محسن قاضی مرادی؛ زندگی و زمانه بازیگر بی حاشیه

محسن قاضی مرادی؛ زندگی و زمانه بازیگر بی حاشیه

محسن قاضی مرادی بازیگر پیشکسوت کشور که سال‌ها دچار بیماری پارکینسون بود و از این بیماری رنج می‌برد، شب گذشته سختی هایش به پایان رسید و در منزل شخصی خود به زندگی بدورد گفت.

کد خبر : ۹۲۷۰۲
بازدید : ۶۳۵۰
عروج محسن قاضی مرادی؛ زندگی و زمانه بازیگر بی حاشیه
فرادید | شنیدن خبر مرگ پیشکسوت دیگری از سینمای کشورمان باری دیگر غبار غم را بر چهره هایمان نشاند. فقدان محسن قاضی مرادی بازیگر سینما و تلویزیون که سال هاست با بازی‌های او خاطره سازی کرده ایم بسیار تلخ است.

به گزارش فراید، محسن قاضی مرادی شامگاه چهارشنبه ۲۵ فروردین ماه دار فانی را وداع گفت و به جمع بازیگران دوست داشتنی دیگری همچون محمدعلی کشاورز، سیروس گرجستانی و پرویز پورحسینی پیوست.
بازیگر پیشکسوت کشور که سال‌ها دچار بیماری پارکینسون بود و از این بیماری رنج می‌برد، شب گذشته سختی هایش به پایان رسید و در منزل شخصی خود به زندگی بدورد گفت.

گفته شده که اولین علائم بیماری قلاضی مرادی از سال ۸۲ آغاز شده و به مرور شدت گرفته است. در ابتدا تنها مشکلی که به شکل حاد وجود داشته لرزش دست‌های او بوده، اما به مرور مشکل بلع و مشکل در راه رفتن و قدرت تکلم هم به آن اضافه شده و محسن قاضی مرادی را خانه نشین کرده بود. به گفته مهوش وقاری، در تمام این سال‌ها به عنوان تنها پرستار همسرش همیشه در کنار او بوده است.

مدت‌ها پیش مهوش وقاری همسر زنده یاد قاضی مرادی به گفتگو با رسانه‌ها پرداخته و درباره بیماری همسرش سخن گفته بود. بنابر گفته‌های وقاری، چون او و همسرش عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت نیستند، نمی‌توانستند از مزایای این موسسه همچون بیمه تکمیلی و ... بهره‌مند شوند. بعلاوه برای عضویت در این موسسه هم داشتن درجه هنری ضروری است.

اما محسن قاضی مرادی از آن دست بازیگرانی نبود که بخواهد مدارک هنری خود را جمع آوری کند و این موسسه هم برای ارائه خدمات نیاز به سی دی کار‌های قاضی مرادی داشت که وقاری می‌گوید عموما به تنهایی عهده‌دار پرستاری از همسر بیمار خود بوده و دیگر توش و توانی برای پیگیری این امور نداشته بویژه اینکه نیاز بود تا سی دی کار‌ها را ارایه دهد.

مهوش وقاری یادآور شد که «واقعا برایم سوال است که فرق محسن با آقا یا خانم ایکس که این درجه‌ها را دارند چیست؟! و مهم‌تر اینکه صحت و سقم مدارک لازم برای چنین درجه‌هایی چطور بررسی می‌شود؟ چون مثلا دوستی را می‌شناسم که به سختی مدرک تحصیلی خود را گرفته، ولی الان مدرک درجه یک هنری دارد. همه این‌ها را که می‌بینم برایم عجیب می‌شود که آیا من و محسن بعد از این همه سال سابقه باید دنبال سی‌دی بازی‌های خود باشیم تا برای گرفتن درجه هنری اقدام کنیم؟»

عروج محسن قاضی مرادی؛ زندگی و زمانه بازیگر بی حاشیه
زندگی و زمانه محسن قاضی مرادی

محسن قاضی مرادی متولد ۱۱ شهریور ۱۳۲۰ بوده و سال‌های تحصیلش را در مدرسه عالی مدیریت تهران گذرانده است. او پیش از پا گذاشتن به عرصه بازیگری، بعنوان معلم در آموزش و پرورش فعالیت می‌کرد. این بازیگر بی حاشیه، حدود ۴۰ سال سابقه بازیگری در سینما، تئاتر و تلویزیون را در کارنامه خود دارد.

قاضی مرادی کار بازیگری‌اش را با حضور در تله تئاتر آغاز کرد و در ادامه راهش وارد قاب تلویزیون و سینما شد، او بازی در سینما را از سال ۱۳۵۱ با فیلم «حسن سیاه» (بدون ذکر در شناسنامه فیلم) به کارگردانی پرویز اصانلو آغاز کرده بود و به ژانر کمدی نیز علاقه بسیاری داشت.

بازیگر سریال شمعدونی بازی در سینما را از دهه ۵۰ خورشیدی آغاز کرده و در فیلم‌های سینمایی مختلفی همچون سگ کشی (بهرام بیضایی، ۱۳۸۰)، قطعه ناتمام (کامبوزیا پرتوی، ۱۳۷۹)، خانه‌ای روی آب (بهمن فرمان‌آرا، ۱۳۸۰)، دایره زنگی (پریسا بخت‌آور، ۱۳۸۶) به ایفای نقش پرداخته است.

او همچنین در سریال‌های مختلفی هم به ایفای نقش پرداخته است که می‌توان از کت جادویی (محمدحسین لطیفی، ۱۳۷۸)، کارگاه شمسی و دستیارش (مرضیه برومند، ۱۳۸۰) و روزگار جوانی (شاپور قریب، ۱۳۷۷) و... نام برد. آخرین کار قاضی مرادی در دنیای بازیگری، بازی در سریال «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری بود که دو سال پیش از طریق شبکه نمایش خانگی پخش شد.

اما بازی در آخرین سریال تلویزیونی برای این بازیگر پیشکسوت به سال ۹۴ و ایفای نقش در پروژه «شمعدونی» به کارگردانی سروش صحت برمیگردد. او سال‌های آخر زندگی‌اش نتوانست به دلیل عوارض بیماری اش، در فیلم و سریال‌های بسیاری بازی کند.

قبل از «شمعدونی»، نیز محسن قاضی مرادی در مجموعه رمضانی «هفت سنگ» به عنوان بازیگر مهمان حاضر شد. این سریال، رمضان سال ۱۳۹۳ از شبکه سه پخش شد و کارگردانی آن برعهده علیرضا بذرافشان بود. او در این سریال هم بازی زنده یاد پرویز پورحسینی بود.

قاضی مرادی علاوه بر «هفت سنگ» در پرژه رمضانی دیگری نیز ایفای نقش کرده بود، سریال «پشت کنکوری‌ها» که در رمضان سال ۸۱ توسط پریسا بخت آور با فیلمنامه‌ای از اصغر فرهادی کارگردانی شد، بازیگر پیشکسوت کشورمان در آن نقش پدر محسن (با بازی برزو ارجمند) را ایفا می‌کرد. مرحوم سیروس گرجستانی، دیگر بازیگری بود که در این سریال همراه با محسن قاضی مرادی به ایفای نقش می‌پرداخت.

«چمدان» دیگر سریال ماه رمضانی است که مرحوم قاضی مرادی حدود ۹ سال قبل، مقابل دوربین آن رفته بود. این سریال رمضان ۹۱ روی آنتن رفت و بازیگران مطرحی همچون مهران غفوریان، شهره لرستانی، فتحعلی اویسی، اکرم محمدی، ارژنگ امیرفضلی، فلور نظری و یوسف صیادی دیگر بازیگران این سریال بودند.

محسن قاضی مرادی در سریال نوروزی هم بازی کرده که از جمله می‌توان «عید امسال» ساخته سعید آقاخانی (۱۳۸۸)، «قرارگاه مسکونی» به کارگردانی سید جواد رضویان (۱۳۸۷) و مهمان پذیر طوبی (۱۳۸۱) را نام برد. این سریال‌ها دارای ژانر کمدی بودند.

قاضی مرادی با وجود کارنامه هنری پر و پیمان خود و با وجود جایزه‌ای مانند تندیس بهترین بازیگر دوم مرد برای فیلم «ما همه خوبیم» به کارگردانی بیژن میرباقری، هیچگاه به دنبال حاشیه نبود و زندگی آرامی را می‌گذراند.
۰
نظرات بینندگان
  • لیلا ارسالی در

    بهشت برین جایگاهشون باشه!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید