انتقال کرونا در فضای باز و بسته چگونه است؟

انتقال کرونا در فضای باز و بسته چگونه است؟

در حال حاضر محققان بر سر میزان انتقال ویروس کرونا در فضای باز اختلاف نظر دارند. اما بخش اعظم آن‌ها معتقدند که میزان انتقال در محیط باز بسیار کمتر از محیط‌ها بسته است. اما با این حال خطر انتقال در طبیعت نیز انکار ناپذیر است.

کد خبر : ۹۲۶۷۰
بازدید : ۷۲۳۶
انتقال کرونا در فضای باز و بسته چگونه است؟
فرادید | با وجود گذشت ۱۶ ماه از شیوع کرونا در جهان، همچنان تحقیقات دانشمندان در مورد میزان انتقال ویروس کرونا در فضای باز و بسته در حال تغییر است. اما همچنان پژوهشگران توافق نظر دارند که میزان انتقال ویروس در فضای بسته بسیار بیشتر از فضای باز است.

به گزارش فرادید؛ در حال حاضر برخی از کشور‌های همچون فرانسه، ایتالیا و اسپانیا بر این عقیده اند که ویروس کرونا در محیط باز انتقال نمی‌یابد، ازاین رو زدن ماسک در محیط‌های باز الزامی است.

اما در طرف مقابل انگلیسی‌ها خلاف این عقیده را دارند و می‌گویند که ذرات معلق در هوای باز تنها در محیط‌های بسیار متراکم و بدون فاصله گذاری منتقل می‌شود، به این جهت نیازی به الزامی کردن زدن ماسک نیست.

در این میان دانشمندان آلمانی می‌گویند که خطر انتقال ویروس کرونا در فضای بسته بسیار بیشتر از فضای باز است، اما بسیاری از مردم بدون توجه به این مسئله در فضای باز ماسک می‌زنند و، اما در خانه بدون ماسک با دوستانشان دیدار می‌کنند و غذا می‌خورند.

البته محققان معتقدند که این بدان معنا نیست که انتقال ویروس در فضای باز ممکن نیست. این محققان می‌گویند که که اگر جمعیت زیادی در فضای باز به صورت متراکم و بدون فاصله حضور داشته باشند، خطر انتقال ذرات و قطرات آلوده منتفی نیست.

متخصصان اپیدمیولوژی تاکید دارند که اگر به دنبال کنترل همه گیری هستیم باید شهروندان را نسبت به این مساله حساس کنیم که خطر اصلی در فضا‌های بسته است.
انتقال کرونا در فضای باز و بسته چگونه است؟
ویروس کرونا در فضای باز منتقل می‌شود؟
در حال حاضر محققان بر سر میزان انتقال ویروس کرونا در فضای باز اختلاف نظر دارند. اما بخش اعظم آن‌ها معتقدند که میزان انتقال در محیط باز بسیار کمتر از محیط‌ها بسته است. اما با این حال خطر انتقال در طبیعت نیز انکار ناپذیر است.

در این میان برخی از محققان همچنان عقیده دارند که در محیط‌های باز خطر انتقال ویروس کرونا وجود دارد.

الکساندر ککوله، متخصص ویروس‌شناسی می‌گوید در هوای آزاد هم باید فاصله یک و نیم الی دو متر را رعایت کرد. او گفته وقتی شما چنین فاصله‌ای را حفظ نکنید و چهره به چهره با کسی بلند حرف بزنید، آواز بخوانید، فریاد بکشید ذراتی را به چرخش در می‌آورید که منشا آلودگی هستند و بزاق‌تان هم به اطراف پاشیده می‌شود.

در این رابطه مطالعه‌ای که در انجمن متخصصان آئروسل Aerosol انجام شده، نشان می‌دهد که اگر جمعیت زیادی در فضای باز به صورت متراکم و بدون فاصله حضور داشته باشند، خطر انتقال ذرات و قطرات آلوده منتفی نیست.

اما مطالعات دیگری که در کشور‌های مختلف انجام شده، نشان می‌دهد که خطر آلودگی به ویروس در فضای باز بسیار کم می‌شود.

در این رابطه تحقیقی در چین نشان می‌دهد که از ۷۳۲۴ مورد ابتلا، تنها یک نمونه در محیط طبیعی بوده است. همچنین انستیتو کخ آلمان اعلام کرده که موارد انتقال بیماری در محیط آزاد به ندرت ثبت شده است.

نیکو موترز، مدیر انستیتو بهداشت و سلامت عمومی کلینیک دانشگاه بن آلمان در این باره می‌گوید: «وزش باد و گردش هوا در فضای باز باعث می‌شود که قطرات و ذرات عامل خطر کوچک‌تر و رقیق‌تر شوند.»

بیرگیت ونر، پژوهشگر در "انستیتو تحقیقات ذرات آئروسل" می‌گوید، این قطرات ریز در هوای آزاد زودتر خشک یا سبک می‌شوند و به همین دلیل ریسک انتقال آلودگی پایین‌تر می‌آید.

متخصصان اپیدمیولوژی می‌گویند ویروس‌های سارس کوید ۲ تقریبا بدون استثنا همگی در محیط‌های بسته منتقل می‌شوند و در فضای باز به ندرت این اتفاق می‌افتد.

به گفته آن‌ها در محیط‌های آزاد سرباز هیچ‌گاه پیش نیامده که گروه‌های بزرگ جمعا به آن گونه‌ای که در آسایشگاه‌ها، مدارس، نمایشگاه‌ها یا در اتوبوس دیده شده، به ویروس مبتلا شوند.
انتقال کرونا در فضای باز و بسته چگونه است؟
انتقال ویروس کرونا در محیط بسته بیشتر است؟
تقریبا اکثر محققان بر این عقیده اند که خطر شیوع ویروس کرونا در محیط‌های بسته به شدت افزایش می‌یابد. در این رابطه سازمان جهانی بهداشت نیز در اطلاعیه‌ای رسما تایید کرد که ویروس کووید۱۹ می‌تواند در فضا‌های سرپوشیده از طریق ذرات معلق در هوا منتقل شود.

در این رابطه روزنامه نیویورک تایمز به نقل از سازمان جهانی بهداشت نوشت که قطرات حاوی ویروس کرونا می‌توانند در فضا‌های سرپوشیده از طریق هوا نیز منتقل شوند و کسانی که مدت طولانی در چنین فضا‌هایی بدون تهویه کافی حضور داشته باشند، ممکن است در خطر آلوده شدن به این ویروس قرار گیرند.

محققان می‌گویند که ویروس کرونا عمدتا از طریق تنفس وارد بدن می‌شود، بنابراین صحبت کردن شخص ناقل کرونا در فضای بسته احتمال انتقال ویروس را شدت بخشیده و در حقیقت پخش ویروس در فضا اتفاق می‌افتد.

آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که برای ابتلا به ویروس در محیط‌های بسته حتما نباید فرد ارتباط مستقیمی با فرد آلوده داشته باشد، کافی است پیش از این فردی آلوده در محیط بوده باشد و فضا خوب تهویه نشده باشد.

ویروس شناسان نیز گفته اند که فرد آلوده ذرات کوچکتری به نام آئروسل را آزاد می‌کند. در داخل خانه یا یک محیط بسته، این‌ها می‌توانند در هوا جمع شده و خطرناک باشند، اما در محیط باز، معمولا به سرعت پراکنده می‌شوند.

با این حال ذرات مایع حامل ویروس هنگام سرفه، عطسه، حرف زدن و تنفس می‌تواند روی افراد نزدیک قرار بگیرند و یا سطوحی را که دیگران لمس می‌کنند آلوده کنند. حتی اگر اتاق خالی هم باشد ممکن است ذرات آلوده در هوا جمع شده و بعدا استنشاق شود. با این وجود در محیط خانه، احتمال وقوع همه این‌ها وجود دارد و به همین دلیل است که ابتلای یک عضو خانواده به سرعت دیگران را مبتلا می‌کند و دید و بازدید‌ها نیز باعث انتقال گسترده‌تر ویروس می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید