سیر تا پیاز کارت اعتباری سهام عدالت

سیر تا پیاز کارت اعتباری سهام عدالت

مسئولان آزادسازی سهام عدالت می‌گویند که در مرحله نخست کارت اعتباری سهام عدالت به همه نمی‌رسد. بر این اساس کسانی که بخشی از سهام عدالت خود را فروخته‌اند کارت اعتباری به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. طبق برنامه ریزی دولت، از ۴۹ میلیون نفر دارنده سهام عدالت حدود ۳.۲ میلیون نفر که بخشی از سهام خود را فروخته‌اند، قادر به اخذ کارت اعتباری نیستند.

کد خبر : ۹۲۷۹۰
بازدید : ۶۷۴۸
کارت اعتباری سهام عدالت
فرادید | دولت قرار است به دارندگان سهام عدالت کارت اعتباری خرید کالا اعطا کند. در این رابطه حسن روحانی هفته قبل گفته بود که از هفته آینده کارت اعتباری با پشتوانه سهام عدالت و یارانه در اختیار مردم قرار می‌گیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تاکنون تنها دو بانک ملی و تجارت برای ارائه کارت اعتباری سهام عدالت اعلام آمادگی کرده اند. همچنین این کارت در مرحله نخست تنها به بخشی از سهامداران تعلق می‌گیرد.

به گزارش فرادید؛ هفته قبل بود که حسن روحانی خبر از ارائه کارت اعتباری سهام عدالت به سهامداران این طرح داد. او گفته که «مردم برای گرفتن این کارت اعتباری نیاز به مراجعه حضوری به بانک‌ها ندارند و می‌توانند همه مراحل دریافت این کارت را بصورت اینترنتی انجام دهند.»

براساس گفته‌های او، اعتبار این کارت برای دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی برای هر نفر ۱۴ میلیون تومان و برای دارندگان سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی ۷ میلیون تومان است.

حسین فهیمی، سخنگوی آزادسازی سهام عدالت هم اعلام کرد که اکنون دو بانک بزرگ کشور یعنی ملی و تجارت در حال ارائه تسهیلات هستند و مشمولان سهام عدالت که در این بانک‌ها شماره حساب دارند و جزو مشتریان بانک‌ها هستند می‌توانند با مراجعه به آن‌ها درخواست کارت اعتباری کنند.

او می‌گوید مشمولان سهام عدالت می‌توانند معادل نیمی از ارزش روز سهام عدالت را کارت اعتباری دریافت کنند.

در این میان، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی هم هفته قبل گفته بود که اعطای کارت اعتباری دو بخش دارد. او همچنین گفته است: بخش نخست آن ایجاد زیرساخت برای امکان توثیق این سهام به‌صورت مکانیزه است که تاکنون این امکان فراهم شده و بانک‌ها می‌توانند سهام عدالت افراد را وثیقه بانک بگیرند.

او گفته که بخش دیگر مربوط به تامین اعتبار برای کارت اعتباری است که باید در دستور کار قرار گیرد.
کارت اعتباری سهام عدالت به چه کسانی می‌رسد؟
مسئولان آزادسازی سهام عدالت می‌گویند که در مرحله نخست کارت اعتباری سهام عدالت به همه سهامداران نمی‌رسد. بر این اساس کسانی که بخشی از سهام عدالت خود را فروخته‌اند کارت اعتباری به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.
طبق برنامه ریزی دولت، از ۴۹ میلیون نفر دارنده سهام عدالت حدود ۳.۲ میلیون نفر که بخشی از سهام خود را فروخته‌اند، قادر به اخذ کارت اعتباری نیستند.

همچنین سهامدارانی که ازطریق مراجع قضایی سهام عدالت آن‌ها توقیف شده است نمی‌توانند کارت اعتباری دریافت کنند.

البته برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که کارت اعتباری سهام عدالت با روش «توثیق غیرمستقیم» در برخی استان‌ها با محدودیت مواجه است.

کارت سهام عدالت

چگونه برای ثبت نام کارت اعتباری سهام عدالت اقدام کنیم؟
براساس آنچه رئیس جمهور اعلام کرده، متقاضیان قرار نیست به صورت فیزیکی برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت اقدام کنند. با این حال متقاضیان دریافت کارت اعتباری سهام عدالت، با توجه به دریافت خدمات پایه در بازار سرمایه می‌بایست درسامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام sejam.ir) ثبت‌نام و احراز هویت شوند.

در مرحله بعد و بعد از نهایی شدن فرایند سجام با مراجعه به درگاه‌های منتخب (بانک ملی و تجارت) می‌توانند درخواست توثیق خود را ثبت کنند.

البته باید توجه داشته باشید که شماره تلفن همراه می‌بایست به نام شخص باشد و کارت ملی جدید دریافت کرده باشد. درصورت دریافت نکردن کارت ملی جدید قبض دریافتی مورد قبول است و از طریق شماره رهگیری درج شده می‌تواند فرایند توثیق را تا انتها ثبت کنند.

نکته دیگر این است که هنگام ثبت درخواست در اپلیکیشن‌های بانک‌های اعلام شده، سهامداران عدالت باید با دقت شرایط و تعهدات را بپذیرند و درخواست خود را ثبت کنند.

مسئولان آزادسازی سهام عدالت می‌گویند که سهامداران برای احراز شرایط دریافت کارت‌های اعتباری به هیچ عنوان نیاز به مراجعه حضوری به بانک‌ها ندارند و تمام فرایند‌های لازم در این زمینه به‌صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام می‌شود. پس از طی شدن کامل فرایند در بانک ملی نشان بانک دریافت می‌کنند و در بانک تجارت از طریق پست سهامداران کارت اعتباری را دریافت خواهند کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که از طریق بانک ملی اقدام می‌کنند باید به «سامانه ایوا» و افرادی که از طریق بانک تجارت اقدام می‌کنند باید به «سامانه زمرد» مراجعه کرده و مراحل احراز هویت را در آن سپری کنند.

سود سهام عدالت

بازپرداخت کارت اعتباری سهام عدالت چگونه است؟
دولت می‌گوید اگر سهامداران توانستند تا یک ماه مبلغ را به بانک بازگردانند، این مبلغ قرض‌الحسنه خواهد بود و سودی به آن تعلق نمی‌گیرد. اما اگر از یک ماه عبور کرد و مبلغ را پرداخت نکردند، این اعتبار به وام سه ساله و مرابحه تبدیل خواهد شد.

براساس اعلام دولت، نرخ سودی که برای این کارت‌های اعتباری در نظر گرفته شده، ۱۸ درصد است. اما اگر مصرف‌کننده این کارت‌ها تا آخر هر ماه مبلغ کارت را تسویه کند، هیچ سودی از او هم گرفته نمی‌شود.

البته نکته مهم اینجاست که دراین طرح، امکان دریافت وجه نقد کارت‌های اعتباری وجود ندارد و هم اکنون دریافت کنندگان کارت در فروشگاه‌های مشخصی که به‌صورت عمده فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ کشورهستند، می‌توانند خرید کنند. اما قرار است همزمان با افزوده شده بانک‌های دیگر به این طرح، تعداد فروشگاه‌ها نیز افزایش یابد.

با این حال کسانی که کارت اعتباری ۱۴ میلیون تومانی دریافت کنند و متقاضی پرداخت ۳ ساله وام باشند. باید برای بازپراخت وام، ماهانه حدود ۴۶۰ تومان قسط بپردازند. همچنین اقساط ماهانه کارت‌های ۷ میلیون تومانی هم حدود ۲۳۰ هزار تومان خواهد بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید