پرواز اولین هلیکوپتر تاریخ بر سطح مریخ

پرواز اولین هلیکوپتر تاریخ بر سطح مریخ

در فاصله ۴۷۱ میلیون کیلومتر دورتر از زمین، هلیکوپتر نبوغ در مریخ رها شد تا چند روز دیگر آماده‌ی یک پرواز تاریخی بر فراز سیاره سرخ باشد

کد خبر : ۹۲۵۸۵
بازدید : ۳۷۰۲
پرواز اولین هلیکوپتر تاریخ بر سطح مریخ
فرادید | در فاصله ۴۷۱ میلیون کیلومتر دورتر از زمین، هلیکوپتر نبوغ در مریخ رها شد تا چند روز دیگر آماده‌ی یک پرواز تاریخی بر فراز سیاره سرخ باشد. طبق برنامه قرار بود، این بالگرد کوچک در روز ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) برای نخستین‌بار در این دنیای بیگانه پرواز کند.اما پس از پایان زودتر از موعد آخرین آزمایش انجام شده بر روی بالگرد نبوغ، ناسا نخستین پرواز آن در مریخ را به تعویق انداخت.

به گزارش فرادید؛ اکنون برنامه‌ریزی برای نخستین پرواز بالگرد در مریخ به سه روز دیرتر منتقل شده و طبق بیانیه‌ی ناسا بالگرد مریخ‌پیمای نبوغ (Ingenuity) حداقل تا ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) در جای خود در سیاره‌ی سرخ ثابت خواهد ماند. این تأخیر در پی آزمایشی انجام می‌شود که قصد داشت سرعت پره‌های بالگرد را به ۲۴۰۰ دور در دقیقه برساند.

مقامات ناسا در بیانیه‌ای نوشتند: «طی یک آزمایش چرخش روتور‌ها با سرعت بالا در روز جمعه، توالی فرمان کنترل‌کننده‌ی آزمایش، به دلیل اتمام زمان‌سنج نرم‌افزاری بررسی عملکرد زودتر پایان یافت. این اتفاق زمانی رخ داد که می‌خواست کامپیوتر پرواز را از حالت پیش‌پرواز به حالت پرواز تغییر دهد. با این وجود بالگرد سالم و ایمن است و با زمین به خوبی ارتباط دارد.»

به گفته‌ی ناسا مهندسان هلیکوپتر هنوز مشغول بررسی داده‌های آن هستند تا علت مشکل را با جزئیات مشخص کنند و آزمایش ناموفق را دوباره انجام دهند.
پرواز اولین هلیکوپتر تاریخ بر سطح مریخ
"نبوغ" اولین وسیله‌ای است که در سیاره‌ی دیگری پرواز خواهد کرد و ناسا آن را به لحظه‌ی پرواز برادران رایت در زمین تشبیه می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود این بالگرد چهار پوندی، یکشنبه ۱۱ آوریل ساعت ۱۲:۳۰ بعد از ظهر به وقت خورشیدی مریخ یا ساعت ۱۰:۵۴ شب به وقت منطقه زمانی شرقی در زمین (۰۷:۲۴ صبح به وقت تهران) از دهانه "جزرو" بلند شود.

"میمی آنگ" (MiMi Aung) مدیر پروژه نبوغ ناسا گفت: در هر سیاره تنها یک پرواز برای اولین بار انجام می‌شود. برادران رایت اولین پرواز روی زمین را انجام دادند و نبوغ نیز آماده است تا اولین پرواز در مریخ را انجام دهد.

نبوغ توانایی تولید انرژی کافی را دارد و بنابراین در ساعت ۱۰:۵۳ شب به وقت مریخ، این بالگرد چرخش نهایی را انجام خواهد داد و سپس برای انجام پرواز تاریخی بلند خواهد شد.
پرواز اولین هلیکوپتر تاریخ بر سطح مریخ
"نبوغ" که تنها ۱.۸ کیلوگرم وزن دارد بالگردی کوچک است که با انرژی خورشیدی کار می‌کند و یک باتری قابل شارژ مجدد برای گرم نگه داشتن تجهیزاتش در طول شب‌های سخت مریخ دارد. تا امروز "نبوغ" به شکم مریخ‌نورد استقامت متصل بود و برای گرم نگه داشتن تجهیزاتش از انرژی هسته‌ای استقامت استفاده می‌کرد.

این بالگرد ۸۵ میلیون دلاری اولین هواپیمای ارسال شده به سیاره‌ای دیگر است و برای بررسی فناوری‌های مورد نیاز برای پرواز در سیارات دیگر طراحی شده است. نبوغ دو دوربین به همراه دارد که اطلاعات پروازش را ثبت می‌کنند. این اطلاعات توسط مریخ‌نورد استفامت نیز مشاهده خواهد شد.

اگر همه‌چیز درست پیش برود، نبوغ در طول سفر ۳۱ روزه در مریخ، چندین پرواز طولانی مدت بر روی دهانه‌ی جزرو انجام خواهد داد. ارتفاع هر پرواز نباید بیش از ۵ متر باشد و طول مسیر آن ۹۰ متر خواهد بود. بال‌های "نبوغ" با سرعت ۲۴۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند که بسیار بیشتر از چرخش بال‌ها در زمین است، همین امر کمک می‌کند تا پرواز در جو رقیق مریخ امکان‌پذیر شود.
پرواز اولین هلیکوپتر تاریخ بر سطح مریخ متخصصان کنترل ماموریت در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) در جنوب کالیفرنیا انتظار دارند اولین اطلاعات مربوط به اولین پرواز را صبح روز بعد در ساعت ۴:۱۵ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۲:۴۵ به وقت تهران) دریافت کنند، اما قرار است جلسه مرتبط با نتایج این پرواز را در ساعت ۳:۳۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۲:۰۰ به وقت تهران) آغاز کنند.

مریخ نورد ناسا به عنوان یک ایستگاه پایگاه ارتباطی برای نبوغ عمل خواهد کرد و روز یکشنبه وظیفه گرفتن دستورالعمل‌ها از زمین را بر عهده خواهد داشت. این دستورالعمل‌ها در آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا با استفاده از شبکه فضایی عمیق ناسا که وظایف را به یک آنتن دریافت کننده "استقامت" ارسال خواهند کرد، ارسال می‌شوند و سپس رویداد اصلی در ساعت ۱۰:۳۵ شب به وقت منطقه زمانی شرقی (۰۷:۰۵ به وقت تهران) شروع می‌شود.

بالگرد نبوغ، تیغه‌های خود را برای آزمایشات تکان خوردن (wiggle tests) روشن خواهد کرد و اگر الگوریتم‌های اجراکننده سیستم هدایت، ناوبری و کنترل نتایج آزمایش را تایید کنند، دستگاه سنجش لختی (اینرسی) و شیب سنج را روشن خواهند کرد. اگر همه چیز بررسی شود بالگرد مجدداً شیب تیغه‌های روتور خود را تنظیم می‌کند و آن‌ها را طوری پیکربندی می‌کند که در قسمت اولیه چرخش به سمت بالا باعث ایجاد نیروی برآر نشوند. حدود ۱۲ ثانیه طول می‌کشد تا تیغه‌ها از ۰ به ۲۵۳۷ دور در دقیقه برسند که این یک سرعت مطلوب برای اولین پرواز محسوب می‌شود.
پرواز اولین هلیکوپتر تاریخ بر سطح مریخ پس از بررسی نهایی سیستم، مجدداً دستور تغییر شیب تیغه‌های روتور داده می‌شود. پیش‌بینی شده است که این بالگرد در اولین پروازش تنها ۱۰ فوت (۳ متر) از سطح مریخ فاصله گیرد؛ بنابراین آن‌ها می‌توانند در آن زمان چند مولکول دی اکسید کربن، نیتروژن و آرگون موجود در جو نزدیک سطح مریخ را کاوش کنند و لحظاتی بعد اولین آزمایش پرواز آزمایشی در یک سیاره دیگر آغاز خواهد شد.

پرواز فقط ۹۰ ثانیه به طول خواهد انجامید، اما نتیجه آن تعیین کننده کل ماموریت است. در حالی که بالگرد در هواست دوربین ناوبری و ارتفاع سنج لیزری آن اطلاعات را به کامپیوتر ناوبری خواهند رساند تا اطمینان حاصل کند که نبوغ نه تنها در سطح، بلکه در وسط پروازگاه ۳۳ در ۳۳ فوت (۱۰ در ۱۰ متر) آن قرار دارد. سپس بالگرد مریخی فرود می‌آید و سطح دهانه جزرو را لمس می‌کند و اطلاعات را از طریق مریخ نورد استقامت به زمین می‌فرستد تا اتمام پرواز را تأیید کند.

انتظار می‌رود استقامت تصاویر مربوط به پرواز را با استفاده از دوربین‌های Navcam و Mastcam-Z خود ثبت کند و انتظار می‌رود تصاویر صبح زود روز دوشنبه، ۱۲ آوریل به دست محققان برسد. گفتنی است بالگرد نبوغ پرواز را از منظر خود نیز مستند می‌کند و یک تصویر رنگی و چندین عکس ناوبری سیاه و سفید با وضوح پایین احتمالاً تا صبح روز بعد در دسترس دانشمندان قرار خواهد گرفت.

مایکل واتکینز" (Michael Watkins) مدیر آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا گفت: برادران رایت فقط تعداد انگشت شماری از شاهدان عینی در اولین پرواز خود داشتند، اما خوشبختانه لحظه تاریخی عملیات خود را با یک عکس عالی ثبت کردند. اکنون و پس از ۱۱۷ سال از آن زمان، ما قادر به انجام چنین عملیات و پروازی شگفت انگیزی در مریخ و ثبت آن لحظه توسط عکاسان رباتیک خود هستیم.

منبع: space.com، mars.nasa.gov
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید