سیدحسن خمینی گزینه نهایی اصلاح طلبان؟!

سیدحسن خمینی گزینه نهایی اصلاح طلبان؟!

گرچه سیدحسن خمینی هنوز اعلام کاندیداتوری نکرده، اما موضع گیری اصلاح طلبان نشان می‌دهد که کلیت اردوگاه این جناح منتظر حضور او در صحنه هستند. از طرفی بیشتر احزاب سیاسی اصلاح طلب در طول ماه‌های اخیر با او دیدار داشته اند. با این وجود به نظر می‌رسد که کاندیداتوری سیدحسن خمینی در حال حاضر بیش از هر زمانی جدی شده است. در این میان برخی از اصلاح طلبان نیز می‌گویند که احتمالا سیدحسن خمینی گزینه نهایی این جناح خواهد بود.  

کد خبر : ۹۲۴۶۷
بازدید : ۴۹۲۸
سیدحسن خمینی گزینه نهایی اصلاح طلبان؟!
فرادید | جناح‌های سیاسی درست یک ماه فرصت دارند، گزینه نهایی خود را برای ثبت نام رسمی در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم معرفی کنند. گزینه‌هایی که هر چه به ۲۱ اردیبهشت نزدیک‌تر می‌شود، تعدادشان بیشتر می‌شود. اما در حال حاضر فعالان سیاسی دو جناح از سید حسن خمینی به عنوان گزینه نهایی اصلاح طلبان و از ابراهیم رئیسی به عنوان گزینه نهایی اصولگرایان نام می‌برند.

به گزارش فرادید؛ هر چند در طول ماه‌های گذشته نام کاندیدا‌هایی همچون اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، محمد رضا عارف و سیدحسن خمینی به عنوان گزینه نهایی اصلاح طلبان به گوش می‌خورد، اما هر چه زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری نزدیک‌تر می‌شود، سیگنال‌های انتخاب سید حسن خمینی به عنوان گزینه جدی و نهایی اصلاح طلبان نیز بیشتر می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در طول هفته‌های اخیر بسیاری از احزاب اصلاح طلب در جلسات حضوری از سیدحسن خمینی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرده اند. اما او گفته است که تاکنون به این موضوع فکر نکرده است.

در تازه‌ترین دیدار نیز روز پنجشنبه اعضای شورای مرکزی مجمع ایثارگران با حضور درحسینیه جماران از سیدحسن خمینی خواسته اند تا در انتخابات پیش رو کاندید شود.

سیدحسن خمینی نیز در این دیدار بدون اشاره به موافقت یا مخالفت با کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری گفته که «از نان شب واجب‌تر این است که ما به سمت یک انتخابات پر شور برویم. اینکه چه کسی انتخاب می‌شود، بُعد دوم قضیه است. اما معنا ندارد که به لوازم آن تن ندهیم و بعد هم بگوییم «می خواهیم؛ اما امکانش نیست».

او می‌گوید هیچ راهی جز بازگشت به مردم و هیچ چیزی برای کشور واجب‌تر از یک انتخابات پر شور و شامل نیست. انتخابات شامل یعنی باید همه در آن نماینده داشته باشند. شرط اولش این است که بساط تنگ نظری حذف برداشته شود.
سیدحسن خمینی گزینه نهایی اصلاح طلبان؟!
سیدحسن خمینی جدی‌ترین گزینه اصلاح طلبان؟
گرچه سیدحسن خمینی هنوز اعلام کاندیداتوری نکرده، اما موضع گیری اصلاح طلبان نشان می‌دهد که کلیت اردوگاه این جناح منتظر حضور او در صحنه هستند. از طرفی بیشتر احزاب سیاسی اصلاح طلب در طول ماه‌های اخیر با او دیدار داشته اند. با این وجود به نظر می‌رسد که کاندیداتوری سیدحسن خمینی در حال حاضر بیش از هر زمانی جدی شده است.

در این میان برخی از اصلاح طلبان نیز می‌گویند که احتمالا سیدحسن خمینی گزینه نهایی این جناح خواهد بود.

جواد امام دبیرکل مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب و مدیرعامل بنیاد باران می‌گوید: «در جمع‌بندی‌مان به دو کاندیدا رسیدیم، نخست آقای خاتمی بودند که از ابتدا بنا به دلایلی این مساله را رد کردند؛ در کنار آقای خاتمی با توجه به نیاز جامعه و پاسخ‌هایی که جامعه امروز می‌خواهد دریافت کند، حضور شخصیتی مانند حاج سید حسن خمینی را ضروری را می‌دانیم و از ایشان دعوت کردیم که در این صحنه ورود کنند.»

علی محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در رابطه به کاندیداتوری سیدحسن خمینی و اردوگاه اصلاح طلبان گفته است که «آیت الله سید حسن خمینی یادگار بیت حضرت روح الله دارای چنین ویژگی و استعدادی هست و اگر وارد عرصه شده و از فیلتر شورای نگهبان عبور کند، کار اصلاح طلبان و جبهه اصلاحات بهتر و به سامانتر پیش خواهد رفت.»

اسماعیل گرامی مقدم، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز می‌گوید: «اصلاح‌طلبان از حضور آیت الله حسن خمینی استقبال خواهند کرد و اصلاح طلبان روی ایشان اجماع خواهند داشت.»

البته همچنان برخی از اصلاح طلبان نیز معتقدند که سیدحسن خمینی از فیلتر شورای نگهبان عبور نخواهد کرد. آن‌ها می‌گویند که شورای نگهبان او را به دلیل عدم داشتن سابقه اجرایی و رجل سیاسی نبودن احتمالا رد می‌کنند.

این دسته از اصلاح طلبان نیز به رد صلاحیت سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان رهبری اشاره می‌کنند و معتقدند که این بار هم اوضاع تفاوتی نکرده است.

اما با وجود چند دستگی در اردوگاه اصلاح طلبان، تقریبا بیشتر فعالان این جناح بر کاندیداتوری و گزینه نهایی بودن سیدحسن خمینی توافق نظر دارند. از این رو به نظر می‌رسد که در حال حاضر او بیش از دیگران شانس گزینه نهایی بودن را دارد.
سیدحسن خمینی گزینه نهایی اصلاح طلبان؟!
دو قطبی سید حسن خمینی و ابراهیم رئیسی شکل می‌گیرد؟
در حال حاضر نه سیدحسن خمینی و نه ابراهیم رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری نکرده اند. اما دو جناح انتظار دارند که در روز‌های پایانی هر دو پا به میدان انتخابات بگذارند. از طرفی ناظران نیز پیش بینی می‌کنند که رقابت اصلی میان سیدحسن خمینی و ابراهیم رئیسی باشد.

در این میان منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا نیز می‌گوید که شواهد و قرائنی داریم که حس می‌کنیم آقای رئیسی می‌آیند و کاندیدا خواهند شد.

این درحالی است که ابراهیم رئیسی می‌گوید که مسئولیت قوه قضائیه از سوی رهبری به او سپرده شده و فعلا قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد. اما مخالفت و انتقاد‌ها اخیر رئیسی از دولت و روحانی نشان می‌دهد که او منتظر اجازه رهبری انقلاب و میزان اقبال عمومی است.

از طرفی موضع گیری‌ها تند سیاسی اخیر سیدحسن خمینی در زمینه‌های مختلف نیز نشان می‌دهد که او نیز بی میل به حضور در انتخابات ریاست جمهوری نیست. اما همچنان منتظر واکنش افکار عمومی و استقبال جمعی است.

با این حال به نظر می‌رسد که دو گانه سیدحسن خمینی و ابراهیم رئیسی بیش از دیگران برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بیش از دیگران می‌تواند اتفاق بیفتد. اما با این وجود در فضای سیاسی کنونی هر اتفاقی ممکن است رخ دهد، از این رو باید منتظر نشست و دید که در هفته‌های آینده چه تحولاتی در این حوزه رخ می‌دهد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید