتین و کارائیب هستند و ۶.۸ درصد آن‌ها نیز در امریکای شمالی زندگی می‌کنند. همچنین ۳.۷ درصد از کاربران اینترنت در خاورمیانه و ۶ دهم درصد آن‌ها نیز در اقیانوسیه و استرالیا سکونت دارند.

۱۰ اپ موبایلی برای هر کاربر

در یک سال گذشته متوسط مدت زمان استفاده کاربران از تلفن‌های هوشمند در جهان افزایشی حداقل ۲۰ درصدی داشته چراکه در نتیجه پاندمی کرونا، ملاقات‌ها و دیدوبازدید‌های حضوری بسیار کمرنگ شدند.
درواقع می‌توان گفت که میزان وابستگی کاربران به تلفن‌های هوشمند بسیار زیاد شده به گونه‌ای که کاربران به طور متوسط هر ۱۲ دقیقه یک بار گوشی خود را چک می‌کنند و حتی این رقم برای ۱۰ درصد آن‌ها به ۴ دقیقه می‌رسد. جالب اینجاست که در گزارش دیجیتال ترندز آمده است کاربران سراسر دنیا به طور متوسط ۸۸ درصد از مدت زمان استفاده از تلفن هوشمند خود را در اپلیکیشن‌های موبایلی و شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند که با وجود بیش از ۳.۸ میلیارد کاربر تلفن هوشمند در جهان، تعجبی ندارد که صنعت اپلیکیشن‌های موبایلی رشد انفجاری داشته باشند.
ضریب نفوذ تلفن‌های هوشمند و اپلیکیشن‌ها همچنان روبه رشد است و به نظر نمی‌رسد در آینده هم شاهد کاهش رشد آن باشیم چراکه هر روز با توجه به نیاز‌های کاربران، اپلیکیشن‌های جدیدی راهی فروشگاه‌های اپ می‌شوند و کاربران را جذب خود می‌کنند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که در سال گذشته بیش از نیمی از جمعیت کره زمین حداقل از یک پلتفرم شبکه اجتماعی استفاده کرده‌اند و بیشتر کاربران هم بیش از ۱۰ اپ در گوشی هوشمند خود نصب کرده و از آن‌ها استفاده می‌کنند.
همچنین ۴۹ درصد کاربران جهان برخی اپلیکیشن موبایلی مورد استفاده خود را روزانه ۱۱ بار چک می‌کنند که این اصلاً عجیب نیست چراکه در دوران دورکاری، آموزش آنلاین و... هر کاربر مجبور است برای بررسی وضعیت شغلی یا آموزش و... خود بار‌ها به اپ مربوطه سر بزند و هربار آن را باز کند.

رشد درآمدزایی توسعه دهندگان اپ

محققان مؤسسه App Annie نیز که هر سال درباره وضعیت اپلیکیشن‌ها در جهان گزارشی ارائه می‌دهند در تحقیقات خود خاطرنشان کرده‌اند که درحال حاضر اپ استور (فروشگاه ویژه اپلیکیشن‌های IOS) حدود ۱.۹۶ میلیون اپ را در خود برای دانلود جای داده در حالی که این رقم برای گوگل پلی به ۲.۸۷ میلیون اپلیکیشن می‌رسد.

همچنین طبق این گزارش، در سال ۲۰۲۱ اپلیکیشن‌های موبایلی رشد سالانه ۷ درصدی میزان دانلود را تجربه می‌کنند و البته میزان هزینه کاربران برای خرید اپلیکیشن‌ها نیز رشد ۲۰ درصدی خواهد داشت.
طبق این گزارش، کاربران در کشور‌هایی همچون چین، امریکا، ژاپن، کره‌جنوبی و بریتانیا در زمینه خرید اپلیکیشن پیشتاز هستند و انتظار می‌رود اپلیکیشن‌های موبایلی تا سال ۲۰۲۳ حدود ۹۳۵ میلیارد دلار درآمدزایی برای توسعه دهندگان اپ به همراه داشته باشند درحالی که این درآمدزایی در سال ۲۰۲۰ تنها حدود ۵۸۱.۹ میلیارد دلار بوده است.
این ارقام درشرایطی محقق شده است که بیشتر کاربران جهان ترجیح می‌دهند از اپلیکیشن‌های رایگان استفاده کنند یا به‌دلیل شرایط و مشکلات گوناگون نمی‌توانند چنین اپ‌هایی را خریداری کنند یا خرید‌های درون برنامه‌ای انجام دهند.

پیشتازان طراحی اپ

اما این اپلیکیشن‌های محبوب بیشتر در کدام کشور‌ها طراحی می‌شوند؟ مؤسسه Carphone Warehouse در تازه‌ترین تحقیق خود یادآور شده است امریکا پیشتاز طراحی اپلیکیشن‌ها در جهان است. این کشور مالکیت ۶ درصد بازار اپلیکیشن‌های جهان را دارد و فقط درسال گذشته ۱۷۴ هزار و ۶۳۰ اپلیکیشن در این کشور تولید شده است.
کاربران امریکایی هم مبلغی حدود ۳۲.۶۳ میلیارد دلار برای خرید اپلیکیشن‌ها هزینه کرده‌اند که بالاترین رقم در جهان به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد با این که محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های جهان در گروه غذا و نوشیدنی‌ها ازجمله Uber Eats و همچنین موزیک قرار دارند، اما امریکایی‌ها به صنعت گیم بیش از هر چیز دیگری علاقه مندند.

در امریکا ۱۴ درصد اپلیکیشن‌هایی که توسط کاربران نصب شده، مربوط به انواع گیم هستند، اما این کشور در این زمینه پیشتاز نیست و وقتی نوبت به صنعت گیم می‌رسد می‌بینیم که در ژاپن و کره جنوبی به ترتیب ۲۷ درصد و ۲۵ درصد از اپلیکیشن‌هایی که توسط کاربران نصب می‌شود از گروه گیم و سرگرمی هستند. همچنین در این گزارش آمده است که امریکایی‌ها به طور متوسط روزانه ۳ ساعت از تلفن هوشمند خود استفاده می‌کنند.

هند دومین کشوردر زمینه تولید اپ در جهان است، ۵ درصد اپلیکیشن‌های جهان در این کشور تولید می‌شود و کاربران نیم میلیارد دلار برای داشتن اپلیکیشن‌ها هزینه می‌کنند که ۱۲ درصد از این اپ‌ها گیم هستند. در این کشور بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند از اپلیکیشن‌های رایگان استفاده کنند، شاید دلیل آن هم فاصله طبقاتی بالا و فقیر بودن بخش عمده مردم و ناتوانی در پرداخت‌های درون برنامه‌ای و خرید اپ‌های پولی باشد.
همچنین باید گفت که مردم هندوستان روزانه ۴.۸ ساعت از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنند. گفتنی است که ۲ درصد از اپلیکیشن‌های جهان در برزیل تولید می‌شود و مردم این کشور نیز که روزانه ۴.۸ ساعت در گوشی خود سپری می‌کنند، ۰.۹۲ میلیارد دلار برای دانلود اپلیکیشن‌ها هزینه می‌کنند که البته ۹ درصد این اپلیکیشن‌ها در گروه گیم قرار می‌گیرند.

برترین اپ‌های ۲۰۲۱

گزارش دیجیتال ترندز نگاهی هم به برترین اپلیکیشن‌ها در سال ۲۰۲۱ داشته و عنوان کرده است که یوتیوب محبوب‌ترین اپلیکیشن سال ۲۰۲۱ در جهان است و دربین ۱۰ دانلود برتر در ۱۴۴ کشور جهان قرار دارد. این اپ ۵ میلیارد بار دانلود شده و از نگاه کاربران، رتبه ۴.۴. از ۵ را به خود اختصاص داده است.
واتس‌اپ مسنجر هم در ردیف دوم این لیست جای گرفته و از نگاه کاربران امتیاز ۴.۵ از ۵ را دریافت کرده است. در جایگاه سوم نیز فیس‌بوک با امتیاز ۳.۳ از ۵ قرار دارد.

از دیگر اپلیکیشن‌های موجود در میان لیست ۱۰ اپ برتر جهان می‌توان به تیک تاک با یک میلیارد بار دانلود و امتیاز ۴.۶ از ۵ اشاره کرد. زوم، اینستاگرام و اسنپ چت نیز از دیگر اپ‌های برتر جهان در سال ۲۰۲۱ به‌شمار می‌روند.
منبع: روزنامه ايران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید