ماجرای ساخت سریال شهید صیاد شیرازی به کجا رسید؟

ماجرای ساخت سریال شهید صیاد شیرازی به کجا رسید؟

سریال شهید صیاد شیرازی مدت‌ها بود که در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود و تصور می‌شد که پرونده ساخت این سریال بسته شده است تا اینکه مجید اکبرشاهی، مدیر گروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم، از آغاز تصویربرداری سریال شهید صیاد شیرازی خبر داد.

کد خبر : ۹۲۴۷۹
بازدید : ۶۷۲۰
ماجرای ساخت سریال شهید صیاد شیرازی به کجا رسید؟
فرادید | سریال شهید صیاد شیرازی یکی از مجموعه‌هایی است که حدود ۱۰ سال از مراحل پژوهش و نگارش فیلمنامه آن می‌گذرد. ابتدا قرار بود که تهیه کنندگی این سریال برعهده جواد نوروزبیگی باشد که پس از گذشت یک سال، او از ادامه همکاری‌ با عوامل سریال شهید صیاد شیرازی انصراف داد.

پس از نوروزبیگی، محمدرضا شفیعی مسئولیت تهیه کنندگی کار را برعهده گرفت و به گفته او قرار بود این سریال به فصل کوتاهی از دوران کودکی، نوجوانی و مراحل تحصیل این شهید بپردازد که البته بخش اصلی سریال، به جریان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و زمان شهادت آن بزرگوار اختصاص داشت.


به گزارش فرادید، آبان ماه سال ۱۳۹۹ بود که شفیعی با انتشار پستی در صفحه شخصی اش در فضای مجازی اعلام کرد، از پروژه ساخت سریال شهید صیاد شیرازی کناره‌گیری کرده است. او نوشته بود که «خسران! ۱۰ سال پیش در همین روز‌ها بعد از مشورت‌های زیاد و جلسات متعدد تصمیم به ساخت سریال شهید صیاد شیرازی گرفتیم. تیم تحقیق و نگارشی با انگیزه و حرفه‌ای در کنار کار قرار گرفت. ۳ بار فیلمنامه از ۲ نگاه متفاوت نویسندگی شد و به تأیید بسیاری از متخصصین امر، فیلمنامه‌های ارزشمندی شکل گرفت. به هر تقدیر؛ توفیق یار ما نبود و از تولید سریال کنار می‌رویم.»

به نوشته این تهیه کننده پرکار تلویزیون، قطعاً کار برای شهدا و علی‌الخصوص این شهید سعید که از نورشان بی‌نصیب نبودم، توفیق الهی و عنایت خودشان را می‌خواهد که حقیر از آن محروم ماندم! از تمام همکارانم به خصوص آقای فرهاد توحیدی صبور و حرفه‌ای و خانواده محترم شهید عذر تقصیر دارم.

محمدرضا شفیعی در پایان یادآور شد که «از تمام کسانی که در این مسیر طولانی یاری‌مان کردند حتی آن‌هایی که در میانه راه یار بودن و در ادامه اغیار شدن، سپاسگذارم! برای گروه تازه هم از خداوند منان موفقیت آرزومندم. این کم توفیقی را برای خود خسرانی جبران‌ناپذیر می‌دانم و به درگاه الهی ندبه و انابه خواهم داشت. پیگیری‌ها نشان می‌دهد هنوز معلوم نیست چه گروهی و چه زمانی کار را به مرحله تولید می‌رسانند که این پروژه بعد از ۱۰ سال از بلاتکلیفی خارج شود و هرچه سریعتر رنگ آنتن سیما را ببیند.»

ماجرای ساخت سریال شهید صیاد شیرازی به کجا رسید؟
به جریان افتادن مجدد ساخت سریال شهید صیاد شیرازی

سریال شهید صیاد شیرازی مدت‌ها بود که در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود و تصور می‌شد که پرونده ساخت این سریال بسته شده است تا اینکه مجید اکبرشاهی، مدیر گروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم، از آغاز تصویربرداری سریال شهید صیاد شیرازی خبر داد.

به گفته مدیر گروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم، سریال شهید سپهبد صیاد شیرازی کار گسترده و مهمی است؛ چرا که این شهید بزرگوار از بزرگان ارتش و جبهه‌های نبرد بوده‌اند. ایشان هم در انقلاب اسلامی و هم در دوران دفاع مقدس نقش عمده و بسزایی داشتند. برای تولید اثری درباره این شهید بزرگوار باید همه جوانب کار در نظر گرفته شود.

او نسبت به دعوت از همکاری حبیب والی‌نژاد به عنوان تهیه‌کننده سریال ابراز امیدواری کرد و گفت که کار خوب و موثری درباره این شهید ساخته می‌شود.

اکبرشاهی به مقاطعی از زندگی شهید بزرگوار که قرار است در سریال به نمایش درآید اشاره کرد و تاکید داشت که «قطعا بخش‌هایی از زندگی شهید صیاد شیرازی که در دوران دفاع مقدس سپری شده، مورد توجه قرار خواهد گرفت. همچنین نحوه ترور آن شهید بزرگوار از بخش‌های مهم سریال به شمار می‌آید.»

مدیر گروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم می‌گوید که «آقای حبیب والی‌نژاد به عنوان تهیه‌کننده به همراه آقای حسین حسنی، سرپرست نویسندگان، جلسات خود را با ستاد کل نیرو‌های مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز کردند؛ بنابراین گزارش، مرکز سیمافیلم تلاش دارد تا با ساخت زندگی سرداران جنگ و شخصیت‌های ملی نام و یاد آن‌ها را زنده نگه داشته و بخش‌های مختلف زندگی‌شان را به عنوان چراغ راه به مخاطب معرفی کند.»

باتوجه به قرار گرفتن حبیب والی‌نژاد در مقام تهیه کننده سریال شهید صیاد شیرازی، باید گفت که او از تهیه‌کنندگان مطرح سینمای کشور است که مسئولیت تهیه کنندگی کار‌هایی همچون «ایستاده در غبار (محمدحسین مهدویان)»، «خروج (ابراهیم حاتمی‌کیا)» و «لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)» را برعهده داشته است.

ماجرای ساخت سریال شهید صیاد شیرازی به کجا رسید؟
شهید صیاد شیرازی که بود؟

شهید سپهبد علی صیاد شیرازی یکی از فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده که در عملیات‌های مختلفی در هشت سال دفاع مقدس حضور داشته است. او متولد ۲۳ خرداد ۱۳۲۳ در روستای کبودگنبد شهرستان درگز استان خراسان بود.

شهید شیرازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سال ۱۳۵۸ در کردستان بعنوان فرمانده عملیات شمال غرب کشور انتخاب می‌شود و در نبرد‌های کردستان به همراه مصطفی چمران نقش مهمی ایفا می‌کند.

او عهده دار مسئولیت سرلشکری نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده آن نیرو از ۶ مهر ۱۳۶۰ تا ۱۲ مرداد ۱۳۶۵ بوده که پس از استعفا از فرماندهی نیروی زمینی ارتش، عضو شورای عالی دفاع ملی می‌شود. صیاد شیرازی از فرماندهان جنگ ایران و عراق نیز بوده است.

سرانجام این فرمانده متعهد در ۲۱ فروردین ۱۳۷۸در حالی که با خودروی خود به قصد عزیمت به محل کارش از خانه خارج می‌شود، مورد هجوم مرد ناشناسی قرار می‌گیرد. طبق گفته‌های شاهدان، مرد تروریست با پوشش لباس رفتگر در حوالی خانه او به کمین نشسته بود و او را هنگام خروج از خانه به رگبار می‌بندد.

به گفته برخی از منابع، پس از رخ دادن این حادثه سخنگوی گروهک تروریستی منافقین در تماس با خبرگزاری فرانسه در نیکوزیا مسوولیت این جنایت را بر عهده گرفته بود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید