چرا کرونا جان تعداد زیادی از کودکان برزیلی را می‌گیرد؟

چرا کرونا جان تعداد زیادی از کودکان برزیلی را می‌گیرد؟

طبق آمار‌های وزارت بهداشت برزیل بین فوریه ۲۰۲۰ و ۱۵ مارس ۲۰۲۱، حداقل ۸۵۲ کودک برزیلی تا سن ۹ سال از جمله ۵۱۸ نوزاد زیر یک سال بر اثر کرونا جان باخته‌اند. اما دکتر مارینیو تخمین می‌زند که بیش از دو برابر این تعداد کودک بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر : ۹۲۷۳۸
بازدید : ۹۵۷۶
کرونا و کودکان

بیش از یک سال از آغاز همه گیری کووید-۱۹ گذشته، اما در حال حاضر آمار مرگ و میر در برزیل همچنان در بالاترین سطح است.

با وجود اینکه شواهد قریب به اتفاق حاکی از آن است که کرونا به ندرت موجب مرگ کودکان می‌شود، اما تاکنون در برزیل ۱۳۰۰ نوزاد بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

در برزیل یک پزشک از انجام تست کرونا برای پسر یک ساله "جسیکا ریکارت" خودداری کرد و گفت علائم وی منطبق با مشخصات کروناویروس نیست. دو ماه بعد این کودک بر اثر عوارض همین بیماری درگذشت. جسیکا ریکارت مادر این کودک گفت: لوکاس پسرم همیشه خوب غذا می‌خورد، اما اشتهای خود را از دست داد و احساس کردم که مشکلی برای او پیش آمده است.

خانواده این کودک پس از بروز علائمی همچون تب، بیحالی و تنگی نفس، او را به بیمارستان منتقل کرده و خواستار انجام تست کرونا برای او شدند. هرچند پزشکان انجام تست کرونا را برای او ضروی ندانستند.

پزشک به جسیکا گفت که ابتلای به کرونا در کودکان نادر است، به او مقداری آنتی بیوتیک داد و او را به خانه فرستاد. جسیکا با وجود تردید‌هایی که داشت، در آن زمان گزینه‌ای برای آزمایش خصوصی لوکاس نداشت. اما هفته‌ها گذشت و احساس خواب آلودگی در این کودک بیشتر میشد. سرانجام در ۳ ژوئن، این کودک دچار استفراغ شدید شد و پس از مراجعه به بیمارستان، این بار نتیجه تست کروناویروس او مثبت اعلام شد.

بیماری این کودک سندرم التهابی چند گانه (ام آس اس) تشخیص داده شد. این یک واکنش ایمنی شدید به ویروس است که می‌تواند باعث التهاب اندام‌های حیاتی بدن شود.

کارشناسان می‌گویند این سندرم که کودکان را تا شش هفته بعد از آلوده شدن به کروناویروس مبتلا می‌کند، نادر است، اما دکتر فاطیما مارینیو، اپیدمیولوژیست برجسته دانشگاه سائوپائولو می‌گوید که در طی همه‌گیری موارد بیشتری از این سندرم التهابی نسبت به قبل مشاهده شده است. اگرچه که این مساله عامل همه مرگ و میر‌ها به حساب نمی‌آید.

مادر این کودک معتقد است که تاخیر در درمان موجب وخیمتر شدن وضعیت فرزندش شده است. او دچار چندین التهاب بوده، ۷۰ درصد ریه‌ها و ۴۰ درصد قلب او درگیر شده بود.

دکتر فاطیما مارینیو همچنین می‌گوید: یک تصور غلط وجود دارد که خطر کرونا در کودکان صفر است در حالی که تحقیقات او نشان داده است که تعداد بسیار تکان دهنده‌ای از کودکان و نوزادان تحت تاثیر ویروس قرار گرفته‌اند.

طبق آمار‌های وزارت بهداشت برزیل بین فوریه ۲۰۲۰ و ۱۵ مارس ۲۰۲۱، حداقل ۸۵۲ کودک برزیلی تا سن ۹ سال از جمله ۵۱۸ نوزاد زیر یک سال بر اثر کرونا جان باخته‌اند. اما دکتر مارینیو تخمین می‌زند که بیش از دو برابر این تعداد کودک بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

چرا این اتفاق می‌افتد؟

کارشناسان می‌گویند تعداد زیاد موارد ابتلا به کروناویروس در این کشور که دومین رتبه را از این نظر در جهان دارد، احتمال ابتلای نوزادان و کودکان خردسال برزیلی را افزایش داده است.

رناتو کفوری، رئیس گروه علمی ایمن سازی انجمن کودکان برزیل می‌گوید: مطمئنا، هرچه موارد ابتلا به کرونا بیشتر باشد و در نتیجه هر چه تعداد موارد بستری در بیمارستان بیشتر باشد تعداد مرگ و میر در تمام گروه‌های سنی از جمله کودکان بیشتر خواهد بود. اما اگر همه‌گیری کنترل شود این سناریو به وضوح می‌تواند به حداقل برسد.

چنین میزان بالایی از موارد ابتلا کل سیستم مراقبت‌های بهداشتی برزیل را تحت فشار قرار داده است. در سراسر کشور میزان اکسیژن رسانی در حال کاهش است، کمبود دارو‌های اساسی وجود دارد و در بسیاری از مناطق کشور جای خالی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه وجود ندارد.

دکتر مارینیو می‌گوید که برای کودکان اغلب تشخیص کرونا خیلی دیر اتفاق می‌افتد، یعنی زمانی انجام می‌شود که آن‌ها دیگر بشدت بیمار شده‌اند.

او می‌گوید: ما در شناسایی موارد ابتلا با یک مشکل جدی روبرو هستیم. ظرفیت آزمایشگاهی کافی برای جمعیت کشور نداریم و همین امر تاخیر در تشخیص، درمان و مراقبت از کودک را به تاخیر می‌اندازد؛ و این موضوع تنها به این دلیل نیست که ظرفیت آزمایشگاهی کافی وجود ندارد، بلکه به خاطر آن است که علائم این بیماری به گونه‌های متفاوتی در افراد کم سن و سال ظاهر می‌شود و به راحتی ممکن است علائم این بیماری با بیماری‌های دیگر در کودکان اشتباه گرفته شود.

یک کودک مبتلا به کرونا بیشتر از موارد معمول دچار اسهال، درد شکمی و سینه است. به گفته دکتر مارینیو از آنجا که در تشخیص تاخیر وجود دارد، کودک زمانی به بیمارستان می‌رسد که در وضعیت وخیمی قرار دارد و می‌تواند در نهایت عوارض بیماری او پیچیده و باعث مرگ او شود.

چه موقع به دنبال کمک باشیم

کالج سلطنتی بهداشت کودکان به والدین توصیه می‌کند که اگر فرزندشان این علائم را داشت دنبال کمک فوری باشند:

- رنگ پریدگی، سرد بودن غیر طبیعی بدن هنگام لمس

- وقفه در تنفس، الگوی تنفسی نامنظم یا خس خس سینه

- مشکل شدید در تنفس

- تحریک‌پذیری

- آبی شدن دور لب و تشنج

- بی‌قراری و گریه شدید

- بی حالی

- بروز کهیر‌هایی که با فشار از بین نمی‌رود
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید