خطرات ویروس کرونای فوق جهش یافته هندی

خطرات ویروس کرونای فوق جهش یافته هندی

دکتر راکش میشرا، مدیر مرکز زیست شناسی سلولی و مولکولی در درحیدرآباد هند می‌گوید که گونه ویروس جهش یافته مضاعف در ۲۰ درصد از بیماران ماهاراشترا دیده شده، منطقه‌ای که شاهد افزایش شدید کرونا بوده است.

کد خبر : ۹۱۹۹۸
بازدید : ۱۱۹۱۷
ویروس کرونا

یک گونه تازه از ویروس کرونا با "جهشی دوگانه" درهند یافت شده است.

هم اکنون پژوهشگران در تلاشند بفهمند آیا این گونه تازه که دو نوع جهش در آن روی داده، سریعتر سرایت می‌کند و آیا واکسن‌های کرونا تأثیر کمتری بر آن دارند؟

'جهش دوگانه' چیست؟

مثل بقیه ویروس‌ها، ویروس کرونا هم هنگامی که از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود دچار تغییرات محدودی می‌شود. البته بیشتر این تغییرات در رفتار ویروس اثری نمی‌گذارند.

ولی بعضی از جهش ها، به تغییراتی در پروتئین شاخکی (اسپایک) سطح ویروس منجر می‌شوند. این پروتئین وسیله نفوذ ویروس در سلول‌های بدن انسان است. این گونه‌های تازه به طور بالقوه می‌توانند عفونی‌تر باشند و نشانه‌های شدیدتری ازبیماری را سبب شوند، یا اینکه واکسن نسبت به آن‌ها بی اثر شود.

اکنون متخصصان ژنوم در هند یک گونه به اصلاح "جهش یافته دوگانه" از ویروس کرونا را در آن کشور کشف کرده اند، هر چند مقامات این کشور می‌گویند که این گونه جدید ارتباطی با افزایش اخیر در شمار مبتلایان به کرونا در هند ندارد.

جهش یافتن ویروس و تغییرات در ژن‌های شاخک آن، می‌تواند قدرت ویروس را به صورت ذاتی در آلوده کردن انسان‌های "بهتر" کند یا اینکه به ویروس امکان دهد تا از تأثیر پادتن‌ها فرار کند. این یعنی اگر تغییرات ویروس "مطلوب" آن باشد، می‌تواند کسی را که قبلا کووید-۱۹ گرفته دوباره آلوده سازد.

هر چند محققان می‌گویند ابتلای مجدد به کرونا در کسانی که بتازگی خوب شده اند - درمقایسه با کسانی که واکسن کرونا زده اند یا خیلی وقت پیش کرونا گرفته اند - نسبت به بار اول با نشانه‌های ضعیف بیماری همراه خواهد بود.

به گفته دکتر جرمی کامیل، ویروس شناس در آمریکا، اگر ویروس از طریق ابتلای مجدد افراد منتشر شود، می‌تواند در فرایند ایمنی جمعی "نفوذ کند" (ایمنی جمعی حالتی است که تعداد زیادی از مردم جامعه از طریق تزریق واکسن یا ابتلای به یک بیماری نسبت به آن بیماری، مقاوم می‌شوند.).

این موضوع افرادی که به لحاظ وضعیت سلامت آسیب پذیر هستند را در معرض ابتلا به بیماری شدید قرار می‌دهد. دکتر کامیل می‌گوید که بر خلاف گونه‌های جهش یافته دیگر ویروس کرونا، احتمالا گونه جهش یافته مضاعف هندی، کشنده‌تر یا عفونی‌تر از سایر گونه‌ها نیست؛ البته برای اطمینان از این موضوع اطلاعات بیشتری نیاز است.
آمارمبتلایان کرونا در هند

گونه جدید دلیل موج دوم کرونا در هند است؟

روز چهارشنبه ۲۴ مارس، گزارش شد که در هند ۴۷ هزار و ۲۶۲ مورد ابتلای جدید به کرونا و ۲۷۵ مورد مرگ ناشی از کرونا ثبت شده که این بیشترین افزایش روزانه در آمار کرونا در سال جاری است. دکتر راکش میشرا، مدیر مرکز زیست شناسی سلولی و مولکولی در درحیدرآباد هند می‌گوید که گونه ویروس جهش یافته مضاعف در ۲۰ درصد از بیماران ماهاراشترا دیده شده، منطقه‌ای که شاهد افزایش شدید کرونا بوده است.

"یک احتمال این است که گونه جدید علت موج دوم کرونا در هند باشد، ولی من می‌گویم چنین نیست. ۸۰ درصد از نمونه‌هایی که ما آزمایش کردیم این گونه جدید را ندارند. این جهش تنها با ۲۳۰ مورد از بیماری، در مقایسه با هزاران نمونه‌ای که در ماهاراشترا مورد آزمایش قرار گرفته اند مرتبط بود.

گفته می‌شود که گونه جهش یافته که ابتدا در کنت در انگلیس پیدا شد، سبب آغاز موجود دوم کرونا در هند است. این گونه طبق پژوهش‌های بیش از ۵۰ درصد سریعتر انتقال می‌یاد و ۶۰ درصد کشنده‌تر است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید