بلوا در ستاد ملی کرونا بر سر مقصر موج چهارم کرونا

بلوا در ستاد ملی کرونا بر سر مقصر موج چهارم کرونا

گرچه مسئولان وزارت بهداشت با انتقاد از سفر‌های نوروزی و عوامل موثر در شکل گیری موج چهارم کرونا انتقاد می‌کنند، اما همواره می‌گویند که نام افرادی که به ستاد ملی کرونا اصرار کردند تا سفر‌های نوروزی انجام شود را رسانه‌ای نمی‌کنند. اما با توجه به اینکه مسئول ستاد سفر‌های نوروزی وزارت گردشگری است، به نظر می‌رسد که اشاره وزارت بهداشتی به مجموعه وزارت گردشگری است. البته مسئولان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری معتقدند که موج چهارم کرونا ربطی به سفر‌های نوروزی ندارد.

کد خبر : ۹۲۵۰۹
بازدید : ۴۹۵۵
بلوا در ستاد ملی کرونا بر سر مقصر موج چهارم کرونا
فرادید | حسن روحانی به عنوان رئیس ستاد ملی کرونا می‌گوید که علت بروز موج چهارم کرونا ورود کرونای انگلیسی از عراق به ایران، خرید و رفت و آمد‌های شب عید، برگزاری مراسم عید نوروز و مراسم عروسی بوده است. این در حالی است که اعضای بهداشت و درمانی ستاد ملی کرونا معتقدند که سفر‌های نوروزی و اصرار برخی از اعضای ستاد ملی کرونا برای انجام سفر‌ها مقصر بروز موج چهارم کرونا بوده اند. این مسئله در روز‌های اخیر منجر به ایجاد اختلاف در ستاد ملی کرونا شده است.

به گزارش فرادید؛ در حالی که تعداد شهر‌های قرمز کرونا در آخرین روز سال گذشته به ۹ شهر و شهر‌های نارنجی به ۳۱ شهر رسیده بود. حالا با گذشت ۳ هفته تعداد شهر‌های قرمز به ۲۵۷ شهر و شهر‌های نارنجی به ۱۲۹ شهر رسیده است.

همچنین تعداد مبتلایان با افزایش ۵ برابری به بیش از ۲۰ هزار مورد در ۲۴ ساعت رسیده است. در این میان میزان مرگ و میر نیز با افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی به بیش از ۱۵۰ مورد در هر روز رسید.

با این حال مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند که مهم‌ترین عامل بروز موج چهارم کرونا سفر‌های نوروزی بوده که تصمیم ان در ستاد ملی کرونا گرفته شد. اما برخی از اعضاء مقصر بروز موج چهارم رو عواملی غیر از سفر‌های نوروزی معرفی می‌کنند.

در این رابطه وزیر بهداشت اولین نفری بود که در برابر اعضای موافق سفر‌های نوروزی در ستاد ملی کرونا موضع گرفت. او با انتشار یادداشتی گلایه آمیز در اینستاگرامش نوشت: «همین شد که از هشدارها بی توجه گذشته و فشارها به ستاد ملی مقابله با کرونا برای باز بودن راه‌ها و آزادی کامل سفرهای نوروزی و آبی و زرد بودن شهرها، مسافران را روانه شهرهای مختلف کرد.»
پس از او ، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت و دبیر ستاد ملی کرونا به انتقاد از اعضای ستاد ملی کرونا پرداخت. او گفته بود که برخی از اعضای ستاد ملی کرونا «مانع از آن شده‌اند» که این وزارتخانه از تعطیلات نوروز برای پایین آوردن آمار کرونا بهره بگیرد.

حریرچی همچنین گفته که «تاکید وزارت بهداشت این بود که از فرصت طلایی نوروز برای کاهش آمار کرونا استفاده کنیم و مانند سال گذشته که همه جا تعطیل بود امسال نیز همان گونه شود و جلوی مسافرت‌ها گرفته شود. اما برخی از اعضای ستاد ملی کرونا که نمی‌شوند معرفی شنا کرد، مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله‌های کرونا استفاده کنیم».

این موضع گیری ها کافی بود تا یافتن مقصر موج چهارم کرونا به جنجالی تمام عیار در ستاد ملی کرونا بدل شود.
بلوا در ستاد ملی کرونا بر سر مقصر موج چهارم کرونا
در جستجوی مقصر بروز موج چهارم کرونا
پس از آن که وزیر بهداشت، دبیر ستاد ملی کرونا و اعضای کمیته علمی این ستاد به انتقاد از مقصران سفر‌های نوروزی به عنوان عامل اصلی موج چهارم کرونا پرداختند، بسیاری از رسانه‌ها و افکار عمومی نیز از اعضای ستاد ملی کرونا انتقاد کردند.

در نهایت با بالاگرفتن انتقاد‌ها از وزارت گردشگری، حسن روحانی روز گذشته عوامل بروز موج چهارم کرونا را معرفی کرد، اما تلاش داشت تا سفر‌های نوروزی را به عنوان عامل پیک جدید کرونا کم رنگ جلوه دهد.

او مهم‌ترین عامل را ورود کرونای انگلیسی از عراق به ایران و تجمع و تردد‌های فراوان مردم پیش از عید در محل کسب‌وکارها، مراسم نوروز، دید و بازدید‌ها بدون استفاده از ماسک، برگزاری عروسی‌های فراوان در ماه رجب و شعبان بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی به‌رغم ممنوعیت سفر به این مناطق و در نهایت سفر و دیدوبازدید‌های افراد مبتلا به کرونا و کاهش رعایت پروتکل‌ها به ۵۶درصد را به‌عنوان ۷عامل ایجاد موج چهارم کرونا توصیف کرد.

اما روحانی نگفت که مصوبه سفر هوشمند چه اندازه در بروز موج چهارم کرونا تاثیر گذار بوده است.

این در حالی است که وزارت بهداشت، کمیته علمی ستاد ملی کرونا و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقدند که صدور مجوز سفر نوروزی عامل اصلی موج چهارم کرونا بوده است.

در این رابطه حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ایران در نامه‌ای سرگشاده به رئیس قوه قضاییه از شرایط فعلی کرونا در کشور به عنوان «سونامی نوروز» نام برده و گفته مقصر جلوگیری نکردن از سفر‌های نوروزی رییس ستاد ملی مبارزه با کرونا است و طبق قانون «مسئولیت مدنی و قانون مجازات اسلامی بخش دیات» باید به قصور او رسیدگی شود.

مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز پس از گفته‌های روحانی، در گفتگو با رسانه‌ها گفته که «این دو مسئول که باعث ایجاد وضعیت بحرانی کنونی هستند را به مردم کشور معرفی کنید!»

او می‌گوید: «الان فقط در تهران آمار بستری‌ها به ۲۵۰۰ نفر رسیده است. خب طبیعی است که وقتی تعداد مبتلایان به خاطر آزاد بودن سفر‌های نوروزی تا این حد افزایش پیدا کند، به همان نسبت آمار فوتی‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.»
بلوا در ستاد ملی کرونا بر سر مقصر موج چهارم کرونا
وزارت گردشگری مقصر موج چهارم کرونا؟
گرچه مسئولان وزارت بهداشت با انتقاد از سفر‌های نوروزی و عوامل موثر در شکل گیری موج چهارم کرونا انتقاد می‌کنند، اما همواره می‌گویند که نام افرادی که به ستاد ملی کرونا اصرار کردند تا سفر‌های نوروزی انجام شود را رسانه‌ای نمی‌کنند. اما با توجه به اینکه مسئول ستاد سفر‌های نوروزی وزارت گردشگری است، به نظر می‌رسد که اشاره وزارت بهداشتی به مجموعه وزارت گردشگری است.

البته مسئولان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری معتقدند که موج چهارم کرونا ربطی به سفر‌های نوروزی ندارد.

در این باره، ولی تیموری معاون گردشگری این وزارتخانه می‌گوید: «روند قرمز و نارنجی شدن شهر‌ها زمانی آغاز شد که هنوز سفر‌های نوروزی اتفاق نیفتاده بود. پس چرا ما این روند قرمز شدن وضعیت شهر‌ها را به سفر‌های نوروزی نسبت می‌دهیم؟ آن هم در شرایطی که نوروز امسال فقط یک میلیون نفر به مسافرت رفته اند.»

از طرفی مسئولان وزارت گردشگری معتقدند که نه تنها اصرار آن‌ها منجر به بروز پیک چهارم کرونا نشده، بلکه تلاش آن‌ها به ستاد ملی کرونا کمک کرده است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در این رابطه گفته که «امسال اگر ما می‌خواستیم قرنطینه را اعمال کنیم آیا مردم واقعا در خانه می‌ماندند و به سفر نمی‌رفتند؟ آیا قبل از نوروز مردم سفر نمی‌رفتند؟ برای ما در گردشگری اتفاقا دغدغه‌ای که وجود دارد این است که به ستاد ملی مقابله با کرونا کمک کنیم تا سفر‌ها در قالب همان پروتکل‌های وضع شده انجام شود.

تیموری همچنین می‌گوید: «اگر ما نقصی در اجرای این پروتکل‌ها داشته ایم طبیعتا در جریان نظارت‌هایی که مسوولان وزارت بهداشت اعمال کردند این نقص‌ها معلوم و اعلام می‌شد. اما وقتی چیزی اعلام نمی‌شود پس باید نتیجه بگیریم آن بخش از سفر‌های نوروزی که در چارچوب مراکز اقامتی رسمی وزارت میراث فرهنگی و تور‌های ما انجام شده قطعا با رعایت پروتکل‌ها بوده است.».

اما مسئولان وزارت بهداشت معقتدند که اگر محدودیت‌های سفر در عید نوروز همچون سال گذشته اجرایی می‌شد، موج چهارم کرونا رخ نمی‌داد.

در این رابطه وزیر بهداشت پیش از آغاز سفرها، خواستار جلوگیری از سفر‌ها همچون سال گذشته از تاریخ ۲۵اسفند تا ۱۸فروردین شد. او به صراحت نگرانی خود را از مسافرت به‌عنوان اصلی‌ترین عامل گردش ویروس اعلام کرده بود.

در این میان منتقدان نیز معتقدند که بازگذاشتن راه‌ها برای سفر‌های نوروزی با توجه به ورود ویروس جهش‌یافته انگلیسی به ایران و اعلام غیرواقعی رنگ کرونایی شهر‌ها که وزیر بهداشت از آن به‌عنوان شادتر اعلام کردن رنگ نقشه کرونایی در نوروز از سوی ستاد ملی کرونا و قبول آن به‌منظور تک‌صدایی یاد کرد، اشتباهی استراتژیک در مهار نوع جدید ویروس‌کرونا بوده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید