اصلاح طلبان به سراغ ظریف می‌روند؟

اصلاح طلبان به سراغ ظریف می‌روند؟

پس از کنار کشیدن سیدحسن خمینی از کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری، اعضای ارشد جبهه اصلاحات اعلام کردند که دست اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ خالی نیست. در این میان رسانه‌ها و تحلیلگران سیاسی پیش بینی می‌کنند که اصلاح طلبان با ظریف وارد مذاکره شوند.

کد خبر : ۹۲۶۶۰
بازدید : ۵۳۴۵
اصلاح طلبان به سراغ ظریف می‌روند؟
فرادید | اصلاح طلبان در حالی که عزم جدی برای حمایت از کاندیداتوری سیدحسن خمینی به عنوان گزینه جدی این جریان داشتند، به دلیل کنار کشیدن او حالا گزینه‌های دیگری را برای انتخابات ریاست جمهوری بررسی می‌کنند. اما به نظر می‌رسد که قاطبه این اردوگاه به نامزدی محمد جواد ظریف چشم دوخته اند. با این حال موضع گیری دو پهلوی اخیر محمد جواد ظریف نیز نشان می‌دهد که او بی میل به کاندیداتوری نیست، اما همچنان فضا را بررسی می‌کند.

به گزارش فرادید؛ تحرکات یک هفته اخیر اصلاح طلبان نشان داد که این جریان در حال آماده شدن برای حمایت از نامزدی سیدحسن خمینی در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم است. اما در نهایت سیدحسن خمینی به توصیه رهبر انقلاب از کاندیداتوری در انتخابات پیش رو کنار کشید.

حالا اصلاح طلبان در یک ماه باقیمانده به ثبت نام کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باید گزینه نهایی خود را معرفی کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که جبهه اصلاحات در حال بررسی کاندیداتوری محمد جواد ظریف، اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی، محمدرضا عارف و چند عضو دیگر این جبهه است.

البته در این میان برخی از فعالان سیاسی اصلاح طلب از بررسی شرایط علی لاریجانی در جلسات این جبهه سخن به میان می‌آوردند. اما در طرف مقابل بخش دیگری از اصلاح طلبان این موضوع را رد می‌کنند و معتقدند که در این دوره نباید کاندیدای اجاره به عنوان گزینه اصلاح طلبان معرفی کرد.
اصلاح طلبان به سراغ ظریف می‌روند؟
اصلاح طلبان، محمدجواد ظریف و انتخابات ۱۴۰۰
پس از کنار کشیدن سیدحسن خمینی از کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری، اعضای ارشد جبهه اصلاحات اعلام کردند که دست اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ خالی نیست. در این میان رسانه‌ها و تحلیلگران سیاسی پیش بینی می‌کنند که اصلاح طلبان با ظریف وارد مذاکره شوند.

هر چند ظریف نیز در تازه‌ترین موضع گیری مسئله کاندیداتوری خود را مطرح کرده است. موضعی که هر چند دو پهلو بیان شده، اما برداشت رسانه‌ها آماده شدن ظریف برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بوده است.

او در یادداشتی که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده به حضورش در جلسه کمیسیون امنیت ملی اشاره کرده و گفته است که «در جلسه چند نفر اظهار نگرانی کردند که گفتگو‌های وین برای رفع تحریم‌ها با اهداف انتخاباتی دنبال می‌شود و بنده برای جلب آرای مردم به دنبال ایجاد دوقطبی در جامعه هستم.»

ظریف در ادامه این یادداشت همچنین نوشت: «یادآوری کردم که علت تصمیم بنده برای نامزد نشدن نگرانی از سبد رأی نیست که برای بهبود آن از سیاست خارجی و یا انسجام ملی هزینه کنم. نگرانی من از رأی آوردن است نه رأی نیاوردن. بر عزم خود برای نامزد نشدن استوارم؛ ولی تداوم فشارها، آزارها، افترا‌ها و تهدید‌ها در اقبال عمومی و در این عزم تأثیر "معکوس" دارد.»

پس از انتشار این یادداشت، برخی از رسانه‌ها و فعالان سیاسی بخش پایانی سخنان ظریف را به احتمال نامزدی او تعبیر کردند.

در این میان برخی از چهره‌های شاخص جبهه اصلاح طلبان نیز می‌گویند که عدم حضور ظریف در انتخابات ۱۴۰۰ قطعی نیست.

موسوی لاری، وزیر کشور دوره اصلاحات دراین رابطه می‌گوید: «در مورد ظریف هم موضوع این است که به‌نظر می‌رسد وی در شرایطی که جریان رقیب درحال سنگ‌اندازی‌های گسترده‌ای است، قصد دارد برای پیشبرد مطلوب‌تر اقداماتی که وزارت امورخارجه درحال انجام آن است، از فشار مخالفان کم کند و این که اعلام کرده کاندیدا نمی‌شود، قطعی نیست.».

اما با این وجود جبهه اصلاحات ایران همچنان گزینه نهایی اصلاح طلبان را معرفی نکرده است. البته ناظران معتقدند بعید به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی جبهه اصلاحات افراد غیرشاخص را به عنوان گزینه نهایی معرفی کند. از این رو تعداد نامزد‌ها بسیار محدودتر خواهد شد.

در طرف مقابل برخی از فعالان سیاسی اصلاح طلب نیز معتقدند که ظریف کاندیدا نمی‌شود.

غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره می‌گوید: «من تصور نمی‌کنم آقای ظریف نامزد شود و بر اساس اخبار موثقی می‌گویم که او تصمیم ندارد در انتخابات نامزد شود.»
اصلاح طلبان به سراغ ظریف می‌روند؟
چه کسی جایگزین سیدحسن خمینی می‌شود؟
جبهه اصلاحات ایران قرار است براساس سازو کار جدید گزینه نهایی این جبهه در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را تعیین کند. این سازو کار که در تازه‌ترین مجمع عمومی تدوین شده، سه مرحله دارد. براساس این سازو کار قرار است هر فرد با پیشنهاد حداقل ۱۵ نفر از اعضای مجمع عمومی جبهه می‌تواند به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری به جبهه پیشنهاد و معرفی شود.

طبق این ساز و کار، سپس مجمع عمومی درخصوص پذیرش اولیه این افراد رای‌گیری می‌کند و یک لیست از نامزد‌هایی که حداقل رای یک‌دوم اعضای مجمع را کسب می‌کنند، برای ارزیابی آن‌ها در مرحلهٔ اول در مجمع عمومی جبهه تعیین می‌کند.

با این حال بررسی موضع چهره‌های ارشد اصلاح طلبان نشان می‌دهد که اولویت اصلاح طلبان، رای آوری و تایید صلاحیت است.

آن‌ها می‌گویند محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی، محمدرضا عارف و تعداد انگشت شمار دیگر احتمالا به مراحل نهایی سازو کار انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران می‌رسند. از طرفی برخی از چره‌های اصلاح طلب نیز تلاش می‌کنند تا علی لاریجانی را وارد پروسه پیشنهاد و معرفی در جبهه اصلاحات ایران کنند.

اما ناظران می‌گویند بعید به نظر می‌رسد که مجمع عمومی جبهه اصلاحات به کاندیداتوری علی لاریجانی رای مثبت دهد.

البته فرزانه ترکان عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی مدعی است که نظر جبهه اصلاحات ایران بر محمدجواد ظریف است. ادعایی که تاکنون از سوی این جبهه تایید نشده است.

او در این رابطه گفته است که «آقایان اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی چهره‌های مورد نظر حزب برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. اما از آنجایی که جبهه اصلاحات روی آقای ظریف نظر دارد، ایشان اگر ورود به انتخابات را بپذیرند کارگزاران هم از آقای ظریف حمایت خواهد کرد.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید