نگاه منتقدان به سریال مردم معمولی رامبد جوان

نگاه منتقدان به سریال مردم معمولی رامبد جوان

رامبد جوان کارگردان بی تجربه‌ای در ژانر کمدی نیست. او پیش از سریال مردم معمولی، سریال مسافران و فیلم سینمایی ورود آقایان ممنوع را ساخته است. آثاری که رضایت مخاطبان و بخشی از منتقدان را به خود جلب کرده بود. اما حالا تازه‌ترین اثر او مورد انتقاد مخاطبان و منتقدان قرار گرقته است.

کد خبر : ۹۲۷۰۱
بازدید : ۵۱۷۵
سریال رامبد جوان
فرادید | رامبد جوان که پیش‌تر با سریال طنز علمی- تخیلی مسافران و فیلم سینمایی ورود آقایان ممنوع توانسته بود رضایت مخاطبان و منتقدان را جلب کند. حالا با سریال نمایش خانگی «مردم معمولی» با واکنش‌ها مخاطبان و منتقدان روبرو شده است. واکنش‌هایی که بیشتر آن‌ها منفی بودند.

به گزارش فرادید؛ قانون مورفی و فصل هفتم برنامه تلویزیونی خنداونه آخرین آثار ساخته شده به کارگردانی رامبد جوان بودند. اما حالا او سریال «مردم معمولی» را برای شبکه نمایش خانگی ساخته است. مجموعه‌ای ۱۰۰ قسمتی که تاکنون ۳ اپیزود آن از فیلیمو به نمایش درآمده است.

نویسندگی این سریال پویا مهدوی زاده و زهرا افشار به عهده دارند. نویسندگان که پیش‌تر در سریال گپ و خندوانه با رامبد جوان همکاری داشته اند.

سریال تازه رامبد جوان، داستان مدیر یک انستیتو زیبایی به نام بردیا برازنده است. او که قرار است یکی از امیران عرب را جراحی کند در تلاش است تا همه چیز به خوبی و خوشی پیش برود، اما در همان روز آژانس مسافرتی خواهرش پلمپ می‌شود و او وسایلش را به محل کار بردیا می‌آورد. از این پس آن‌ها با هم اختلافاتی پیدا می‌کنند.

رامبد جوان، شبنم مقدمی، آتیلا پسیانی، خاطره اسدی، الناز حبیبی، امین نوروزی، لیلی رشیدی، خسرو پسیانی، کمند امیرسلیمانی، شادی کرم رودی بازیگران شناخته شده این سریال هستند.

سریال مردم معمولی از ۵ فروردین آغاز شده و تاکنون سه قسمت آن منتشر شده است. براساس برنامه ریزی فیلیمو قرار است که پخش این سریال تا میانه زمستان ۱۴۰۱ ادامه پیدا کند.
سریال مردم معمولی
انتقاد از مردم معمولی؛ علت چیست؟
رامبد جوان کارگردان بی تجربه‌ای در ژانر کمدی نیست. او پیش از مردم معمولی، سریال مسافران و فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» را ساخته است. آثاری که رضایت مخاطبان و بخشی از منتقدان را به خود جلب کرده بود. اما حالا تازه‌ترین اثر او مورد انتقاد مخاطبان و منتقدان قرار گرقته است.

البته رامبد جوان پیش از مردم معمولی، فیلم سینمایی قانون مورفی را در ژانر کمدی ساخته بود؛ که این فیلم هم واکنش منفی مخاطبان روبرو شد.

حالا مخاطبان می‌گویند که برای دیدن ادامه قسمت‌های این سریال تمایلی ندارند. بیشتر منتقدان نیز ضعف فیلم نامه را بزرگ‌ترین ایراد مردم معمولی می‌دانند.

بخشی از مخاطبان آثار رامبد جوان نیز واکنش خود را در شبکه‌های اجتماعی نشان داده و می‌گویند سریال مردم معمولی ضعیف‌ترین اثر او بوده است.

یکی از مخاطبان مردم معمولی درباره این سریال در توئیتر نوشته است: سریال رامبد جوان نه کمدی موقعیت است و نه کمدی سیاه آغشته به طنز کلامی. نه حرف مهم و جدی می‌زند و نه می‌تواند خنده‌دار باشد. این سریال در لوپی بزرگ گیر افتاده و تنها خودش را دست می‌اندازد و هربار بیش‌تر از قبل بازیچه‌ی این روند می‌شود.
برخی از منتقدان هم گفته‌اند که نویسندگان جوان این سریال یعنی پویا مهدوی زاده و زهرا افشار از پس کار برنیامده اند. آن‌ها به سابقه فیلمنامه نویسی این دو اشاره کرده و می‌گویند که مهدوی زاده و افشار چند فیلنامه ساخته شده در کارنامه دارند، اما هیچ یک به موفقیتی نرسیده اند.
چرا سریال مردم معمولی رامبد جوان مخالفان زیادی دارد؟

فیلمنامه مشکل اصلی سریال؟

ایمان احمدیان، خبرنگار حوزه سینما در این رابطه در دیجی مگ نوشته است: «رامبد جوان اصولا از اعتماد به نسل جوان خوشش می‌آید و نگارش «مردم معمولی» را هم به دو تن از نویسندگان کم‌تر شناخته‌شده سپرده است. اتفاقی که به پاشنه آشیل اصلی سریال تبدیل شده، زیرا فیلم‌نامه از اساس نابود است و به‌حدی فقر ایده و کمبود سوژه در متن وجود دارد که رامبد جوان تمام آن لوس‌بازی‌های خندوانه را با کمی تغییر و دوز بالاتری از لودگی وارد مجموعه‌اش کرده است.»

او می‌گوید: «شاید اگر کمی کاریکاتور‌های تیپیکال سریال به شخصیت نزدیک می‌شدند و شوخی‌ها مقداری جان‌دار بودند، تحمل این مجموعه ساده‌تر می‌شد، اما در طول این سه قسمت که هرکدام کم‌تر از چهل دقیقه زمان می‌برد، لبخند زدن هم کار دشواری ا‌ست چه برسد به خندیدن. دیالوگ‌ها قصد دارند طنزی کلامی را خلق کنند که با دارا بودن رگه‌های سیاسی‌-اجتماعی توان خنداندن و در عین حال نیش‌دار بودن را توامان داشته باشد.»

یاسر نوروزی، خبرنگار حوزه ادبیات و سینما هم در روزنامه شهروند می‌نویسد: «دیالوگ‌ها و موقعیت‌ها چنان تصنعی پیش می‌روند که کوچک‌ترین لبخندی را در همان بدو امر روی لب می‌خشکانند. به‌خصوص دخترخاله‌هایی که چشم به دنبال شوهر هستند و بار‌ها در مجموعه‌های طنز اینچنین نظیرش تکرار شده است.»

مسعود فراستی هم در رابطه با مردم معمولی می‌گوید که ماقبل فیلم است و اصلا به نقد درنمی‌آید.

برخی هم از کارگردانی رامبد جوان انتقاد می‌کنند و معتقدند که کارگردان با استفاده از کلیشه‌های ژانری، وابستگی به کمدی موقعیت و تکرار ناشیانه‌ی برخی مولفه‌های کمدی‌های بزن-بکوب، تلاش می‌کند جذاب به‌نظر برسد، اما در این امر موفق نبوده است.

صوفیا نصرالهی روزنامه نگار حوزه سینما و تلویزیون نیز معتقد است که «مردم عادی» داستان ندارد و جهانی که در آن ساخته شده، هیچ منطقی نمی‌شود برایش متصور شد.

با این وجود برخی هم می‌گویند که تاکنون سه قسمت از سریال صد قسمتی رامبد جوان منتشر شده و ممکن است در ادامه برخی ازضعف‌های سریال مردم عادی برطرف شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید