ریزش ارز و دلار در راه است؟

ریزش ارز و دلار در راه است؟

بازار ارز و دلار در ماه‌های پیش رو با مسائلی همچون برجام و انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم روبرو خواهد بود. علاوه بر این اتفاقات سیاسی، تاثیرات بودجه و درآمد‌های ارز دولت نیز می‌تواند قیمت دلار را تحت تاثیر خود قرار دهد.

کد خبر : ۹۲۲۴۷
بازدید : ۵۹۷۰
قیمت دلار امروز
فرادید | بازار ارز پس از شوک نوروزی دوباره به فاز نزولی بازگشت. این اتفاق پس از آن رخ داد که سیگنال‌های مثبتی از احیای برجام از نشست مشترک اعضای برنامه اقدام مشترک به گوش رسید. اما با این حال فعالان بازار ارز معتقدند که افت قیمت دلار چشمگیر نخواهد بود، البته کارشناسان اقتصادی خلاف این عقیده را دارند. آن‌ها می‌گویند که آزاد شدن پول‌های بلوکه ایران و افزایش درآمد‌های دلاری دولت می‌تواند ریزش بازار ارز را تقویت کند.

به گزارش فرادید؛ قیمت دلار در طول یک سال اخیر از ۱۴ هزار تومان اکنون به ۲۴ هزار تومان رسیده است؛ که نشان می‌دهد ارز آمریکایی بیش از ۶۱ درصد رشد را تجربه کرده است. البته در عید نوروز امسال قیمت دلار تا ۲۶ هزار تومان پیش رفت، اما بلافاصله پس از پایان تعطیلات دلار یک کانال عقب نشست.

حالا هم علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی از احتمال احیای برجام در کوتاه مدت خبر داده است. سینگالی که به سرعت بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد و در صدر آن‌ها توانست دلار را به کانال ۲۴ هزار تومان برگرداند.

او با اشاره به اینکه بن‌بست برجام درحال شکسته شدن است، گفته که موضوع گفتگو‌ها درباره برجام وارد مرحله فنی شده و از کشمکش‌های اولیه گذشته، به معنای شکسته شدن بن‌بست‌های اولیه و موضوعی «نویدبخش» است.

این سینگال سیاسی باعث شد تا معامله‌گران احساس کنند مذاکرات هسته‌ای از بن‌بست خارج شده و به همین دلیل، فروش‌های ارزی خود را افزایش دادند.
فروش ارز
ریزش دلار محتمل است؟
براساس گزارش‌ها قرار است که نشست مشترک برجام با حضور نمایندگان آمریکا و دیگر اعضا روز سه شنبه در وین برگزار شود. نشستی که احتمالا سیگنال‌های مثبتی از احیای برجام به ایران مخابره خواهد کرد. در چنین شرایطی فعالان بازار پیش بینی می‌کنند دلار در کوتاه مدت عقب نشینی کند.

علی مزیکی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در این رابطه می‌گوید: «انتشار خبر توافق ایران و آمریکا برای احیای برجام در ابتدای سال ۱۴۰۰ می‌تواند سیگنالی مثبت و مهمی برای اقتصاد کشور باشد. اگر مذاکرات به نتیجه مثبتی برسد می‌تواند سبب نزولی شدن قیمت در بازار ارز شود.»

البته در این میان دسته دیگر از کارشناسان اقتصادی معتقدند که کاهش نرخ ارز به دلیل سیگنال‌های برجامی موقت است.

میترا تاتاری، کارشناس بازار‌های مالی در این باره گفته است: «اگرچه ممکن است با تداوم اخبار مثبت از برجام، نرخ تا ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان نیز ارزان شود، اما بعید است که این نرخ ماندگار باشد و به نظر موقت می‌رسد.»

به عقیده او، بازگشت به برجام خیلی سریع نیست، اما کاهش انتظارات تورمی در سطح جامعه و بازار‌ها قابل مشاهده است.

سهراب اشرفی، کارشناس بازار ارز نیز معتقد است که در ماه پیش رو دلار صعودی نخواهد بود و روند نزولی را طی خواهد کرد.

او می‌گوید: «اخبار مثبت توانسته نرخ ارز را نزدیک به هزار تومان کاهش دهد. اگر این اخبار مثبت بعد از نشست روز سه‌شنبه نیز ادامه پیدا کند ریزش ادامه‌دار است. همچنین، چون قرار بود بررسی FATF در فروردین ماه صورت گیرد، همزمانی تصویب آن با اخبار مثبت برجام می‌تواند دلار را در این ماه وارد کانال ۲۰ هزار تومانی کند. البته اگر FATF تصویب نشود تاثیر برجام هم کمرنگ می‌شود.»

در این میان داوود سوری، کارشناس اقتصادی نیز اعتقاد دارد که ریزش دلار پایدار نیست.

او نظرش درباره سمت و سوی دلار را در توئیترش منتشر کرده و نوشته است: «تا دو ماه آینده نتایجی از گفتگو‌های برجامی به دست می‌آید، اما شیر فلکه ارزی به اندازه قبل از تحریم باز نخواهد شد تا دولت‌های بعدی آزادی عملی بیشتر از خرید دارو و غذا داشته باشند.

سوری همچنین نوشت: «با تسهیل شرایط تحریم تقاضا‌های خفته ارزی بیدار می‌شود و فشار نقدینگی و تورم همچنان بر گرده ریال سنگینی می‌کند و چه بسا بیشتر! پس انتظار تغییر شگرف و کاهش ماندگار نرخ ارز سرابی بیشتر نیست.»
قیمت دلار یورو پوند
قیمت دلار در ماه‌های آینده تحت تاثیر چه عواملی است؟
بازار ارز و دلار در ماه‌های پیش رو با مسائلی همچون برجام و انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم روبرو خواهد بود. علاوه بر این اتفاقات سیاسی، تاثیرات بودجه و درآمد‌های ارز دولت نیز می‌تواند قیمت دلار را تحت تاثیر خود قرار دهد.

اما مهم‌ترین مسئله‌ای که در ماه‌های آینده بر بازار ارز و دلار تاثیرگذار خواهد بود، انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است. فعالان بازار ارز معتقدند نتیجه انتخابات می‌تواند صعودی یا نزولی بودن بازار را تعیین کند.

در این میان برخی معتقدند که نتیجه انتخابات هر چه که باشد منجر به شوک ارزی نخواهد شد و تاثیر آن نیز موقت است.

علاوه بر این اتفاق ها، باید تاثیر بودجه سال ۱۴۰۰ در روند تورم را مشاهده کرد. دراین رابطه عبدالناصر همتی، بودجه سال جاری را بودجه‌ای تورم زا خوانده است. از این رو بانک مرکزی انتظار دارد بودجه کنونی در تورم ماه‌های آینده نمایان شود.

مسئله نهایی، اما میزان درآمد دولت در سال جاری از محل فروش نفت است که می‌تواند منابع ارزی قابل توجهی را به کشور وارد کند. در این رابطه بلومبرگ پیش‌بینی کرده در ماه جاری میلادی فروش نفت ایران تنها به چین به ۸۵۰ هزار بشکه خواهد رسید.

با این وجود اگر مذاکرات برجامی در سال جاری به نتیجه برسد، علاوه بر آزاد شدن منابع بلوکه شده، درآمد‌های نفتی جدید نیز به کشور وارد خواهد شد.

با این وجود به نظر می‌رسد در سال جاری شاهد رشد مجدد دلار نباشیم و تنها ممکن است ریزش دلار تا سطح ۲۰ هزار تومان تجربه شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید