چرا نون. خ (نورالدین خانزاده) دوست داشتنی است؟!

چرا نون. خ (نورالدین خانزاده) دوست داشتنی است؟!

در شخصیت پردازی فیلمنامه روشی وجود دارد به اسم خلق شخصیت معصوم انرژیک که آقا نوری مصداق بارز چنین شخصیتی است. صادق و ساده است، و با شور و حالی مثال زدنی کار و زندگی اش را پیش می‌برد.

کد خبر : ۹۲۰۱۸
بازدید : ۴۱۶۳
سریال نون خ
کاوه معین‌فر | سعید آقاخانی با ساخت سریال نون. خ و البته آفریدن شخصیت نورالدین خانزاده به جایگاهی واقعی و البته رفیعی در حرفه‌ای دست یافت که از سال ۱۳۷۲ با بازیگری در برنامه "پرواز ۵۷" (مهران مدیری) و سال بعد "ساعت خوش" آنرا آغاز کرده بود.

نورالدین خانزاده نقش اصلی سریال نون، خ در این ایام عید به یک بخش ثابت از برنامه‌های دیداری مخاطبان در آمده است.

علاوه بر خود سریال، فیلمنامه ساده، اما جذاب و استفاده از فضای بومی کردستان و ... یکی از ارکان دوست داشتن سریال نون خ شخصیت نورالدین خانزاده پسر نور محمد است. شخصیتی که با بازی درخشان سعید آقاخانی یک چهره به یاد ماندنی در تلویزیون را به تصویر کشیده است.

در شخصیت پردازی فیلمنامه روشی وجود دارد به اسم خلق "شخصیت معصوم انرژیک" که آقا نوری مصداق بارز چنین شخصیتی است. صادق و ساده است، و با شور و حالی مثال زدنی کار و زندگی اش را پیش می‌برد. نمونه کارکرد این قانون در کودکان و شخصیت‌های کودکان بسیار نمود دارد و آقا نوری با وجود سن و سالش، اما انگار هنوز یک کودک معصوم انرژیک است.
شاید بسیاری ندانند و فکر کنند سعید آقا خانی با سریال نون، خ به عرصه ساخت سریال روی آورده است، اما آقاخانی در زمینه سریال سازی کارنامه پرباری دارد و قبل از نون، خ سریال‌های زیادی را کارگردانی کرده است، چون:

روزگار خوش حبیب آقا (کارگردانی مشترک با مهدی مظلومی/ ۱۳۸۶)، عید امسال (۱۳۸۸)، زن‌بابا (۱۳۸۹)، خوش‌نشین‌ها (۱۳۸۹)، راه دررو (۱۳۸۹)، نقطه سر خط (۱۳۹۰)، دزد و پلیس (۱۳۹۱)، خروس (۱۳۹۲)، روز‌های بد، به‌در (۱۳۹۳)، بیمار استاندارد (۱۳۹۴)، شب عید (۱۳۹۶) و عاقبت در سال ۱۳۹۷ فصل اول سریال نون، خ را ساخت که در عید نوروز ۱۳۹۸ از تلویزیون پخش شد و با استقبال مخاطبان به عنوان پربیننده‌ترین سریال آن سال انتخاب شد.

در میان سریال‌های ذکر شده قبل از نون، خ آنچه که بیشتر به چشم آمد سریال "دزد و پلیس" با بازی بهنام تشکر و هومن برق نورد بود و البته نویسندگان آن پیمان و مهراب قاسم خانی بودند.

اگرچه آقاخانی در سال ۱۳۹۳ فیلم سینمایی " لامپ ۱۰۰ " را هم کارگردانی کرد، اما انگار ترجیح داد در زمینه ساخت سریال فعالیتش را ادامه دهد و دیگر فیلمی نساخت.

آقا خانی با مهمترین طنزپردازان ۲ دهه اخیر مانند مهران مدیری، رضا عطاران، پیمان قاسم خانی، سیروس مقدم، محسن تنابنده و ... همکاری داشته است و علاوه بر آن‌ها با اصغر فرهادی هم در سریال داستان یک شهر (۲ فصل) همکاری داشته است. (البته به این لیست باید بیش از ۲۰ فیلم سینمایی با کارگردان‌های مختلف را هم اضافه کرد که آقاخانی در آن‌ها بازیگر بوده است).

حال بعد از این همه تجربه سعید آقا خانی سریال نون، خ را ساخت که با توجه به کُرد بودن خود او (متولد شهر بیجار در کردستان) و شناخت دقیق از روحیه و فرهنگ مردم کُردستان یک مجموعه قابل قبول و دلنشین را ارائه کرده است و شخصیتی خلق کرده که مخاطبان با او ارتباط برقرار می‌کنند و اصطلاحا بسیار شیرین و دوست داشتنی است. مانند خود نورالدین یک سادگی در سریال نون، خ وجود دارد که این سادگی حاصل تجربه و شناخت از مدیوم مد نظر است.

نورالدین مرد میانسالی است با قلبی پاک، امیدوار، صادق و معصوم. او اهل کار و تلاش است و به شکلی سالم و درست می‌خواهد گره از کار خود و اطرافیانش باز کند ولی برخی اوقات اتفاقات به گونه‌ای رقم می‌خورد که این خیر خواهی و نیت پاک، مشکلاتی برای خودش و خانواده اش بوجود می‌آورد.

هر آنچه که در دل دارد را به زبان می‌آورد و اهل نیرنگ، ریا، دور زدن آدم‌ها و قلب واقعیت نیست. مثلا در همین فصل سوم در جمع اطرافیان و اهالی روستا به سادگی اعلام می‌کند که برای مراسم عروسی دخترش شیرین دست و بالش تنگ بوده و مجبور شده زمینش را به ۴ میلیون تومان به سلمان بفروشد.

او دل هیچ کسی را نمی‌شکند و هر کسی هر چه می‌گوید حق را به او می‌دهد و می‌گوید تو هم راست می‌گویی. مانند کودک‌ها صاف و ساده است و با کوچکترین اتفاقات خوشحال و شاد می‌شود و از هر نکته مثبتی گل از گلش می‌شکفد و غرق در شادی و لذت می‌شود و از همان طرف ناراحتی و غم دیگران به سرعت او را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در خانه اش باز است و اگرچه شاید خیلی پولدار نباشد، اما سفره اش همیشه بر روی مهمانان گسترده است و در هر شرایطی او مهمان نواز است. احترام بزرگ و کوچک را نگاه می‌دارد و عمه‌هایی که در خانه او هستند را همیشه تکریم کرده و اعتقاد دارد که عمه‌ها چشم و چراغ خانه او هستند. عاشق دخترانش است و هر آنچه در توان دارد برای بهتر شدن زندگی دختران و خانواده اش به کار می‌گیرد.

او اهل تسامح و تساهل است قصد ندارد در برخورد با ناملایمات قهر کند و یا رویکردی انتقامی و خشن داشته باشد بلکه بیشتر سعی در حل و گذشت از مصائب را دارد.

در همین فصل سوم سکانس درد دل کردن او با خدا جالب توجه بود از خدا خواست که او را موقع خواب از این دنیا ببرد، چون به نظرش او دیگر آدم بدرد نخوریشده بود که نمی‌توانست کمک حال دخترانش باشد و مشکلات آن‌ها را حل کند، ولی با دیدن عکس کودکی دخترانش سریع نظرش عوض شد و از خدا خواست که اون درخواستش را لغو کند.

استفاده از کلمات انگلیسی در مکالمه هایش مانند " اوه، یس" و یا تکیه کلام‌هایی ساده، اما به موقع شخصیت او را دلنشین‌تر می‌کند جملاتی مانند: آییی باریک الله، عروسک‌های کوکی بابا، عرض شود به حضور انور شما، یا ایزد منان، بابا گیان (بابا جان) و یا سوال: دختران بابا دوست دارید پدر شما همین جا سکته کند بمیرد؟ و ...

اگرچه شخصیت نورالدین یا آقا نوری خیالی و ساخته ذهن است، اما همه ما دوست داریم جهان اطراف ما پر از انسان هایی، چون "کاک نوری گیان" باشد.

دستمریزاد به سعید آقاخانی و امیر وفایی (نویسنده سریال) و تمامی عوامل سریال نون. خ
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید