دعوای سیاسی مجلس و دولت بر سر مرغ!

دعوای سیاسی مجلس و دولت بر سر مرغ!

در روز‌های گذشته مجلسی‌ها در اقدامی، دو گزارش نظارتی از گرانی مرغ را به قوه قضائیه ارسال کردند. نمایندگان مجلس یازدهم در این گزارش‌ها، بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و حسن روحانی را به عنوان مقصران التهاب در بازار مرغ معرفی کردند. این مسئله باعث شد بسیاری از فعالان رسانه‌ای و سیاسی این اقدام را سیاسی و رقابت جناحی قلمداد کنند.  

کد خبر : ۹۲۳۹۷
بازدید : ۴۵۴۸
دعوای سیاسی دولت و مجلس بر سر مرغ!
فرادید | بازار مرغ در طول یک سال اخیر التهاب قابل توجهی را تجربه کرده است، در این مدت دولت و مجلس بار‌ها بر سر مدیریت بازار در برابر یکدیگر موضع گرفتند. اما حالا مجلسی‌ها دعوای قدیمی را بار دیگر به صحن مجلس برگرداندند و دولت را به سو مدیریت متهم کردند.

به گزارش فرادید؛ دولت می‌گوید که همواره تلاش کرده تا بازار مرغ را مدیریت کند. اما مجلسی‌ها با انتقاد از عملکرد دولت معتقدند که بازار مرغ به دلیل سو مدیریت به وضعیت کنونی دچار شده است. قالیباف، رئیس مجلس به تازگی گفته است که اشکالات ساختاری و مدیریتی عامل نابسامانی بازار مرغ و تخم مرغ است.

در این میان سیدجواد ساداتی‌نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی هم علت نابسامانی بازار مرغ را سوءمدیریت معرفی کرده است.
علاوه بر رئیس کمیسیون کشاورزی، بیشتر نمایندگان در روز‌های اخیر از مدیریت بازار مرغ توسط وزارت کشاورزی و صمت انتقاد کردند. اما در نهایت مجلسی‌ها به انتقاد بسنده نکردند و وزیر کشاورزی را به مجلس فراخواندند، تا دعوا قدیمی ادامه پیدا کند.

البته خاوازی پس از حضور در مجلس، موضعی علیه نمایندگان نگرفت و به سوالات مجلسی‌ها پاسخ داد.

او در این جلسه مشکل نابسامانی بازار مرغ را به گردن شرکت‌های بسته‌بندی و صنوف انداخته و معتقد است که آن‌ها تقلب می‌کنند. کاظم خاوازی می گوید: «تقلب‌های بسیار گسترده‌ای در شرکت‌های بسته‌بندی و در سطح صنوف انجام شده است. در این زمینه بالاخره دولت تصمیم گرفت کارگروهی را با مسوولیت وزیر جهاد کشاورزی و همکاری سایر دستگاه‌ها ایجاد کند که در سه روز کاری با هماهنگی استانداران قیمت‌ها مناسب شده است.»
وزیر کشاورزی همچنین گفته که «امروز آمار احتکار و منجمد کردن گوشت مرغ را داریم به‌طوری که در تهرانی که حداکثر نیاز روزانه‌اش به گوشت مرغ یک‌هزار و ۲۰۰ تن است مشخص شد فقط نزدیک یک‌هزار تن در سه شیفت بسته‌بندی اتفاق افتاده است.»
دعوای سیاسی دولت و مجلس بر سر مرغ!
دعوای سیاسی بر سر مرغ
گرچه کنترل التهاب بازار مرغ به دغدغه‌ای عمومی بدل شده است، اما مجلسی‌ها در روز‌های گذشته این موضوع را با اختلاف‌های سیاسی دو قوه و رقابت‌های جناحی همراه کردند. موضوعی که به اعتقاد فعالان رسانه‌ای نباید به این سو کشیده می‌شد. آن‌ها معتقدند سیاسی شدن موضوع مرغ، حل مشکل این بازار را به حاشیه می‌کشد.

در روز‌های گذشته مجلسی‌ها در اقدامی، دو گزارش نظارتی از گرانی مرغ را به قوه قضائیه ارسال کردند. نمایندگان مجلس یازدهم در این گزارش‌ها، بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و حسن روحانی را به عنوان مقصران التهاب در بازار مرغ معرفی کردند.

این مسئله باعث شد بسیاری از فعالان رسانه‌ای و سیاسی این اقدام را سیاسی و رقابت جناحی قلمداد کنند.

در این میان، رئیس کمیسیون کشاورزی با طعنه سیاسی به دولت گفته است: «تحریم عامل نابسامانی بازار مرغ نیست و نباید کد غلط به مردم داد چرا که سوءمدیریت عامل این نابسامانی بود در حالی که امنیت غذایی موضوع شوخی بردار نیست و بر همین اساس امسال بانک مرکزی در تخصیص ارز لازم نهاده دامی اهتمام بیشتری داشته باشد.»

محمد علیپور، نماینده مردم ماکو هم در صحن علنی مجلس تلویحا موضوع را به رقابت‌های جناحی کشانده و گفته است: «مشکل ما این است که دولتی که می‌خواست مشکلات کشور را در صد روز حل کند، پس از ۸ سال با به‌کارگیری کل کابینه خود، حتی نمی‌تواند صف مرغ و گوشت را هم مدیریت کند.»

او می‌گوید: «مشکل اساسی ما مدیریت کلان کشور است و تأمین کالا‌های اساسی از جمله مرغ در اختیار دولت است و آنان باید مدیریت لازم را در این راستا انجام دهند.»

علیرضا زندیان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفته که «دولت در حوزه توزیع، کنترل و نظارت بر قیمت‌ها بسیار ضعیف و ناکارآمد است.»

پیش از این هم مجلسی ها دو وزیر صمت و کشاورزی را در اسفند ماه به مجلس فراخواندند تا مشکل بازار مرغ را حل کنند. اما دعوای سیاسی مجلس و دولت بر سر مرغ نه تنها مشکل بازار مرغ را مرتفع نکرد، بلکه التهاب بازار را هم بیشتر کرد.
دعوای سیاسی دولت و مجلس بر سر مرغ!
مشکل بازار مرغ کجاست؟
بازار مرغ در طول یک سال اخیر با کمیابی و گرانی شدید قیمت مواجه است. مشکلاتی که تاکنون حل نشده و در روز‌های اخیر منجر به تشکیل صفوف طولانی برای خرید مرغ در برابر میادین شد.

در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ در سطح بازار به ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که وزارت صمت به تازگی قیمت مرغ را از ۲۰ هزار و ۴۰۰ به کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش داده است. اما همچنان قیمت مرغ با نرخ رسمی فاصله ۳ تا ۵ هزار تومانی دارد. از طرفی در سطح بازار کمیاب شده است.

فعالان بازار، علت اصلی گرانی مرغ را کمبود خوراک مرغ و نهاده‌های دامی عنوان می‌کنند. برخی نیز معتقدند که هزینه‌های تولید در ماه‌های اخیر به کاهش رغبت تولیدکنندگان این صنف و کم شدن عرضه منجر شده است.

بعضی مرغداران هم می‌گویند که تولید بدون افزایش قیمت به صرفه نیست.

اما دولت شرکت‌های بسته‌بندی و صنوف را به احتکار و منجمد کردن گوشت مرغ متهم می‌کند. دولتی‌ها معتقدند که مشکل تولید کنندگان را حل کرده اند، اما مشکل اساسی در سطح بازار اتفاق می‌افتد.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    تمامی مشکلات معیشتی از زمان تشکیل مجلس یازدهم با دعواها و مجادلات سیاسی علنی مجلس علیه دولت شکل گرفته با سوع مدیریت قالیباف بجهت شکست در انتخابات سال96

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید