کودتای ناکام در اردن؛ ماجرا چه بود؟

کودتای ناکام در اردن؛ ماجرا چه بود؟

گرچه ولیعهد سابق اردن هرگونه اقدام برای کودتا علیه ملک عبدالله، پادشاه اردن را رد می‌کند. اما مقامات امنیتی اردن ادعا دارند که حمزه بن حسین نقشه کودتا علیه پادشاه اردن را طراحی کرده  و همه چیز برای اجرای آن محیا بوده است. در این رابطه روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابعی در اردن نوشته که بعضی از سران عشایر و مقام‌های امنیتی هم در این توطئه گسترده و پیچیده شرکت داشته‌اند.

کد خبر : ۹۲۲۸۰
بازدید : ۵۹۷۱
کودتای ناکام در اردن؛ ماجرا چه بود؟
فرادید | پادشاهی اردن در اقدامی ناگهانی حمزه بن حسین، ولیعهد سابق این کشور را به همراه تعدادی از اعضای خانواده سلطنتی و مقام‌های سابق اردن بازداشت کرده است. ارتش اتهام ولیعهد سابق و دیگر بازداشت شدگان را تلاش برای کودتا علیه ملک عبدالله، پادشاه اردن عنوان کرده است. این در حالی است که حمزه بن حسین با انتشار ویدیویی ادعای کودتا را رد کرده است.

به گزارش فرادید؛ نیمه شب شنبه بود که رسانه‌های اردنی خبر دادند دولت این کشور، ولیعهد سابق اردن به همراه ۲۰ تن از دیگر اعضای خانواده سلطنتی و مقامات سابق این کشور را به اتهام تلاش برای اقدام به کودتا علیه ملک عبدالله، پادشاه اردن، بازداشت کرده است.

اما ارتش اردن خبر بازداشت حمزه بن حسین را ابتدا تکذیب و اعلام کرد تنها چندین چهره سرشناس این کشور، از جمله باسم عوض‌الله، وزیر اقتصاد پیشین و شریف حسن بن سعید، یکی از اعضای خانواده سلطنتی اردن تحت بازداشت قرار گرفته اند.

یوسف هنیتی، رئیس ارتش اردن با رد بازداشت ولیعهد سابق گفت که از حمزه خواسته شده، از اقداماتی که ممکن است در جهت به خطر انداختن امنیت و ثبات اردن مورد سوء استفاده قرار گیرند، خودداری کند.

البته چند ساعت پس از موضع گیری ارتش اردن، حمزه بن حسین، ولیعهد سابق با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که در خانه‌اش زندانی شده است.

او در این ویدیو می‌گوید صبح روز شنبه رئیس ستاد مشترک ارتش به دیدار وی رفته و اطلاع داده که نمی‌تواند از اقامتگاه خود خارج شود و با دیگران ارتباط داشته باشد.

در نهایت دولت اردن به فاصله ۲۴ ساعت حمزه بن حسین را متهم به کودتا کرد. در این رابطه ایمن صفدی، معاون نخست وزیر اردن شامگاه یکشنبه در یک کنفرانس خبری برای نخستین بار شاهزاده حمزه را به اقدام برای کودتا علیه ملک عبدالله، پادشاه اردن متهم کرد.
کودتای ناکام در اردن؛ ماجرا چه بود؟

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن

کودتایی در کار بود؟
گرچه ولیعهد سابق اردن هرگونه اقدام برای کودتا علیه ملک عبدالله، پادشاه اردن را رد می‌کند. اما مقامات امنیتی اردن ادعا دارند که حمزه بن حسین نقشه کودتا علیه پادشاه اردن را طراحی کرده و همه چیز برای اجرای آن محیا بوده است.

در این رابطه روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابعی در اردن نوشته که بعضی از سران عشایر و مقام‌های امنیتی هم در این توطئه گسترده و پیچیده شرکت داشته‌اند.

اما با این وجود هنوز به صورت رسمی جزئیاتی از عملیات کودتا منتشر نشده است. ولی رئیس ارتش اردن گفته است که تحقیقات ادامه دارد و نتایج آن اعلام خواهد شد.

در این میان ملکه نور، همسر ملک حسین، پادشاه فقید اردن و مادر حمزه، روز یکشنبه اتهامات علیه حمزه و دیگر متهمان این پرونده را بی‌پایه و اساس توصیف کرده بود.

حمزه بن حسین، ولیعهد سابق اردن نیز مدعی شده که بازداشت او بخشی از برنامه حکومت اردن برای سرکوب منتقدان است.

کودتای ناکام در اردن؛ ماجرا چه بود؟ حمزه بن حسین، ولیعهد سابق اردن با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که در خانه‌اش زندانی شده است.
او همچنین گفته که مسئول از کارافتادگی حکومت، فساد و بی‌کفایتی آن نیست و اکنون شرایط در کشور به جایی رسیده که هیچ کس نمی‌تواند بدون ترس از بازداشت و تهدید و آزار و اذیت دیدگاه‌های خود را بیان کند.

با این حال ذکر این نکته نیز جای تامل دارد که ملک عبدالله دوم پس از آنکه قدرت را در دست گرفت، در سال ۲۰۰۴ میلادی عنوان ولیعهدی را از برادر ناتنی خود گرفت و در اقدامی غیرمنتظره راه را برای ولیعهدی پسرش که در آن زمان هشت سال داشت، هموار کرد.

رسانه‌های اردنی می‌گویند که حمزه بن حسین از آن زمان به بعد در تلاش بوده که حمایت قبایل با نفوذ و همچنین سیاستمداران اپوزیسیون را جلب کند؛ گامی که «ناخشنودی» ملک عبدالله دوم را به دنبال داشته است.

با این حال باید منتظر گزارش‌های امنیتی و رسانه‌ای روز‌های آینده ماند و دید که پشت پرده کودتای اردن چه بوده است.
سناریوهای کودتا در اردن
با وجود اینکه هنوز اطلاعات موثقی از کودتای رخ داده در اردن در دسترس نیست، اما در طول ۷۲ ساعت اخیر رسانه‌ها سناریو‌های مختلفی درباره کودتای نافرجام در اردن مطرح کرده اند.

یکی از این سناریو‌ها همکاری عربستان و یکی از رهبران امارات برای کودتا در اردن بوده که روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت به نقل از آنچه منابع بلند پایه در اردن عنوان کرده است. این روزنامه نوشته است که عربستان و یکی از رهبران امارت‌های امارات در تلاش برای انجام کودتا در اردن دست داشته‌اند.

البته این سناریو در حالی مطرح می‌شود که ساعاتی پس از اعلام کودتای ناکام در اردن، عربستان به این موضوع واکنش نشان داد. در این رابطه دفتر پادشاهی عربستان در بیانیه‌ای بر حمایت کامل خود از اردن و اقدامات اتخاذ شده از سوی عبدالله دوم و شاهزاده حسین بن عبدالله، ولیعهد این کشور برای حفظ امنیت و ثبات اعلام کرد.

در این میان دولت اردن هم می‌گوید که شاهزاده حمزه و وابستگان او در حال توطئه علیه ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن با افرادی خارج از اردن بوده‌اند.

در این رابطه یمن الصفدی، وزیر خارجه اردن گفته است: «براساس تحقیقات کاشف به عمل آمد فردی که با سیستم‌های امنیتی خارجی در تماس بوده با همسر شاهزاده حمزه بن حسین، برادر ناتنی پادشاه اردن و ولیعهد سابق در ارتباط بوده و به او پیشنهاد تامین هواپیمایی برای خروج از کشور را داده است.»

خبرگزاری اردنی «امون» که به سرویس‌های امنیتی اردن نزدیک است، با انتشار مطلبی مدعی شده است یک اسرائیلی که سابقا عامل موساد بوده، با نام «روی شاپوشنیک» فردی بوده که این پیشنهاد کمک را ارائه داده بود.

اما شاپوشنیک ۴۱ ساله در بیانیه‌ای ادعا‌های دولت اردن را تکذیب کرد. او گفت که هرگز عامل موساد نبوده، اما به خاطر دوستی با شاهزاده حمزه به او پیشنهاد کمک داده بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید