افزایش قیمت دلار و سکه

افزایش قیمت دلار و سکه

به باور فعالان، مهم‌ترین عاملی که از افزایش قیمت سکه حمایت کرد، رشد بهای دلار در بازار داخلی بود. اسکناس آمریکایی عصر دیروز روی عدد ۲۴ هزار و ۹۴۰ تومان قرار گرفت که ۱۴۰ تومان بیشتر از روز سه شنبه بود.

کد خبر : ۹۲۶۹۰
بازدید : ۶۱۳۵
 دلار و سکه

حاضران در بازار از افزایش سکه تمام بهار آزادی جا خوردند. روز چهارشنبه، سکه امامی نه تنها از سطح ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عبور کرد، بلکه توانست خود را به محدوده ۱۰ میلیون و۶۰۰ هزار تومانی نزدیک کند.

ساعت ۴ بعدازظهر دیروز سکه امامی در بازار با قیمت ۱۰ میلیون و ۵۷۰ هزار تومانی مورد معامله قرار می‌گرفت که ۱۳۰ هزار تومان بالاتر از روز سه شنبه بود. افزایش روز چهارشنبه در حالی رخ داد که بازار در روز سه شنبه افت ۸۰ هزار تومانی را تجربه کرده بود و در روز‌های اخیر توان نزدیک شدن به محدوده ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را از خود نشان نداده بود.

چنین رشدی برای بسیاری از سکه بازان غیرمنتظره بود، مخصوصا اینکه بازار در سال جدید عموما به سمت قیمت‌های پایین‌تر گرایش داشته است.

نگاه خیره بازار به سکه تمام

به باور فعالان، مهم‌ترین عاملی که از افزایش قیمت سکه حمایت کرد، رشد بهای دلار در بازار داخلی بود. اسکناس آمریکایی عصر دیروز روی عدد ۲۴ هزار و ۹۴۰ تومان قرار گرفت که ۱۴۰ تومان بیشتر از روز سه شنبه بود.
به گفته برخی بازیگران باتجربه بازار، افزایش قیمت دلار از معاملات پشت خطی روز سه شنبه کلید خورد که حتی این ارز به بالای مرز ۲۵ هزار تومانی نیز رفته بود. روز چهارشنبه بازارساز توانست با عرضه خود تا حدی هیجان بازار را مدیریت کند، ولی نتوانست مانع از پیش روی‌های افزایشی‌های بازار شود.
افزایش قیمت دلار در حالی رقم خورد که روز سه شنبه این ارز به زیر مرز ۲۵ هزار تومانی رفته و حدود ۲۰۰ تومان افت قیمت را به ثبت رسانده بود. افزایش روز چهارشنبه روند کاهشی را به‌صورت موقت قطع کرد.

دلیل سیاسی رشد دلار

برخی فعالان باور داشتند، عامل اصلی رشد دلار، جوسازی معامله‌گران پیرامون غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران بود. عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در کشور خبر داد.
گفته می‌شود که غنی‌سازی ۶۰ درصدی بالاترین درصدی است که ایران تاکنون در برنامه هسته‌ای خود دنبال کرده است. برخی معامله‌گران سعی کردند این باور را در بازار برجسته کنند که غنی‌سازی ۶۰ درصدی می‌تواند مذاکرات وین را دچار مشکل کند و رسیدن به توافق با کشور‌های دیگر را در مسیر دشوارتری قرار دهد.
با این حال، برخی از معامله‌گران نیز با این دیدگاه موافق نیستند و اعتقاد دارند، چنین پاسخی از ایران در واکنش به خرابکاری نطنز، دست کشور در مذاکرات هسته‌ای را بار دیگر بالا می‌برد. به نظر می‌رسد معامله‌گران بازار ارز در روز‌های اخیر به اخبار نظنز و غنی‌سازی ۶۰ درصدی بیشتر دقت کرده‌اند و در روز‌های آتی نیز مذاکرات وین در خرید و فروش‌های معامله‌گران نقش زیادی بازی خواهد کرد.

در هفته جاری نوسان گیران تلاش زیادی کرده‌اند که با اخبار بازار را دچار نوسان کنند. یکی دیگر از خبر‌هایی که افزایشی‌ها در روز‌های اخیر به آن پرداختند، کاهش ذخایر ارزی ایران طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول بود.
به گزارش اقتصادنیوز، صندوق بین‌المللی پول اخیرا اعلام کرده ذخایر در دسترس ایران به ۴ میلیارد دلار سقوط کرده است؛ به گفته این صندوق ذخایر در دسترس در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بوده، اما اکنون به حدود ۴ میلیارد دلار رسیده است.
شاید یکی از دلایلی که این خبر موجب نشد بازار با صعود معناداری مواجه شود، عرضه‌ای بود که بازارساز در روز‌های اخیر صورت داد. در کنار این، رئیس کل بانک مرکزی نیز گزارش صندوق را رد کرد. به گفته همتی، گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول از تخمین میزان ذخایر ارزی بانک مرکزی، یک خطای فاحش و گزارشی غلط و ناشی از اطلاعات ناقص آن‌ها است.

نقش بازارساز در مدیریت قیمت

به گفته فعالان، بازارساز در روز‌های اخیر سعی کرده است، با افزایش عرضه ارز در بازار متشکل ارزی، قیمت دلار در بازار آزاد را نیز مدیریت کند. در کنار این، صرافی‌های بانکی نیز قیمت دلار خود را چندان افزایش نداده‌اند. دیروز قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار و ۱۵۰ تومان بود که ۹۰ تومان بیشتر از روز سه شنبه بود.
در بازار متشکل ارزی نیز ارزش اسکناس آمریکایی ۲۳ هزار و ۹۱۴ تومان بود. بسیاری از فعالان اعتقاد دارند، بازارساز با سفته بازان ارزی سرشاخ شده و اجازه نداده که در روز‌های اخیر نوسان زیادی در بازار رخ دهد. دلار حدود دو هفته است که در یک دامنه مشخص زندانی شده است. از یک سو توان صعود به بالای محدوده

۲۵هزار و ۲۰۰ تومان را از خود نشان نداده است و از سوی دیگر، افت به زیر محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز میسر نشده است. به باور تحلیلگران فنی تا یکی از این سطوح شکسته نشوند، دلار نوسان خاصی را تجربه نخواهد کرد و خریداران و فروشندگان جدیدی به بازار اضافه نخواهند شد.

در کنار این افزایشی‌های بازار زمانی با قدرت بیشتری وارد معاملات خواهند شد که نرخ حواله درهم از مرز ۷ هزار تومانی عبور کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید