بازی خطرناک کرونایی با شیره تریاک

بازی خطرناک کرونایی با شیره تریاک

پس از بالاگرفتن ادعا‌ها درباره تاثیر مصرف تریاک در درمان و پیشگیری از کرونا، برخی از محققان و متخصصان بیماری‌های عفونی و ریه اعلام کردند که مصرف ماده مخدر تریاک نه تنها در درمان کرونا تاثیر مثبتی ندارد، بلکه حال مبتلایان کرونا را هم بد می‌کند.

کد خبر : ۹۲۸۵۱
بازدید : ۹۷۴۸
درمان سنتی کرونا
فرادید | این نخستین بار نیست که ادعای تاثیرگذاری ماده مخدر تریاک بر پیشگیری و درمان کرونا مطرح می‌شود. ادعایی که در روز‌های اخیر بار دیگر به محل بحث کاربران شبکه‌های اجتماعی بدل شده است. برخی از کاربران مدعی شده اند که مصرف شیره تریاک در زمان بیماری کرونا در درمان آن تاثیر گذار است. اما متخصصان با رد ادعا معتقدند که مصرف مواد مخدر در درمان کرونا تاثیر عکس دارد.

به گزارش فرادید؛ اگر با شبکه‌های اجتماعی سروکار دارید، احتمالا در روز‌های اخیر با تبلیغات درمان کرونا با شیره تریاک مواجه شده اید. ادعایی که بار‌ها توسط کاربران بانشر شد. این در حالی است که وزارت بهداشت و متخصصان بیماری‌های عفونی در طول ماه‌های اخیر بار‌ها تاثیرگذاری تریاک در درمان و پیشگیری کرونا را رد کردند.

البته این باور تنها در مورد کرونا به وجود نیامده است. پیش از این هم در طول ده‌های اخیر باور‌هایی درباره نقش اساسی استفاده طولانی‌مدت تریاک در افزایش طول عمر، کاهش درد‌های جسمانی، پیشگیری از افزایش قند خون، مقابله با بیماری سرطان، دارویی برای آرام کردن و خواباندن کودکان، کاهش فشار‌های عصبی و حتی کاهش ترس و افزایش توان جسمی ایجاد شده است.

اما تحقیقات علمی نشان می‌دهد که هیچ یک از این باور‌ها به حقیقت نزدیک نبوده است.

با این حال علاوه بر سودجویان مواد مخدر، برخی از اطبای سنتی نیز مردم را برای درمان کرونا به مصرف شیره تریاک تشویق می‌کنند. البته این موضوع با واکنش وزارت بهداشت مواجه شده است. این وزارتخانه خواسته تا افراد سودجو با تبلیغات غلط جان مردم را به خطر نیندازند.

در این میان پلیس مواد مخدر هم معتقد است که تمام این ادعا‌ها صرفا جهت کسب درآمد قاچاقچیان در فضای به وجود آمده است. به اعتقاد پلیس، سوداگران با ایجاد شایعات و ارتباط دادن نامربوط درمان بیماری کرونا به استعمال موادمخدر فقط در پی کسب سود خود هستند.
شیره تریاک درمان کرونا
اصرار ۱۴ ماهه بر تاثیر شیره تریاک در درمان کرونا
درست یک ماه پس از آغاز شیوع کرونا در ایران بود که شایعه تاثیر مصرف شیره تریاک در پیشگیری و درمان کرونا مطرح شد. شایعه‌ای که به شکل گسترده دست به دست شد. پس از آن نیز برخی مدعی شدند که معتاد‌ها به کرونا مبتلا نمی‌شوند، اما متخصصان این موضوع را زیر سوال بردند.

معاونت تحقیقات وزارت بهداشت هم همان زمان با رد این ادعا‌ها اعلام کرد که مصرف تریاک به دلیل تضعیف سیستم ایمنی و ابتلا به بیماری‌های تنفسی، ریوی و ...، افراد را بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی از جمله کرونا قرار می‌دهد.

اما این ادعا‌ها نه تنها پایان نیافت، بلکه بار‌ها در طول ۱۴ ماه اخیر منتشر شد. بررسی‌های میدانی نیز نشان می‌دهد که همچنان بسیاری از مردم بر این عقیده اند که مصرف شیره تریاک می‌تواند در درمان و پیشگیری از کرونا تاثیرگذار باشد.

دکتر رضا ملک‌زاده، فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است که پذیرش تاثیرگذاری تریاک در درمان بیماری‌ها ریشه تاریخی دارد.

او گفته که «باور‌های تاریخی نسبت به خاصیت درمانی مواد مخدر خام، تا آن جا بوده که برخی پزشکان در گذشته‌های دور، جزوی از مبلغان مصرف تریاک بوده‌اند. یک قرن پیش، ادعا شده بود که ۱۵ درصد پزشکان آمریکایی معتاد به تریاک هستند.»

ملک‌زاده می‌گوید که در گذشته، استعمار انگلیس با تبلیغ مصرف تریاک در ایران و اعزام دلالان به مناطق مختلف کشور، مصرف تریاک را به عنوان ماده‌ای مفید برای بدن، به مردم آموزش داد و با ذکر خواص پزشکی تریاک، آن را داروی ضد درد و درمان بیماری‌های گوناگون معرفی کرد.بازی خطرناک کرونایی با شیره تریاک
مصرف تریاک در درمان و پیشگیری از کرونا تاثیر عکس دارد؟
پس از بالاگرفتن ادعا‌ها درباره تاثیر مصرف تریاک در درمان و پیشگیری از کرونا، برخی از محققان و متخصصان بیماری‌های عفونی و ریه اعلام کردند که مصرف مواد مخدر نه تنها باعث مصونیت از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌شود، بلکه فرد مصرف‌کننده را دچار مشکلات شدید ریوی و تنفسی می‌کند.
آن ها از مردم خواسته‌اند تا توجهی به شایعات موجود در فضای مجازی نداشته باشند.

مهناز مزدوریان، فوق‌تخصص ریه در این رابطه می‌گوید: «مصرف موادمخدر به‌دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدن، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند کرونا را افزایش می‌دهد؛ البته مصرف‌کنندگان موادمخدر به‌نوعی دیرتر از دیگران متوجه عمق آسیب یا هرنوع بیماری ازجمله کرونا می‌شوند.»

طبق گفته‌های او، هرنوع دود از جمله دود تریاک یا سیگار، به‌مرور تغییراتی در ریه ایجاد می‌کند که باعث می‌شود فرد، مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی و غیرعفونی شود.

در این میان برخی از متخصصان هم می‌گویند که مصرف ماده مخدر تریاک نه تنها در درمان کرونا تاثیر مثبتی ندارد، بلکه حال مبتلایان کرونا را هم بد می‌کند.

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در این باره می‌گوید: «چنین خود درمانی را در خصوص چند بیمار شاهد بودیم که وضعیت بیماران بدتر هم شد، حتی بیماری را هم داشتیم که با استفاده از این شیوه کرونای شدیدتری هم گرفت و پس از آن نیز درگیر ترک اعتیاد آن شد، این روش اصلا توصیه نمی‌شود، چراکه جدای همه مشکلات ممکن است این مواد با دارو‌های دیگر تداخل کرده و وضعیت بیماران را وخیم‌تر کند.»

محققان معتقدند که موادمخدر، آن دسته از سلول‌های دفاعی بدن را که مسئول از بین بردن مهاجمان به بدن هستند کاهش می‌دهد. همچنین با کاهش فعالیت این سلول‌ها، می‌تواند سبب رشد سلول‌های سرطانی شود. با این وجود به نظر می‌رسد که تریاک باعث مصونیت از آلودگی و درمان کرونا نمی‌شود.
۰
نظرات بینندگان
  • سلام ارسالی در

    اگر راس میگید یه نمونه نام ببرید یا یه معتاد معرفی کنید که کرونا کشته

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید