زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری در استان‌های بوشهر و فارس

زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری در استان‌های بوشهر و فارس

این زلزله در شیراز مرکز استان فارس نیز محسوس بود و موجب ترس و هراس برخی از شهروندان شد. همچنین زمین لرزه در خوزستان نیز احساس شده است.

کد خبر : ۹۲۷۷۹
بازدید : ۵۵۰۰
زمین‌لرزه

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر، ساعت ۱۱ و ۱۱ دقیقه روز یکشنبه ۲۹ فروردین‌ماه جاری، مرز استان‌های فارس و بوشهر را لرزاند.

مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران، کانون این زمین لرزه را در حوالی بندر گناوه و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین اعلام کرده است.

کانون این زمین لرزه در طول جغرافیایی ۵۰.۷۲ و عرض جغرافیایی ۲۹.۷۶ اعلام شده است.

این زلزله در شیراز مرکز استان فارس نیز محسوس بود و موجب ترس و هراس برخی از شهروندان شد. همچنین زمین لرزه در خوزستان نیز احساس شده است.
ويراني هاي زلزله

گزارش مقدماتی زمین‌لرزه

بزرگی: ۵.۹
محل وقوع: مرز استان‌های بوشهر و فارس - حوالی بندر گناوه
تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۴۰۰/۰۱/۲۹، ۱۱:۱۱:۵۰
طول جغرافیایی: ۵۰.۷۲
عرض جغرافیایی: ۲۹.۷۶
عمق زمین‌لرزه: ۱۰ کیلومتر

نزدیک‌ترین شهرها:
۲۸ کیلومتری بندر گناوه (بوشهر)
۳۱ کیلومتری بندر ریگ (بوشهر)
۴۱ کیلومتری شبانکاره (بوشهر)

نزدیکترین مراکز استان:
۹۱کیلومتری بوشهر
۱۳۱ کیلومتری یاسوج

دقایقی پس از زلزله اول مجددا زمین‌لرزه‌ای متوالی به بزرگی حدود چهار و ۴.۵ ریشتر گناوه را لرزانده است. تاکنون چهار پس لرزه در گناوه رخ داده است.
نقشه زلزله

اعزام گروه‌های ارزیاب به کانون زلزله

براساس اعلام اورژانس کشور پنج گروه ارزیاب به محل وقوع زلزله اعزام شده اند.

همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری گناوه درباره زلزله گفت: «هنوز گزارشی از خسارت به دست ما نرسیده، اما بخشدار مرکزی و دهیاران برای بررسی میزان خسارت گروه‌هایی را به روستا‌های مختلف فرستاده‌اند.»

او افزود: "با توجه به شدت زلزله به نظر می‌رسد که برخی خانه‌های قدیمی روستایی آسیب دیده باشند. کانون زلزله ساحل گناوه بوده است. "
ويراني هاي زلزله

یک مصدوم تاکنون در زلزله امروز جنوب ایران

سخنگوی سازمان اورژانس اعلام کرد: آمبولانس از استان‌های همجوار، پنج اتوبوس آمبولانس و سه بیمارستان صحرایی از شهرکرد، شیراز و اصفهان درحالت آماده باش هستند.

این زلزله تا کنون یک مصدوم داشته و یک پایگاه اورژانس نیز ترک برداشته است. تاکنون گزارشی در این خصوص ارایه نشده است، اما دو تیم ارزیاب در محل حضور دارند.

۱۶ پس لرزه در گناوه

طی حدود دو ساعت از زلزله ۵.۹ ریشتری پیش از ظهر امروز، ۱۶ پس لرزه دیگر نیز این شهرستان را لرزاند. کمترین قدرت این پس لرزه‌ها ۲.۶ و بیشترین بزرگی آن ۴.۶ ریشتر بوده است.

ریزش کوه، قطعی برق، تلفن ثابت و اینترنت در شهر گناوه نخستین گزارش دریافتی از خسارات زلزله بود، هر چند دوساعت پس از این واقعه، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر گفت: هم اکنون ارتباطات ثابت و سیار در شهرستان‌های زلزله زده گناوه، دیلم و بوشهر در وضعیت پایدار قرار دارد.

علی سملیان افزود: بررسی‌های صورت گرفته در تماس با اداره مخابرات شهرستان گناوه و بررسی مانیتورینگ سه اپراتور همراه، نشان می‌دهد که در زمان حاضر مشکلی در شبکه‌های ارتباطی این شهرستان وجود ندارد و هیچ‌گونه قطعی طولانی مدتی در تلفن ثابت، همراه و اینترنت رخ نداده‌است.

در همین حال مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر از حضور ۱۱ تیم ارزیاب در مناطق زلزله‌زده خبر داد.

جهانگیر دهقانی افزود: همه نیرو‌های مدیریت بحران استان بوشهر در حال آماده باش قرار دارند، اما تا این لحظه اطلاعات دقیقی از خسارات احتمالی ناشی از این زمین لرزه در دست نیست. معاون سیاسی امنیتی فرمانداری گناوه گفت: اکیپ‌های امدادی به مناطقی که در معرض خطر و احتمال خسارت وجود دارد اعزام شده‌اند.

علاوه بر این، تیم‌های امدادی استان‌های همجوار از جمله فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان به حالت آماده باش درآمده اند.
زمین‌لرزه در استان‌های بوشهر و فارس

آماده باش کازرون برای امدادرسانی

زلزله صبح امروز در مرکز استان فارس نیز محسوس بود و موجب ترس برخی از شهروندان شد؛ همچنین در کازرون واقع در ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز، رئیس جمعیت هلال احمر کازرون علام کرد که با توجه به نزدیکی کانون زمین لرزه به این شهرستان، نیرو‌های امدادی کازرون برای امدادرسانی احتمالی به هموطنان به حالت آماده باش درآمدند.

علی عرفان افزود: بخش‌های خشت و کنارتخته از توابع کازرون، نزدیکترین نقاط استان فارس به کانون زمین لرزه بودند که هم‌اینک، نیرو‌های امدادی این بخش‌ها و دیگر مناطق کازرون در صورت نیاز به امدادرسانی به منطقه زلزله زده اعزام می‌شوند.
وی گفت: بنا بر اعلام بخشداران خشت و کنارتخته، هیچ خسارتی ناشی از زمین لرزه در این بخش‌ها اعلام نشده است.

اعلام آمادگی استان خوزستان برای امدادرسانی به بوشهر

اما در استان خوزستان، تمام شهر‌ها زمین لرزه را احساس کردند و در شهر‌های جنوبی خورستان بیشتر و مدت طولانی تری احساس شد. با توجه به لرزش‌های احساس شده در پی این زمین لرزه شهاب صدیقی مدیر کل مدیریت بحران استان خورستان به منظور پیشگیری از هر گونه حادثه احتمالی به سراسر استان اعلام آماده باش کرد.

استاندار خوزستان در تماس با استاندار بوشهر اعلام آمادگی کرد که در صورت نیاز، تیم‌های امدادی خوزستان به بوشهر اعزام خواهد شد. بهبهان، امیدیه و هندیجان در استان خوزستان بیشترین لرزش رو احساس کردند. فرمانداران این شهر‌ها اعلام کردند که تاکنون خسارتی گزارش نشده است.

گفتگوی تلفنی جهانگیری با استاندار بوشهر در پی وقوع زلزله در بندر گناوه

معاون اول رییس جمهور ظهر امروز (یکشنبه) در تماسی تلفنی با استاندار بوشهر در جریان آخرین وضعیت مناطق زلزله زده بویژه بندر گناوه قرار گرفت و دستورات لازم برای رسیدگی‌های اولیه و فوری به آسیب دیدگان این حادثه را صادر کرد. اسحاق جهانگیری در این تماس تلفنی بر بکارگیری کلیه امکانات برای رسیدگی‌های لازم و درمان مصدومان حادثه تاکید کرد.

معاون اول رییس جمهور همچنین ضرورت آمادگی مدیریت بحران استان را خاطرنشان کرد و خواستار اعزام تیم‌های ارزیاب، بررسی خسارات وارد شده و ارایه کمک‌های اولیه به مردم شد. استاندار بوشهر نیز در این مکالمه تلفنی، ضمن ارایه گزارشی از آخرین وضعیت مناطق زلزله زده و اقدامات انجام شده برای امداد رسانی، گفت: تمام امکانات استان برای کمک به مصدومان و جلوگیری از خسارات بیشتر بکار گرفته شده است.

تمامی تاسیسات، تجهیزات و ساختمان‌های نیرگاه اتمی بوشهر در صحت کامل هستند

در همین رابطه روابط عمومی نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرد، با توجه به زمین لزره ۵/۹ ریشتری شهرستان گناوه در ساعت ۱۱:۱۱ روز یکشنبه به استخضار می‌رساند وضعیت تمامی تاسیسات، تجهیزات و ساختمان‌های نیرگاه اتمی بوشهر در صحت کامل بوده و هیچ گونه آسیبی به این مرکز وارد نشده و در روند انجام فعالیت‌های جاری نیروگاه نیز خللی رخ نداده است.
زمین‌لرزه در استان‌های بوشهر و فارس

افزایش مصدومین

سخنگوی جمعیت هلال احمر از افزایش مصدومان زمین لرزه ۵.۹ ریشتری بندر گناوه خبر داد. دکتر محمد حسن قوسیان مقدم درباره آخرین وضعیت مناطق زلزله زده بندرگناوه و امدادرسانی اظهار کرد: ۵۲۰۰ تخته چادر آماده است تا در صورت نیاز توزیع شود.

وی با بیان اینکه ۲۱ روستا با ۴۵۵۳ نفر شامل ۱۱۷۹ خانوار تحت تاثیر هستند گفت: ۳۸۵ نیروی عملیاتی شامل ۷۷ تیم، ۱۵ پایگاه، ۱۰ شعبه و دفاتر نمایندگی در استان بوشهر، ۶۰۷ نیروی عملیاتی در قالب ۸۱ تیم در کهگیلویه و بویراحمد، ۱۶۶۳ نیروی عملیاتی در قالب ۱۶۵ تیم در خوزستان، ۶۱۲ نیروی عملیاتی شامل ۹۰ تیم در هرمزگان در آماده باش هستند.
منبع: خبرگزاری‌های داخلی
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید