واکسیناسیون عمومی در ایران چقدر زمان می‌برد؟

واکسیناسیون عمومی در ایران چقدر زمان می‌برد؟

هدف این است که به محض آنکه مقادیر زیاد واکسن در دسترس قرار بگیرد، همه بتوانند به راحتی واکسن کووید ۱۹ دریافت کنند. با وجود منابع محدود، واکسن در زمان‌هایی متفاوت در دسترس گروه‌های مختلفی از افراد قرار خواهد گرفت.

کد خبر : ۹۲۳۹۵
بازدید : ۵۳۸۲
واکسیناسیون عمومی در ایران چه‌قدر زمان می‌برد؟
فرادید | پس از به پایان رسیدن تعطیلات نوروز و اعلام موج چهارم کرونا در کشور، مطمئن‌ترین راه دستیابی به هدفی چون در امان ماندن از ویروس کرونا، استفاده از واکسن است. واکسن‌ها نوعی فناوری هستند که بشر در گذشته برای کاهش تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های عفونی به آن اعتماد کرده است.

به گزارش فرادید، اکنون چالش در دسترس قرار دادن واکسن کووید ۱۹ برای مردم در کشور به وجود آمده و دغدغه مقامات بهداشتی، واکسیناسیون عمومی مردم است. اما به طور کلی هدف از واکسیناسیون، تزریق واکسن به افرادی است که به آن احتیاج دارند و نه به کسانی که آن را می‌خواهند.

براساس گفته‌های مسئولان، طبق سند ملی واکسیناسیون در ایران، اولویت بندی‌ها مشخص است و واکسیناسیون از افراد آسیب پذیر آغاز شده و به ترتیب پیش خواهد رفت. در مجموع برنامه زمان بندی آن است که در بهار از فاز یک و دو اولویت‌های سند ملی واکسیناسیون عبور کرده و بعد از آن وارد فاز واکسیناسیون عمومی و سایر گروه‌ها شوند.

هدف این است که به محض آنکه مقادیر زیاد واکسن در دسترس قرار بگیرد، همه بتوانند به راحتی واکسن کووید ۱۹ دریافت کنند. با وجود منابع محدود، واکسن در زمان‌هایی متفاوت در دسترس گروه‌های مختلفی از افراد قرار خواهد گرفت.

به گفته مقامات بهداشتی، سال ۱۴۰۰ نقطه عطفی در تاریخ سلامت، علم و فناوری و صنعت دارو و واکسن ایران زمین خواهد بود و همه مردم تا پایان سال شمسی واکسینه خواهند شد.

واکسیناسیون عمومی در ایران چه‌قدر زمان می‌برد؟
چه زمانی واکسیناسیون عمومی انجام می‌شود؟

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در مصاحبه مطبوعاتی‌اش گفته بود که طبق برنامه کمیته ملی واکسن و وزارت بهداشت، همه مردم ایران تا پایان سال شمسی واکسینه خواهند شد. او همچنین ابراز امیدواری کرده بود که با تولید واکسن مشترک با کشور‌های همکار، ممکن است که این برنامه تا پایان سال ۲۰۲۱ نیز محقق شود.

سخنگوی غذا و دارو گفته که «در فاز دوم واکسن، افراد بالای ۶۵ سال و بیماران زمین‌های ۱۶ تا ۶۴ سال در اولویت تزریق قرار می‌گیرند. واکسیناسیون عمومی با ورود واکسن داخلی به بازار در هفته‌های پایانی بهار، در تابستان به اوج خود می‌رسد. در پاییز و حداکثر زمستان واکسیناسیون عمومی با ایمنی جمعی پایان می‌گیرد و پس از این دوره اعلام خروج از ایپدمی را خواهیم داشت و به زندگی عادی باز خواهیم گشت.»

او با اشاره به این موضوع که ساخت واکسن مشترک ایران و کوبا و چند واکسن تولید داخل به مرحله پایانی رسیده اند، اظهار داشت: «واکسن مشترک با کوبا در فاز سوم مطالعات بالینی قرار دارد و ۱۰۰ هزار دوز از این واکسن به ایران وارد شده است، به محض تایید گزارش‌های فاز سه این واکسن، تولید انبوه آن در ایران و کوبا آغاز میشود.»

واکسن‌های داخلی برکت، فخرا و رازی نام دارند و طبق گفته‌های جهانپور برکت در اواخر بهار به فاز تولید انبوه خواهد رسید، واکسن فخرا هم اواخر تابستان در دسترس قرار می‌گیرد.

براساس پیش‌بینی‌های این مقام مسئول، قرار بوده که حداقل دو سوم واکسن مورد نیاز کشور از محل تولید داخل تامین شود که این اقدام مطابق جدول زمان بندی و به رغم همه مشکلات و سنگ اندازی‌های خارجی به خوبی پیش رفته است؛ بنابراین واکسن‌های ایرانی طبق وعده قبلی به تدریج از اواخر بهار به کمپین واکسیناسیون عمومی علیه کووید خواهند پیوست.

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور معتقد است که در بین کشور‌های اسلامی فقط ایران و اندونزی توانستند در عرصه واکسن فعال باشند. او می‌گوید که «در مورد کویید ۱۹، با وجود اینکه تأخیر اولیه داشتیم، اما همه پلتفرم‌ها را آغاز کردیم و به خوبی پیش رفتیم. واکسنی که ما در حال ساخت هستیم دو واکسن است.»

بیگلری افزود: «یک واکسن برای پیشگیری کامل است یعنی افرادی که اصلاً تاکنون کرونا نگرفتند. واکسن دیگر هم واکسنی است که برای افرادی که تاکنون کرونا گرفته اند، توصیه میشود که این نوع واکسن بسیار هوشمندانه است. امیدواریم خردادماه اولین تولید واکسن برای واکسیناسیون عمومی را داشته باشیم. همچنین واکسن شرکت رازی هم به زودی به ثمر می‌رسد که امیدواریم با چند ماه تأخیر این واکسن هم قابل عرضه باشد.»

واکسیناسیون عمومی در ایران چه‌قدر زمان می‌برد؟
چرا واکسیناسیون اهمیت دارد؟

در سراسر دنیا واکسیناسیون روشی ایمن و مؤثر برای پیشگیری از بیماری است. طبق گزارش‌ها هر ساله واکسن‌ها زندگی میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهند، چراکه هنگامی که واکسن می‌زنید، نه تنها از خود، بلکه از اطرافیانتان نیز محافظت می‌کنید؛ بنابراین زمانی که واکسن کووید-۱۹ در دسترس همه قرار گیرد، با دریافت آن می‌توان به توقف شیوع همه گیری کمک کرد.

اداره بهداشت عمومی و شرکای شهرستان، شهر، جامعه و خدمات درمانی با یکدیگر همکاری می‌کنند تا افرادی که در گروه‌های واجد شرایط هستند، در نقاط مختلف واکسینه شوند.

واکسن‌ها با آماده سازی سیستم ایمنی طبیعی بدن برای شناسایی و مقابله با میکروب‌ها، عمل می‌کنند. برخی واکسن‌ها حاوی ویروس مرده یا ضعیف شده بوده و برخی دیگر حاوی موادی هستند که به نحوی ساخته شده اند که به بخش‌هایی از ویروس شبیه باشند.

واکسن‌های کووید-۱۹ به بدن می‌آموزند پروتئین‌هایی بسازد که شبیه بخشی از ویروس است. هنگام واکسن زدن، سیستم ایمنی بدن واکنش نشان داده و آنتی بادی می‌سازد. این‌ها پروتئین‌هایی هستند که سیستم ایمنی بدن به‌طور طبیعی برای مقابله با بیماری ساخته است.

همچنین سلول‌های ایمنی، بدن را برای مواجهه با عفونت به ویروس در آینده آماده می‌کند. اگر فرد پس از دریافت واکسن در معرض عامل بیماری‌زا قرار گیرد، سیستم ایمنی می‌تواند قبل از اینکه بیمار شود سریعاً آن را از بین ببرد، و این موضوعی است که اهمیت و موثر بودن واکسن را نشان می‌دهد. به جای درمان بیماری بعد از وقوع آن، واکسن‌ها می‌توانند در وهله اول از بیمار شدن افراد پیشگیری کنند.

اما سوالی که همیشه پرسیده می‌شود این است که وقتی می‌توانیم کار‌های دیگری مثل فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک انجام دهیم، چه نیازی به واکسن است؟ طبق گفته‌های دانشمندان، الزام است که هر کاری که می‌توانیم برای متوقف کردن همه‌گیری انجام دهیم. واکسن‌ها سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کنند تا در صورت مواجهه برای مقابله با ویروس آماده باشد.
بنابراین، اقدامات دیگر مانند ماسک‌ها و فاصله گذاری اجتماعی کمک می‌کنند احتمال مواجهه شما یا انتشار ویروس کاهش یابد. استفاده از این روش‌ها، در کنار هم بهترین محافظت را به ارمغان می‌آورند.

به گفته پزشکان برای محافظت خود و دیگران باید توصیه‌هایی نظیر «زمانی که اطراف دیگران هستید، دهان و بینی خود را با ماسک بپوشانید، از حضور در شلوغی و فضا‌هایی با تهویه نامناسب پرهیز کنید، فضا‌های روباز یا به خوبی تهویه شده ایمن‌تر هستند، حداقل به فاصله ۶ فوت از سایر افراد بایستید و دستان خود را مرتباً بشویید» را انجام دهید. همچنین، حتی پس از اینکه کاملا واکسینه شدید نیز باید این کار‌ها را انجام دهید.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید