شباهت ها و تفاوت های کرونای چینی و کرونای انگلیسی چیست؟

شباهت ها و تفاوت های کرونای چینی و کرونای انگلیسی چیست؟

محققان ثابت کرده اند که ویروس جهش یافته انگیسی، در حال حاضر کشنده‌ترین نوع ویروس بوده و ۷۰ برابر بیشتر آلوده است، این ویروس می‌تواند به راحتی گسترش یابد. از آنجا که ویروس به عنوان یک عفونت تنفسی در بیشتر افراد شروع می‌شود، گفته شده که علائم کلاسیک عفونت سرماخوردگی، تب، سرفه یا از دست دادن بو را دارد.

کد خبر : ۹۲۵۷۴
بازدید : ۵۹۱۹
شباهت ها و تفاوت های کرونای چینی و کرونای انگلیسی چیست؟
فرادید | سرعت آلودگی به ویروس کرونا در کشور به سرعت در حال افزایش است. هر روز بیش از یک مرگ جدید رخ می‌دهد. با وخیم‌تر شدن وضعیت، سیستم بهداشتی کشور به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و هر روز به تعداد بیماران مراجعه کننده به بیمارستان افزوده می‌شود.

به گزارش فرادید، زندگی در یک بیماری همه گیر جهانی طی یک سال گذشته باعث شده است که همه ما واژگان خود را گسترش دهیم. اکنون اصطلاحاتی مانند فاصله گذاری اجتماعی و ارتباط از راه تماس‌های تلفنی را درک می‌کنیم. اما درست زمانی که فکر می‌کردیم بیشتر اصطلاحات را در دست داریم، با مجموعه دیگری از کلمات جدید روبرو شده ایم: جهش، نوع و سویه که همه جهش‌ها هم اثر یکسانی ندارند.

طبق گفته کارشناسان، موج کنونی سریع‌تر از سال گذشته در حال گسترش است، زیرا بیشتر سالمندان سال گذشته به ویروس کووید ۱۹ آلوده شده بودند که این بار، بیماران بیشتر کودکان و افراد زیر ۱۸ سال هستند. گفته می‌شود که موج دوم ویروس کرونا علائم معمول کووید ۱۹ را که شامل تب، بدن درد، از دست دادن بویایی و چشایی، لرز، اسهال و استفراغ است را دارد.

بیش از یکسال از زمانی که ویروس کرونا در شهر ووهان ظهور کرد و به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت، می‌گذرد. بار‌ها گفته شد که مهمونی‌ها و عروس‌ها همه لغو شده و قرنطینه شوید، اما توصیه‌ها جدی گرفته نمی‌شد و حالا با نوع جهش یافته این ویروس که از نوع کرونای انگلیسی است روبرو هستیم.

شباهت ها و تفاوت های کرونای چینی و کرونای انگلیسی چیست؟
چرا کرونا انگلیسی از کرونا چینی خطرناک‌تر است؟

به گفته کادر درمان، اولین دلیلی که نشان می‌دهد که کرونا انگلیسی خطرناک است اینه که سرعت تکثیر این ویروس بیشتر بوده و در مدت زمان کمی، انسان‌های بیشتری به این ویروس مبتلا می‌شوند. علت دیگر تمایز بین کرونا انگلیسی و چینی، این نکته است که افراد با سن پایین هم درگیر این نوع ویروس می‌شوند، در صورتی که کرونا چینی کمتر در کودکان دیده می‌شد.

دکتر مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، می‌گوید که «برای کرونای چینی گفته می‌شد که کودکان و نوجوانان‌ها کمتر به این نوع کرونا مبتلا می‌شوند، اما در مورد کرونای انگلیسی معادلات برگشته است. کرونای بریتانیایی نسبت به کرونای معمولی متفاوت‌تر است، چراکه نوع جهش یافته‌ی کووید ۱۹ بوده و افراد زیر ۱۸ سال را بیشتر درگیر می‌کند.»

مردانی معتقد است که شدت سرایت پذیریه کرونای انگلیسی بسیار زیاد است؛ بدین صورت که اگر یکی از اعضای خانواده به این بیماری مبتلا شوند به سرعت به اعضای دیگر خانواده نیز منتقل می‌شود و اکثر بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند برای تمامی اعضای خانواده خود نوبت دکتر می‌گیرند.

عضو ستاد ملی مقابله با بیان اینکه نکته حائز اهمیت دیگر در مورد این بیماری این است که علائم کرونای انگلیسی سریعا شدید می‌شود و ممکن است که به فرم شدیدی تبدیل شود، گفت: «قبلا تصور می‌کردند که مرگ و میر این بیماری نسبت به کرونای قبلی تفاوتی ندارد؛ در تحقیقی که در مجله پزشکی لنست هم چاپ شد، پژوهشگران متوجه این مسئله شده‌اند که مرگ و میر کرونای انگلیسی نسبت به کرونای انگلیسی بسیار بیشتر است.»

او در آخر به این نکته اشاره کرد که تمامی افراد باید در نظر داشته باشند که کرونای جهش یافته بریتانیایی در کمین همه مردم است و ما نمی‌توانیم تشخیص دهیم فردی که مقابل ما ایستاده و علائم کووید ۱۹ را هم دارد، به کدام نوع از کرونا مبتلا شده است. اما کرونای انگلیسی و چینی یک شباهت دارند و آن هم این است که راه‌های پیشگری از هردوی آن‌ها یکی است.

شباهت ها و تفاوت های کرونای چینی و کرونای انگلیسی چیست؟
تفاوت‌ کرونای انگلیسی و چینی در چیست؟

محققان ثابت کرده اند که ویروس جهش یافته انگیسی، در حال حاضر کشنده‌ترین نوع ویروس بوده و ۷۰ برابر بیشتر آلوده است، این ویروس می‌تواند به راحتی گسترش یابد. از آنجا که ویروس به عنوان یک عفونت تنفسی در بیشتر افراد شروع می‌شود، گفته شده که علائم کلاسیک عفونت سرماخوردگی، تب، سرفه یا از دست دادن بو را دارد.

مصطفی صالحی وزیری، رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری کرونا در انستیتو پاستور ایران، درباره جهش کرونای انگلیسی گفته است که «موضوعی که این جهش را خاص کرده و موجب نگرانی‌هایی شده است جهش‌هایی بود که در ژن اسپایک ویروس رخ داده است؛ در واقع پروتئین جهش یافته مسئول اتصال ویروس به گیرنده سلولی است که اولین و مهمترین مرحله چرخه عفونت ویروس وتعیین کننده میزان سرایت پذیری و گسترده میزبانی است.»

به گفته صالحی‌وزیری، تاکنون جهش‌های متعددی در ژن اسپایک رخ داده که شامل ۷ تغییر در آمینو اسید‌ها بوده و ۲ جهش حذفی هم رخ داده است و در یک ناحیه ۳ و در ناحیه‌ای دیگر ۶ نوکلئوتید از ژن اسپایک حذف شده اند؛ این ۲ ناحیه حذفی حائز اهمیت هستند و می‌توانند ساختار اسپایک را تغییر دهند که جهش دیگری در آمینو اسید ۵۰۱ ژن اسپایک بوده و موجب افزایش اتصال به گیرنده سلولی می‌شود؛ این افزایش قدرت اتصال، موجب افزایش سرایت پذیری شده است که بر اساس مدل سازی ها، بین ۵۰ تا ۷۰ درصد سرایت پذیری ویروس بیشتر شده است.

برخی از پژوهشگران اعتقاد دارند که علائم کرونای انگلیسی تاکنون با علائم کرونای چینی یکسان بوده است، اما همچنان برای یافتن علائم جدید CDC از نزدیک وضعیت آن‌ها بررسی می‌شود. افرادی که به نوع جدید کووید ۱۹ مبتلا شده اند دارای طیف گسترده‌ای از علائم، از خفیف تا شدید هستند. این علائم مممکن است از دو تا ۱۴ روز پس از مواجهه ظاهر شود.

تب و لرز، سرفه، تنگی نفس یا تنفس دشوار، خستگی، درد عضله یا بدن، سردرد، از بین رفتن چشایی یا بویایی، گلو درد، احتقان یا آبریزش بینی، حالت تهوع یا استفراغ و اسهال از علائم اصلی مبتلا به هردو نوع از ویروس کرونا هستند. برخی دیگر از علائم نیز وجود دارند که شامل اختلال در تنفس، درد یا فشار قفسه سینه می‌شوند و بیشتر نشانه‌های بیماری جدی هستند و در صورت بروز هرگونه از علائم نیاز به مراقبت‌های پزشکی است.

کرونای جدید انگلیسی دارای چندیدن ویژگی اصلی است که با کرونای قبلی بسیار متفاوت است. نوع جدید کووید ۱۹ از گونه‌های قبلی واگیردارتر و عفونی‌تر است، سرعت انتشارش ۵۰ تا ۷۰ درصد بیشتر است و سریع جایگزین گونه قبلی می‌شود. آنتی بادی نجات یافتگان تأثیر کمتری روی آن دارد، مدت زمان تشخیصش نسبت به نوع چینی بیشتر است یعنی ممکن است دیرتر تشخیص داده شود.

همچنین، برخلاف کرونای چینی، کرونای انگلیسی رده‌های سنی جوان‌تر را بیشتر تهدید می‌کند، قدرت بیماری زایی کرونای انگلیسی در کودکان بیشتر است، راه حل سریع برای مقابله با آن فقط اعمال قرنطینه است، واکسن‌های فعلی قادر به مقابله با آن هستند، اما اگر باز هم جهش کند، ممکن است واکسن‌ها کارآیی نداشته باشند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید