صفر‌هایی که کم‌رنگ شدند!

صفر‌هایی که کم‌رنگ شدند!

همچنین، براساس اعلام همتی «تومان» و «قران» همزمان با پول فعلی، در کل کشور جاری و تدریجاً جایگزین اسکناس‌ها و مسکوکات فعلی می‌شوند.

کد خبر : ۹۱۹۴۲
بازدید : ۹۶۵۷
چک پول

بانک مرکزی در راستای حذف صفر از پول ملی در ماه‌های پایانی سال گذشته از نسل جدید اسکناس‌های ۱۰۰۰،۲۰۰۰ و۵۰۰۰ تومانی و ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی رونمایی کرد که چهار صفر در این اسکناس‌ها کم‌رنگ درج شده است.

هیات دولت در نهم مرداد سال ۱۳۹۸ با پیشنهاد بانک مرکزی برای حذف چهار صفر از پول ملی و نمایندگان مجلس نیز در اردیبهشت سال گذشته موافق کردند که طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی براساس ماده واحده مصوب مجلس، بعد از اقدامات اجرایی مورد نیاز، واحدپول ملی جدید «تومان» می‌شود که معادل ۱۰.۰۰۰ «ریال» جاری خواهد بود و هر یک «تومان» نیز معادل ۱۰۰ «قران» خواهد شد.

همچنین، براساس اعلام همتی «تومان» و «قران» همزمان با پول فعلی، در کل کشور جاری و تدریجاً جایگزین اسکناس‌ها و مسکوکات فعلی می‌شوند.

در این راستا، بانک مرکزی در سال گذشته اقدام به رونمایی از ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی، اسکناس‌های ۱۰۰۰،۲۰۰۰ و۵۰۰۰ تومانی جدید کرد که در طراحی این اسکناس‌های جدید از عناصر مذهبی، فرهنگی، هنری و تاریخی کشور استفاده شد؛ به گونه‌ای که پشت اسکناس ۵۰۰۰ تومانی از طرح آرامگاه حافظ شیرازی، پشت اسکناس ۲۰۰۰ تومانی از طرح مقبرةالشعرا تبریز و پشت اسکناس هزار تومانی از طرح آرامگاه شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا استفاده شده است.

همچنین، روی ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی جدید از تصویر تخت جمشید و پشت آن از تصویر میدان گازی پارس جنوبی استفاده شده است.

علاوه براین، از ویژگی‌های امنیتی اسکناس‌ها و ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی جدید می‌توان به طراحی خطی سه بعدی، تصویر مکمل طرح مخفی، چاپ برجسته، ریز نوشته (میکرو پرینت) علامت مخصوص روشندلان، واتر مارک، نخ امنیتی پنجره‌ای هولوگرافیک، نخ امنیتی پنهان و شماره سریال اشاره کرد.

در این زمینه، جزئیات این ویژگی‌های امنیتی بیانگر این است که نخ امنیتی پنجره‌ای هولوگرافیک، دارای پوشش ویژه‌ای است که در مقابل نور و با تغییر زاویه دید، به صورت هفت‌رنگ دیده می‌شود. همچنین روی آن عبارت لاتین I.R.IRAN درج شده است.

نخ امنیتی پنهان نیز که به صورت پنهان در خمیره کاغذ قرار گرفته است، در مقابل نور به سهولت قابل رؤیت است و همچنین عبارت لاتین I.R.IRAN بر روی آن درج شده است و تصویر مکمل ویژگی امنیتی دیگر این اسکناس‌هاست که سمتی از عدد ۵،۲،۱ و ۱۰۰ در رو و قسمتی دیگر از آن در پشت اسکناس چاپ شده که در مقابل نور همدیگر را تکمیل کرده و عدد ۵،۲،۱ و ۱۰۰ را به صورت کامل نمایان می‌سازد.

سایر ویژگی‌های امنیتی ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی، اسکناس‌های ۵۰۰۰،۲۰۰۰ و ۱۰۰۰ تومانی جدید نیز به شرح زیر است:

چاپ برجسته: این نوع چاپ با انگشتان دست به سهولت قابل لمس و شناسایی است. تصویر بکاررفته در اسکناس یا ایران چک، عبارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ارزش اسمی اسکناس به این روش چاپ شده‌اند.

واترمارک و الکتروتایپ: تصویر سه‌بعدی بکارگرفته شده همراه با عدد ۱،۲،۵ و ۱۰۰ به صورت لاتین که به شکل مخفی در خمیره کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور به راحتی قابل رؤیت است.

الیاف فلورسنتی نامرئی: در فرایند ساخت کاغذ اسکناس از الیاف فلورسنت نامرئی استفاده شده که در زیر نور ماوراء بنفش، در رنگ‌های آبی، قرمز، سبز و زرد قابل مشاهده است.

طبق این گزارش، افزایش امنیت، کارآیی و بهینه بودن در تولید، کاهش هزینه‌های تولید و کاهش سرانه اسکناس در کشور از جمله مزایای تولید و انتشار اسکناس‌های جدید اعلام شده است.
چک پول
چک پول
چک پول
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید