موج سیاه کرونا؛ با کمبود تخت و دارو مواجه می شویم؟

موج  سیاه کرونا؛ با کمبود تخت و دارو مواجه می شویم؟

آخرین آمار اعلامی از سوی سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که ایران در طول ۲۴ ساعت اخیر هفتمین کشور از نظر تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا بوده است. البته وزارت بهداشت می‌گوید که وضعیت از این هم بدتر خواهد شد و در آن صورت بیمارستان‌ها با چالش کمبود تخت و احتمالا دارو مواجه خواهند شد.  

کد خبر : ۹۲۵۷۲
بازدید : ۶۰۵۰
موج سیاه کرونا؛ با کمبود تخت و دارو مواجه می شویم؟
فرادید | مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند که وضعیت نقشه‌های کرونا نشان می‌دهد که به سمت قرمزتر شدن کشور و به سمت رنگ سیاه پیش می‌رویم. این در حالی است که در روز‌های پایانی اسفند ماه میزان ابتلا و مرگ و میر به ثبات رسیده بود. اما حالا مسئولان بهداشت و درمان پیش بینی می‌کنند که میزان ابتلا و مرگ و میر در روز‌های آینده رشد چشمگیری را تجربه کند. در این میان برخی از استان‌ها نسبت به کمبود دارو و تخت برای بیماران جدید ابراز نگرانی کرده اند. اتفاقی که ممکن است در روز‌های آینده به چالشی اساسی برای کشور تبدیل شود.

به گزارش فرادید؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان مبتلایان به کرونا در حال حاضر نسبت به روز‌های ابتدایی فروردین بیش از ۱۶ هزارمورد در روز افزایش یافته است. البته میزان مرگ و میز نیز در حالی که ابتدای فروردین کمتر از ۱۰۰ مورد در روز بود حال به ۲۷۴ مورد رسیده است.

این رشد قابل توجه مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا باعث شده تا مسئولان وزارت بهداشت نسبت به جهش روز‌های آینده بیماری در کشور هشدار دهند.

در این رابطه سعید نمکی، وزیر بهداشت می‌گوید منحنی کرونا در کل کشور نشان می‌دهد که موارد ابتلا، بستری‌ها و متاسفانه فوتی‌ها رو به فزونی است و وضعیت بسیار سختی در پیش است و باید اقدام کنیم.

او با اشاره به اینکه در مورد بیماران سرپایی با خط شتابنده عمومی موجه هستیم گفته که این حاصل همان صف‌های خرید مرغ، سفر‌ها و جا به جایی‌های ایام تعطیلات است.

طبق پیش بینی وزیر بهداشت، هفته آینده باید منتظر خیز سنگین‌تر موارد بستری در کشور بود.

نمکی همچنین می‌گوید: «تصویر نقشه استان‌ها نشان می‌دهد، هنوز جا دارد که شیب ابتلا و بستری تندتر شود. همه استان‌ها در یک خیز شتابنده بی وقفه جلو می‌روند.»

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، هم اکنون ۲۹۵ شهرستان از جمله همه مراکز استان‌ها و کلانشهر‌ها در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۹۹ شهرستان نارنجی، ۴۵ شهرستان زرد و ۹ شهرستان نیز در شرایط آبی قرار گرفته اند.
موج سیاه کرونا؛ با کمبود تخت و دارو مواجه می شویم؟
چالش کمبود دارو و تخت بیمارستانی در راه است؟
آخرین آمار اعلامی از سوی سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که ایران در طول ۲۴ ساعت اخیر هفتمین کشور از نظر تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا بوده است. البته وزارت بهداشت می‌گوید که وضعیت از این هم بدتر خواهد شد و در آن صورت بیمارستان‌ها با چالش کمبود تخت و احتمالا دارو مواجه خواهند شد.

البته در همین روز‌های ابتدایی آغاز موج چهارم کرونا هم برخی از استان‌ها اعلام کرده اند که با کمبود تخت و دارو مواجه شده اند.

در این رابطه رسانه‌ها صبح امروز گزارش دادند که بیمارستان‌های پایتخت با کمبود تخت خالی برای بستری بیماران کووید ۱۹ مواجه شده‌اند. البته روز گذشته نیز دکتر نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران گفته بود که اگر ظرفیت بیمارستانی به همین شکل بماند و ترخیص‌های بیمارستانی بیشتر نشود، برای تامین تخت به مشکل برمی‌خوریم.

او می‌گوید طبق آخرین آمار در یک روز اخیر تقریبا ۱۰۰۰ بستری داشتیم و پذیرش مراجعان سرپایی، بالای ۶ هزار نفر بوده است. درمجموع نزدیک به ۶ هزار بستری در کل بیمارستان‌ها داریم.

در این میان ابراهیم شکیبا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز پیش بینی کرده که کمبود تخت‌های بیمارستانی برای بیماران کرونایی این استان تا ۲ هفته آینده مشاهده خواهد شد.

علاوه تهران و کرمانشاه، خبرگزاری مهر در بوشهر گزارش داده که این استان با کمبود کیت تست سریع کرونا مواجه شده است.

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز پیش بینی کرده که بیمارستان‌های این استان در روز‌های آینده با کمبود تخت مواجه شوند. شهرام حبیب زاده در این رابطه می‌گوید: «در روز‌های اول شیوع موج چهارم کرونا، وضعیت اردبیل در شرایط بحرانی قرار گرفته و اگر همکاری مردم را نداشته باشیم با کمبود تخت مواجه خواهیم شد.»

با این اوصاف به نظر می‌رسد که با شدت گرفتن میزان مبتلایان در روز‌های آینده، تعداد استان‌هایی که با کمبود تخت بیمارستان و دارو مواجه می‌شوند، بیشتر خواهد شد.
موج سیاه کرونا؛ با کمبود تخت و دارو مواجه می شویم؟
اعمال محدودیت‌ها کارساز است؟
پس از اینکه وزارت بهداشت رسما اعلام کرد که کشور وارد موج چهارم کرونا شده است، ستاد ملی کرونا مصوب کرد که شهر‌های قرمز کشور ده روز تعطیل شوند. در شهر‌های نارنجی نیز محدودیت‌های پیشین در نظر گرفته شده برای این شهر‌ها اعمال شود.

اما حالا بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعطیلی ده روزه در حد و حدود محدودیت‌های اعمال شده در موج سوم کرونا است و محدودیت جدیدی برای تعطیلی ده روزه اعمال نشده است.

در این میان برخی از مسئولان حوزه بهداشت و درمان نیز می‌گویند که محدودیت‌های اعمال شده از سوی گروه‌های هدف جدی گرفته نمی‌شود و بسیاری محدودیت‌ها را دور می‌زنند.

دکتر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران در این رابطه می‌گوید: متاسفانه گزارش‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از دستگاه‌های ملی برای حضور یک سوم کارمندان حاضر به پذیرش مصوبات ستاد نشده‌اند و با این وضعیت کنترل اپیدمی بسیار سخت خواهد بود.

البته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا نیز روز گذشته این موضوع را تایید کرد و عملکرد برخی استان‌ها در محدود کردن حضور کارکنان را مورد نقد قرار داد.

با این حال زالی توصبیه کرده که به‌جز مشاغل خدماتی ضروری مانند آتش‌نشانی، بهداشت و درمان و مواردی از این قبیل، اداره‌جات تعطیل شوند.

او می‌گوید اگر با یک سوم کارمندان ارائه خدمت در ادارات صورت گیرد، امکان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کمرنگ خواهد شد، زیرا با ازدحام ارباب رجوع مواجه خواهیم بود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید