کارشناسان جهانی: واکسن‌های فعلی ظرف یک‌سال بی‌اثر می‌شوند

کارشناسان جهانی: واکسن‌های فعلی ظرف یک‌سال بی‌اثر می‌شوند

در حدود ۶۶‌درصد از شیوع‌شناس‌ها، ویروس‌شناس‌ها و متخصصان بیماری‌های عفونی گفته‌اند که فکر می‌کنند ظرف ۱۲‌ماه، ویروس درجاتی از جهش را تجربه خواهد کرد که باعث می‌شود نسل اول واکسن‌ها در پیشگیری از عفونت بی‌اثر و بی‌فایده شوند.

کد خبر : ۹۲۱۱۳
بازدید : ۷۷۸۴
کارشناسان جهانی: واکسن‌های فعلی ظرف یک‌سال بی‌اثر می‌شوند
فرادید | دوسوم از کارشناسان بیماری در سراسر جهان باور دارند که سویه‌های ویروس کرونا واکسن‌های جدید را در ظرف یک‌سال بی‌اثر خواهد کرد.

به گزارش فرادید به نقل از دیلی‌میل، بنا بر پژوهشی که توسط بنیاد «اتحاد واکسن مردم» انجام شده است، در حدود ۶۶‌درصد از شیوع‌شناس‌ها، ویروس‌شناس‌ها و متخصصان بیماری‌های عفونی گفته‌اند که فکر می‌کنند ظرف ۱۲‌ماه، ویروس درجاتی از جهش را تجربه خواهد کرد که باعث می‌شود نسل اول واکسن‌ها در پیشگیری از عفونت بی‌اثر و بی‌فایده شوند.

تقریباً یک‌-پنجم از افراد این گروه باور دارند که بی‌اثر شدن واکسن ظرف مدت ۶‌ماه رخ می‌دهد و یک‌-سوم می‌گویند واکسن ظرف مدت ۹‌ماه بی‌اثر خواهد شد. کمتر از ۱ پزشک از ۹ پزشک معتقد بودند که جهش‌هایی که منجر به بی‌اثر شدنِ واکسن‌های کنونی شود، هرگز رخ نخواهد داد.

دکتر دِوی اسریدهار، استاد بهداشت عمومی جهانی در دانشگاه ادنبرو، در اسکاتلند، در بیانیه‌ای گفته است: «هر چه ویروس بیشتر منتشر شود، احتمال ظهور جهش‌ها و سویه‌های مقاوم به واکسن‌های فعلی بیشتر می‌شود. در همین حال، کشور‌های فقیر به واکسن و تجهیزات پزشکی ابتدایی مانند اکسیژن دسترسی ندارند. آنطور که ما فهمیده‌ایم، ویروس‌ها اهمیتی به مرز‌ها نمی‌دهند. ما باید در سریعترین زمان ممکن تعداد زیادی از افراد را در سراسر جهان واکسینه کنیم. چرا باید بایستیم و نگاه کنیم؟»
کارشناسان جهانی: واکسن‌های فعلی ظرف یک‌سال بی‌اثر می‌شوند

اتحاد واکسن مردم ائتلافی متشکل از ۵۰‌سازمان شامل اتحادیه آفریقا، آکسفم و برنامه سازمان ملل در مبارزه با ایدز است. این پژوهش با مشارکت ۷۷‌همه‌گیر شناس از ۲۸‌کشور جهان انجام شده است. این افراد مابین ۱۷‌فوریه تا ۲۵‌مارس مصاحبه شده‌اند.

در کل ۶۶.۲ درصد باور دارند که جهان یکسال یا کمتر فرصت دارد تا واکسینه شود، درغیراینصورت جهش‌های جدید واکسن‌های فعلی را بی‌اثر خواهد کرد. در این گروه ۱۸.۲ درصد فکر می‌کنند که این جهش‌های مقاوم به واکسن‌های فعلی ظرف ۶ ماه یا کمتر و ۳۲.۲‌درصد باور دارند که ظرف ۹‌ماه یا کمتر رخ خواهد داد.

دراین‌میان، ۱۸.۲‌درصد باور دارند که حداقل ۲‌سال طول خواهد کشید تا جهش‌ها با درجه‌ای رخ دهد که واکسن‌های فعلی بی‌اثر شده و توانایی محافظت از انسان را نداشته باشد.

یک گروه بسیار خوشبین که ۷.۸‌درصد از مشارکت‌کنندگان را تشکیل می‌دهد، باور دارند که جهش‌ها هرگز با درجه‌ای رخ نخواهد داد که واکسن‌ها بی‌اثر شوند. در حدود ۷.۸ درصد نیز هیچ زمان دقیقی برای بی‌اثر شدن واکسن‌ها ارائه نداده‌اند.

حداقل ۳‌تولید‌کننده واکسن شامل فایزر-بایون‌تک، مدرنا و آسترازنکا-دانشگاه آکسفورد، هم‌اکنون مشغول تقویت واکسن‌های خود هستند.

در ماه فوریه، فایزر به ۱۴۴‌نفر از داوطلبان ۳‌دوز واکسن تزریق کرد. این تولیدکننده می‌خواهد بداند آیا یک دوز اضافی که ۶ تا ۱۲ ماه بعد از دو دوز اول تزریق می‌شود، می‌تواند سیستم ایمنی را در مقابل جهش‌های جدید ویروس، مقاوم کند یا خیر.

مدرنا نیز شروع به تقویت واکسن‌های خود کرده تا ببیند آیا در مقابل گونه آفریقای جنوبی که چند‌برابر مسری‌تر است، مقاوم است یا خیر. مدرنا به داوطلبان ۳ دوز واکسن تزریق می‌کند و نتیجه آزمایش‌های آن‌ها را با افرادی که دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند، مقایسه می‌کند.

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید