ترافیک در مدار زمین، احتمال تصادف فضایی

ترافیک در مدار زمین، احتمال تصادف فضایی

نگرانی درباره امکان برخورد فضاپیماها با زباله‌های فضایی افزایش یافته است. در سپتامبر ۲۰۲۰، به سه فضانوردی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی مشغول خدمت بودند، دستور داده شد که در صورت برخورد با زباله‌های فضایی، در نزدیکی یک اتاقک فرار در بخش روسی ایستگاه پناه بگیرند.

کد خبر : ۹۱۸۹۵
بازدید : ۱۰۴۲۱
انبوه ماهواره های فضایی

ناسا و اسپیس‌ایکس برای جلوگیری از برخورد ماهواره‌هاشان با یکدیگر توافق‌نامه امضا کرده‌اند.

این توافقنامه «اجتناب از تداخل موجی و جلوگیری از برخورد... و نیز ماموریت‌های مشترک برای ارسال فضانورد/مسافر فضایی» را در بر می‌گیرد. طبق بیانیه مطبوعاتی ناسا، دلیل انعقاد این توافق‌نامه شمار زیاد ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس است که اکنون در مدار زمین هستند.

استیو جورشیک، مدیر ناسا، گفت: «جامعه امروز برای ارتباطات جهانی، ناوبری، پیش‌بینی آب و هوا و موارد دیگر، به قابلیت‌های مبتنی بر فضا متکی است. با پرتاب هر چه بیشتر ماهواره‌ها از سوی شرکت‌های تجاری، حیاتی است که هماهنگی‌ها را افزایش دهیم و با تبادل داده‌ها و خلق بهترین راهکارها، از امنیت فضا اطمینان یابیم.»

در حال حاضر بیش از هزار ماهواره استارلینک در سراسر جهان در مدار زمین هستند. این رقم بیش از یک چهارم همه ماهواره‌های فعال است و همه آن‌ها طی دو سال گذشته به مدار کره زمین فرستاده شده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که اسپیس‌ایکس به پرتاب ماهواره‌ها ادامه دهد تا زمانی که یک صورت فلکی متشکل از ۴۰ هزار ماهواره تشکیل شود. همزمان، رقبای این شرکت و نیز ستاره‌شناسان، درباره عواقب امنیتی و علمی این حجم عظیم از ماهواره‌ها در مدار زمین، ابراز نگرانی کرده‌اند.

ناسا می‌گوید، از آنجا که ماهواره‌های استارلینک برای برآورد پارامترهای مداری به ناوبری جی‌پی‌اس مجهز هستند و نیز سیستم پیشرانه یونی و قابلیت مانور خودکار دارند، جلوگیری از برخوردهای بالقوه امکان‌پذیر است. اسپیس‌ایکس گفته است كه ماهواره‌های آن خودكار یا با فرمان از روی زمین، از قرار گرفتن در مسیر فعالیت‌های ناسا می‌پرهیزند و این دو سازمان در هماهنگی با هم اقدام می‌کنند.

نگرانی درباره امکان برخورد فضاپیماها با زباله‌های فضایی افزایش یافته است. در سپتامبر ۲۰۲۰، به سه فضانوردی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی مشغول خدمت بودند، دستور داده شد که در صورت برخورد با زباله‌های فضایی، در نزدیکی یک اتاقک فرار در بخش روسی ایستگاه پناه بگیرند. این سومین بار از ژانویه امسال است که این ایستگاه فضایی مجبور به یک مانور نامنتظره شده است.

در ماه اکتبر، نزدیک بود تصادمی بین یک قطعه رها شده از یک موشک چینی و یک ماهواره از کار افتاده شوروی سابق رخ دهد. احتمال برخورد ۱۰ درصد بود، اما نهایتا رخ نداد. نتایج چنین تصادم‌هایی می‌تواند ایجاد لایه‌ای از زباله‌ها و گرد‌وغبارهای فضایی در اطراف زمین باشد که سفر فضایی را ناممکن و ناامن می‌سازد. در حال حاضر هنوز هیچ اقدام مشخصی برای پاکسازی زباله‌های فضایی انجام نمی‌گیرد.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید