بورس نجات پیدا می‌کند؟

بورس نجات پیدا می‌کند؟

مسئولان سازمان بورس امیدوارند به کمک قانون جدید نماد‌هایی که در چند روز متوالی در صف خرید یا صف فروش قرار گرفته‌اند، به تعادل برسند و نقدشوندگی آن‌ها افزایش یابد. در قانون جدید رفع گره معاملاتی اگر نمادی در پنج روز متوالی در صف خرید یا صف فروش بوده و مجموع حجم معاملات نماد در آن پنج روز کمتر از ۲ برابر حجم مبنا باشد، آن نماد مشمول گره معاملاتی می‌شود و روز ششم دامنه نوسان برای آن نماد معاملاتی منفی ۶ و مثبت ۶ درصد خواهد بود و نماد نیز در آن روز حجم مبنا ندارد.

کد خبر : ۹۲۷۹۷
بازدید : ۵۳۲۷
نوسان بورس
فرادید | با گذشت ۸ ماه از ریزش‌های فرسایشی بورس، بازار همچنان یک دست قرمز پوش است. در این میان سیاستگذاران بورسی هم بار‌ها دست به تغییر قوانین زدند، اما مثمر ثمر واقع نشد. حالا نیز هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در تازه‌ترین تصمیم دامنه نوسان قیمت‌ها را به مثبت ۶ و منفی سه تغییر داده است. البته بازار سهام در اولین روز پس از این تصمیم هم به این خبر واکنش نشان نداد، تا به نوعی بی تفاوتی خود به این تصمیم ابراز کند.

به گزارش فرادید؛ سیاست گذاران بورسی تصمیم دارند دامنه نوسان را در بلند مدت افزایش دهند. حالا هم این عدد به شکل نامتقارن به مثبت ۶ و منفی ۳ تغییر یافته است. البته دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گوید که پیش‌تر و بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، به هیات مدیره سازمان بورس اجازه داده شد تا دامنه نوسان به صورت تدریجی افزایش یابد.

طبق گفته او، دامنه نوسان جدید از ابتدای اردیبهشت ماه اجرایی خواهد شد. پیش از این دامنه نوسان در بازار سرمایه از ۲۵ بهمن‌ سال گذشته از مثبت و منفی پنج به مثبت شش و منفی دو تغییر کرده بود.

البته بورسی‌ها می‌گویند که این تازه ابتدای راه است و پس از اجرای دامنه نوسان جدید هیات مدیره بورس نسبت به افزایش تدریجی و مجدد تصمیم‌گیری می‌کند.

رئیس بورس و اوراق بهادار در مورد تصمیمات تازه هیات مدیره این سازمان برای بهبود وضعیت بازار سرمایه گفته است که «مقرر شد بازنگری به نحوی باشد که امکان نقدشوندگی افزایش یابد. در تغییراتی که صورت گرفت مجموع حجم معاملات در ۵ روز از ۵ درصد به ۲۰۰ درصد افزایش یافت. البته دامنه نوسان در گره معاملاتی همان دو برابر باقی ماند، اما حجم مبنا در روز گره معادل یک سهم در نظر گرفته می‌شود.»

براساس اعلام او، هیات‌مدیره سازمان بورس تصویب کرد که برای فروش اوراق تبعی استفاده از رتبه‌بندی مجاز باشد.»

در معاملات امروز نیز، شاخص کل بورس با کاهش ۹ هزار و چهار واحدی به رقم یک میلیون و ۲۲۴ هزار و ۷۷۸ واحد عقب‌نشینی کرد. در جریان معاملات امروز شاخص کل ۷۳ صدم و شاخص هم‌وزن ۲۱ صدم درصد کاهش داشتند.
ریزش بورس تغییر دامنه نوسان بورس را نجات می‌دهد؟
مسئولان سازمان بورس امیدوارند به کمک قانون جدید نماد‌هایی که در چند روز متوالی در صف خرید یا صف فروش قرار گرفته‌اند، به تعادل برسند و نقدشوندگی آن‌ها افزایش یابد. در قانون جدید رفع گره معاملاتی اگر نمادی در پنج روز متوالی در صف خرید یا صف فروش بوده و مجموع حجم معاملات نماد در آن پنج روز کمتر از ۲ برابر حجم مبنا باشد، آن نماد مشمول گره معاملاتی می‌شود و روز ششم دامنه نوسان برای آن نماد معاملاتی منفی ۶ و مثبت ۶ درصد خواهد بود و نماد نیز در آن روز حجم مبنا ندارد.

با این وجود، اما بخشی از کارشناسان بازار معتقدند که بازار بورس با افزایش دامنه نوسان نامتقارن نمی‌تواند بر ریزش‌های فرسایشی غلبه کند.

روزبه شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه در این رابطه می‌گوید: «دامنه نوسان نامتقارن و دامنه منفی دو یا سه درصد باعث می‌شود سهم‌ها اصلاح قیمت نداشته باشند و برای ریسک پذیر‌هایی که با وجود ابهامات می‌خواهند سهمی بخرند، جذابیت قیمت نداشته باشند.»

حسن برادران هاشمی، کارشناس بورس هم معتقد است که اگر دامنه نوسان نامتقارن با همین شیوه اجرا شود شاهد بازار کم رمقی خواهیم بود.

او در این باره می‌گوید: «دامنه نوسان نامتقارن متعادل شدن بازار را با چالش جدی مواجه می‌کند. کاهش معاملات، جان بازار را می‌گیرد و سرمایه‌گذاران با بازار کم رمقی رو‌به‌رو می‌شوند. اگرچه روند منفی بازار به صورت مستمر ادامه نخواهد داشت، اما نمی‌توان انتظار بازاری پویا و پر داد و ستد را داشت.»

در مقابل برخی از کارشناسان بازار سهام هم معتقدند که در موقعیت کنونی دامنه نوسان نامتقارن و تغییر آن می‌تواند کارساز باشد. این دسته می‌گویند اگر دامنه نوسان منفی پنج درصد باقی می‌ماند، بازار نقدشوندگی داشت، اما باعث ریزش غیرمنطقی بسیاری از سهم‌ها می‌شد.

اما با این حال بیشتر تحلیلگران بازار سرمایه بر این عقیده اند که حذف دامنه نوسان می‌تواند به بهبود شرایط بورس کمک کند.
سقوط بورس
بورس چه زمانی به تعادل می‌رسد؟
تحلیلگران بازار سرمایه برای به تعادل رسیدن بورس در شرایط کنونی عوامل بسیاری را دخلیل می‌دانند عواملی که حذف دامنه نوسان تنها یکی از آن‌ها است. کارشناسان بورس معتقدند که در شرایط کنونی اگر تکلیف قیمت دلار، نرخ سود بانکی، وضعیت مذاکره با آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری مشخص شود بورس هم به تعادل می‌رسد.

اما با این حال کارشناسان می‌گویند که بازار احتمالا پس از انتخابات ریاست جمهوری به تعادل می‌رسد.

مهدی افنانی، کارشناس بورس گفته است که «درخرداد تکلیف بازار سرمایه روشن و پول‌های بسیاری به این بازار سرازیر می‌شود. برآورد می‌شود شاهد گردش معاملات بیشتری باشیم و شاخص به بالای یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد صعود می‌کند.»

او می‌گوید که زمزمه حمایت حقوقی‌ها از بازار به گوش می‌رسد و احتمالا اتفاقات بهتری از امروز در بازار رخ می‌دهد.

در این میان، حسن برادران تحلیلگر بازار سرمایه هم گفته که «یکی از آیتم‌های تاثیرگذار بر سرنوشت بازار سرمایه، قیمت دلار است. معمولا سرمایه‌گذاران برای پارک سرمایه خود نیم نگاهی به خیابان فردوسی دارند و معاملات آن بازار را نیز رصد می‌کنند و برهمین اساس کوچک‌ترین زمزمه در مورد احتمالات نرخ دلار نحوه سرمایه‌گذاری بورسی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.»

برادران می‌گوید: «انتخابات ریاست جمهوری، فصل مجامع و گزارش مالی شرکت‌هایی که سال مالی آن‌ها پایان اسفند است از جمله متغیر‌های تاثیرگذار بر متعادل شدن بازار است.»
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    هر وقت شاخصش رسید به 400 هزار واحد بله نجات پیدا میکنه وگرنه تا این حباب وحشتناک رو داره و با محدود کردن دامنه نوسان نمیذارن حبابش رو تخلیش کنه از محالات عالمه ذره ای بحرانش کم بشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید