موج چهارم کرونا کی تمام می‌شود؟

موج چهارم کرونا کی تمام می‌شود؟

استفاده از وسایل نقیله عمومی پر ازدحام، خوردن غذا در رستوران و حضور در اماکن پرجمعیت و بخصوص سرپوشیده از عوامل اصلی انتقال کرونا هستند. طبق گفته‌های مقامات بهداشتی کشور اگر مردم دستوالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده و تا مدتی از تجمعات و حضور در مکان‌های عمومی خودداری کنند تعداد مبتلایان به کویید ۱۹ کاهش می‌یابند.

کد خبر : ۹۲۳۴۶
بازدید : ۵۳۰۲
موج چهارم کرونا
فرادید | مدتی است کشور با موج چهارم ویروس کرونا مواجه شده و مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت‌های نوروزی و دورهمی‌های خانوادگی را عامل اصلی ورود به موج چهارم دانسته است. این مسئولان توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی نظیر غربالگری، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و اجتناب از دورهمی‌ها برای کنترل و مهار بیماری را در اولویت قرار داده‌اند تا بتوانند از بالا رفتن آمار مبتالایان به کویید ۱۹ جلوگیری کنند.

به گزارش فرادید، با توجه به اینکه مسافران نوروزی به شهر‌های خود بازگشته اند، اما روند همه گیری ویروس کرونا درحال گسترش در نقاط مختلف کشور بوده و علاوه بر آن خانواده‌هایی که در طول سفر‌های نوروزیشان کمترین توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداشتند اکنون درحال برگزاری مهمانی‌های خانوادگی شده اند که این موضوع خود یکی از عواملی است که سرعت چرخه همه گیری در شهر‌ها را افزایش می‌دهد.

در همین خصوص سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به کسانی که از سفر بازگشته اند هشدار بهداشتی داد و گفت که نباید در چند روز آینده دورهمی برگزار کنند، چراکه احتمال آلوده بودن آن‌ها بسیار زیاد بوده و این احتمال وجود دارد که دیگران را نیز بیمار کنند. همچنین کسانی که سفر نرفتند هم با افرادی که سفر رفته اند در ارتباط نباشند و آن‌ها را به خانه خود دعوت نکنند؛ زیرا ممکن است آن‌ها ناقل ویروس باشند و بیماری را انتقال دهند.

دکتر رئیسی به کارمندان ادارات هم توصیه کرد که از تجمع در یک مکان و دید و بازدید پس از تعطیلات خودداری کنند. او از مسافران نوروزی خواست تا پنج روز رفت و آمد نداشته باشند چراکه ممکن است اقوام، اعضای خانواده و دیگران را آلوده کنند.

شهرهای قرمز کرونا
علت ورود استان‌ها به پیک چهارم کرونا چیست؟

ستاد استانی مبارزه با کرونا از ورود برخی از استان‌ها از جمله تهران، اصفهان، ایلام و کردستان به موج چهارم کرونا خبر داد و نسبت به رشد روند همه گیری کووید ۱۹ هشدار داده است.

رئیس ستاد استانی مبارزه با کرونا علاوه بر آنکه از فرمانداران خواست تا طرح همیاران سلامت را در روستا‌ها اجرایی کنند اعلام کرد: «همه دستگاه‌های عضو ستاد کرونا موظف هستند برای اجرایی شدن هدف طرح همیاران سلامت که در راستای کمک به طرح شهید سلیمانی و برای اجرای مصوبات ستاد کرونا در روستا و رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی است کمک کنند.»

محمد نوذری تاکید داشت که بر سر سلامت و جان مردم با کسی تعارف ندارد و به شهروندان هشدار داد که من بعد با توجه به شرایط بحرانی کرونا در استان برگزاری تجمعات به هر بهانه‌ای از جمله مراسمات عروسی و عزا یا گردهمایی‌ها با هر عنوانی ممنوع بوده و با بانیان آن قاطعانه برخورد خواهد شد.

همچنین معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان علت ورود این استان به پیک چهارم کرونا را دید و بازدید‌ها و مسافرت‌های نوروزی دانسته و گفته که ویروس جهش یافته و حرکات جمعیتی باعث شد تا ویروس در سطح گسترده‌ای منتشر شده و استان وارد موج چهارم کرونا شود.

طبق پیش‌بینی دکتر ابراهیم قادری، مقابله با این موج بسیار سخت‌تر از موج‌های قبلی خواهد بود و ممکن است تا خرداد به طول بکشد و اگر مردم رعایت نکنند این مدت طولانی‌تر هم خواهد شد.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اعلام کرده است که موج چهارم کرونا با سرعت در حال پیشرفت از نیمه غربی به سمت نیمه شرقی کشور بوده که بر همین اساس، استفاده از ماسک، خودداری از دورهمی و مراسم عروسی و سوگواری ضروری است.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت کشور هم گفته که ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی تقریبا در تمام کشور گردش پیدا کرده و در ایام تعطیلات نوروز بیش از ۱۵ هزار نفر که مبتلا به ویروس کرونا بوده و از بیماری خود آگاهی داشتند، سفر کرده‌اند.

در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۰، مسافران به کشور ترکیه هم سفر داشته اند که دکتر نمکی این سفر‌ها ها را یکی از افزایش موارد ابتلا دانسته و از عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا، درخواست کرده که رفت و آمد‌های هوایی و زمینی به ترکیه که موارد ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا در آن رو به افزایش است، به مدت یک هفته متوقف شود.

موج چهارم کرونا کی تمام می‌شود؟
راهکار کاهش سرعت چرخه همه‌گیری کرونا

استفاده از وسایل نقیله عمومی پر ازدحام، خوردن غذا در رستوران و حضور در اماکن پرجمعیت و بخصوص سرپوشیده از عوامل اصلی انتقال کرونا هستند. طبق گفته‌های مقامات بهداشتی کشور اگر مردم دستوالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده و تا مدتی از تجمعات و حضور در مکان‌های عمومی خودداری کنند تعداد مبتلایان به کویید ۱۹ کاهش می‌یابند.

کارشناسان بهداشت و درمان گفته‌اند که در شرایط فعلی علی‌رغم اینکه واکسیناسیون در کشور آغاز شده است، اما باز هم با توجه به افزایش سرعت سرایت ویروس بهترین راهکار استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین توجه مناسب به پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان است، در غیر این صورت تجربه روز‌های سیاه کرونایی دور از انتظار نخواهد بود.

دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این موضوع که قطعا وارد موج چهارم کرونا شده‌ایم و در چند هفته آینده روند موارد سرپایی، بستری و مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری در کشور صعودی خواهد شد؛ گفته است که برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا یک راه حل بیشتر وجود ندارد و آن رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است.

او در ادامه گفت: «مواجهه با دیگران به هر نحوی در دورهمی، رستوران، اداره، تفریح، مسافرت و ورزش را باید دقت کنیم و کمتر با دیگران مواجهه شویم البته وظیفه این است که ماسک استفاده کنیم، شست و شوی مداوم دست و حفظ فاصله گذاری تا دو متر باید رعایت شود.»

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا، گفته که وقت آن است که مروری بر طرح‌های مقابله با کرونا نظیر طرح شهید سلیمانی، طرح جامع مدیریت هوشمند، غربالگری، محدودیت‌ها و ممنوعیت کسب و کار‌ها و سایر طرح‌های اجرا شده در طول یک سال اخیر داشته باشیم.

او افزود: «واقعیت این است که طرح‌های اجرا شده در مقابله با بیماری کرونا هر کدام اثر بخشی خاص خودشان را داشته اند، اما باید با کمک وزارت بهداشت طرح‌هایی که بیشترین میزان اثرگزاری را در کاهش بیماری کرونا داشته اند را شناسایی و این طرح‌ها را بیشتر تقویت کنیم.

ذوالفقاری معتقد است که بازدهی طرح‌ها مساله مهمی است و برای همین باید انرژی‌مان را روی طرح‌هایی گذاریم که بیشترین نقش را در مهار بیماری منحوس کرونا داشته است. باید محدودیت‌ها به سمت شهر‌هایی برود که روند افزایشی بیماری را تجربه می‌کنند و اجازه ندهیم بیماری در این شهر‌ها اوج گیری پیدا کند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا، اظهار داشت که «مهم‌ترین تجربه‌ای که از یکسال همزیستی با کرونا گرفته ایم این است که همراهی و همدلی مردم با سیاست‌ها و دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا موثرترین مسیر در مدیریت بیماری است و برای همین باید در تمامی برنامه‌ها محور همراهی مردم به صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید