طغیان کرونا در تهران؛ پایتخت تعطیل می‌شود؟

طغیان کرونا در تهران؛ پایتخت تعطیل می‌شود؟

پس از ورود کشور به پیک چهارم کرونا و اعلام وضعیت قرمز تهران، مقامات بهداشتی تهران خواهان تعطیلی ده روزه برای این شهر شده‌اند و مسئولان کشور مقررات و محدودیت‌هایی نیز برای شهر‌های با وضعیت قرمز در نظر گرفته‌اند که طی آن فقط مشاغل ضروری می‌توانند فعالیت کنند.

کد خبر : ۹۲۳۹۸
بازدید : ۴۲۰۰
طغیان کرونا در تهران؛ پایتخت تعطیل می‌شود؟
فرادید | با شروع خیز چهارم کرونا وضعیت شهر تهران از رنگ نارنجی به قرمز تغییر یافته و هرروز آمار مبتلایان به کووید ۱۹ و مرگ و میر بالا می‌رود و شنیدن خبر‌های این روز‌ها تلخ‌تر و ترسناک‌تر از ماه‌های گذشته شده است.

به گزارش فرادید، با ورود کشور به پیک چهارم کرونا مسئولان و کارشناسان بار‌ها نسبت به همه گیری این ویروس منحوس هشدار می‌دادند، اما کووید ۱۹ زودتر از آنچه که فکرش را می‌کردیم بخش عظیمی از کشور را در بر گرفت و تهران طی روز‌های گذشته به لیست شهرهای پر خطر اضافه شده است که درنهایت مقامات بهداشتی تهران خواهان تعطیلی ده روزه برای این شهر شده‌اند.

در این خصوص مقررات و محدودیت‌هایی نیز برای شهر‌های با وضعیت قرمز در نظر گرفته شده که طی آن فقط مشاغل ضروری می‌توانند فعالیت کنند.

طبق تصمیمات اعلام شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا، در شرایط قرمز کرونایی تنها مشاغل ضروری در گروه ۱ مجاز به فعالیت هستند. در شرایط نارنجی مشاغل گروه ۱ و ۲، در شرایط زرد مشاغل گروه ۱ تا ۳ و در شرایط آبی هر چهار گروه مشاغل می‌توانند فعالیت کنند؛ بنابراین در تهران باید فقط مشاغل گروه ۱ فعالیت داشته باشند.

علاوه بر این علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا پیشنهاد کرده بود که برای گذر از این بحران، تعطیلی یک هفته تا ۱۰ روزه در استان تهران اجرا شود و تاکید کرده بود که این پیشنهاد به معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور و وزیر بهداشت نیز اعلام شده است.

چند ساعتی از سخنان زالی نگذشته بود که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، اظهار کرد که در حال حاضر در شهر تهران محدودیت‌ها و تعطیلی مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ اعمال می‌شود و در تایید سخنان او نیز استاندار تهران اعلام کرد که «قطعا نمی‌توان شهری همچون تهران را که پایتخت کشور است و فعالیت‌های بین‌المللی در آن در حال انجام است قرنطینه کرد لذا موضوع قرنطینه تهران منتفی است.»

طغیان کرونا در تهران؛ پایتخت تعطیل می‌شود؟
وضعیت قرمز تهران

چندی پیش ستاد کرونای استان تهران درباره رکورد تازه تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها هشدار داده بود. این ستاد خواستار تمهیدات بیشتر از جمله تعطیلی یک هفته یا ۱۰ روز شهر تهران شد.

طبق گفته‌های علیرضا زالی، میزان بالای ابتلا و سرعت انتقال ویروس موجب شده تا سرایت پذیری کووید ۱۹ در موج جدید کرونا، بسیار بیشتر از دفعات قبل باشد. او افزود که هفته آینده هفته‌ای بسیار سخت برای پایتخت خواهد بود.

زالی می‌گوید که «تجربه اخیر خوزستان که با گونه جهش یافته کرونا ویروس رخ داد، در تهران نیز در حال تکرار است و باید تمهیدات متفاوت از قبل برای مدیریت این بحران داشته باشیم. متأسفانه با جدی نگرفتن توصیه‌های کارشناسان نظام سلامت، امروز شاهد وقوع یک سناریوی تلخ هستیم که نباید رخ می‌داد.»

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران به انتخابات ۱۴۰۰ اشاره کرده و گفته که بی تردید یکی از مسائلی که موجب ایجاد شور و اشتیاق مردم برای مشارکت در انتخابات خواهد شد مدیریت بیماری کروناست که متأسفانه شلوغی بازار، بازگشایی تالار‌ها و عدم رعایت فاصله‌گذاری در اسفندماه و در ادامه سفر‌های نوروزی موجب شده که در حال حاضر روند فزاینده مبتلایان در کشور را شاهد باشیم.

استاندار تهران معتقد است که ویروس جهش یافته انگلیسی قدرت درگیر کردن همه سنین را دارد و این ویروس در تمام کشور گردش پیدا کرده و در ۳۰ استان روند بیماری رشد شتابی گرفته است؛ لذا لازم است که با اتخاذ تصمیمات، کنترل بیماری را در دستور کار قرار دهیم.

به گفته محسنی بندپی در تهران روند شیوع این بیماری فزاینده است و مراجعات سرپایی، بستری و فوتی‌ها روند افزایشی دارد. او می‌گوید که باید خودمان را برای اجرای مصوبات ستاد ملی و جذب همکاری مردم همچون گذشته آماده کنیم.

باتوجه به سخنان استاندار تهران، مشاغل ضروری همچون دستگاه‌های خدمت‌رسان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مشاغلی که مایحتاج مردم را مهیا می‌کنند باید فعالیت کنند، اما فعالیت پاساژها، تالارها، مراکز آموزشی، سینماها، مراکز ورزشی و حتی برگزاری مراسم مذهبی جزو فعالیت‌هایی است که در شهر‌های قرمز باید متوقف شوند. در خصوص فعالیت ادارات نیز تنها باید در شهر‌های قرمز از یک سوم نیرو‌های خود به صورت حضوری استفاده کنند.

به گفته این مسئول، از شروع اعلام وضعیت قرمز برای تهران روز گذشته مصوبات ابلاغ شده، لذا از روز گذشته به مدت دو هفته این محدودیت‌ها اعمال خواهد شد و در صورت نیاز تمدید می‌شود.

همزمان محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، نسبت به بحرانی بودن وضعیت شیوع کرونا در تهران هشدار داده و گفته که متوفیان کرونا در بهشت زهرای تهران به عدد کمتر از ۲۰ رسیده و تثبت شده بود، اما الان به عدد بالای ۵۰ و نزدیک به ۶۰ رسیده است.

طغیان کرونا در تهران؛ پایتخت تعطیل می‌شود؟
ویروس جهش یافته کرونا و افزایش خطر در کشور

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ویروس جهش یافته انگلیسی کرونا را مهمان ناخوانده خوانده و می‌گوید که «از چند ماه قبل موارد تک گیر آن در کشور مشاهده شد، اما اکنون به قدری این ویروس در کشور گسترش یافته و منتشر شده که به نظر می‌آید، این نوع ویروس، گونه غالب کرونا در کشور محسوب می‌شود، به طوری که هیچ یک از استان‌های کشور از آسیب ویروس بریتانیایی کرونا در امان نمانده است.»

مردانی افزود: «ویروس کرونای انگلیسی خیلی سریع از یک فرد به فرد دیگر انتقال پیدا می‌کند، سرعت انتقال و شدت سرایت آن نسبت به ویروس چینی کرونا بسیار بیشتر و میزان سرایت آن تا حدود ۷۰ درصد بیشتر است. بیشتر موارد ابتلا به این بیماری به صورت خانوادگی است و شواهد نشان می‌دهد که به نوعی به صورت جمعی و گروهی افراد را مبتلا می‌کند. به عنوان مثال در یک مراسم خانوادگی در تهران که ۴۳ نفر حضور داشتند همه ۴۳ نفر مبتلا شدند.»

عضو کمیته علمی ستاد ملی بیان کرد: «مقابله با کرونا مجموع شواهد نشان می‌دهد که ویروس کرونای انگلیسی گونه غالب در ایران شده و اکثر استان‌های کشور و مراکز استان‌ها از جمله تهران، کرج، زنجان، اصفهان، ایلام، خرم آباد و اراک را گرفتار کرده و همه این استان‌ها وضعیت قرمز پیدا کرده اند.»

پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، نسبت به بالا رفتن میزان مرگ و میر در کشور هشدار داده و گفته که دو سه هفته آینده میزان مرگ‌های ناشی از کرونا در ایران افزایش می‌یابد و حتی تا مرگ ۴۰۰ تا ۵۰۰تایی هم می‌رویم.

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تاکید کرد که «باید اقدامی انجام دهیم که میزان مرگ‌های ناشی از کرونا به بالای یک هزار مرگ در روز نرسد. وضعیت بدتر از این نمی‌توان متصور بود، شرایط بد است و اگر این روند ادامه یابد، میزان مرگ‌ها بیش از این افزایش می‌یابد.»

محمد طالب‌پور، رییس بیمارستان سینای تهران نیز تاکید کرده که میزان مراجعه بیماران کرونا به بیمارستان‌ها نسبت به نیمه بهمن و اسفندماه، چهار برابر افزایش داشته و در حال حاضر بیشتر مراجعان جوانان و میانسالان هستند.

رییس بیمارستان سینا همچنین گفته که «اگر گسترش واکسیناسیون، انجام ایزولاسیون و قرنطینه به همراه رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی اتفاق بیفتد، می‌توان مرگ و میر ناشی از کرونا را یک رقمی کرد.»

این درحالی است که وضعیت کرونا در استان‌های مختلف کشور وخیم و بحرانی گزارش شده و در بسیاری از مراکز استان‌ها اعلام شده که ظرفیت تخت‌های عادی و مراقبت‌های ویژه تکمیل شده است.

طلق اعلام سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۸۸ شهرستان در وضعیت قرمز و ۱۳۹ شهرستان نارنجی هستند. همچنین ۱۹۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گفته او چند مرکز استان شامل تهران، کرج، زنجان، خرم آباد، اصفهان، شیراز، ایلام و اراک در وضعیت قرمز بودند، اما نقشه رنگ بندی جدید شهر‌های کشور که چهارشنبه در نرم افزار ماسک وزارت بهداشت منتشر شد، نشان می‌دهد که همه مراکز استان‌ها و کلانشهر‌های کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته اند.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت تاکنون یک میلیون و ۹۶۳ هزار و ۳۹۴ به طور قطعی به کرونا مبتلا شده اند و از این تعداد ۶۳ هزار و ۵۰۶ جان باخته اند آمار جانباختگان کرونا بعد از نوروز دوباره سه رقمی شده و تعداد ۱۷۴ فوتی ثبت شده است. رکورد مبتلایان روزانه کرونا نیز با شناسایی ابتلای قطعی ۱۷ هزار و ۴۳۰ بیمار جدید شکسته شد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید