رشد شش برابری کتابخانه‌های کره جنوبی در دوران کرونا

رشد شش برابری کتابخانه‌های کره جنوبی در دوران کرونا

حتی شیوع بیماری همه گیر کووید ۱۹ هم نتوانست از روند صعودی فرهنگ کتابخوانی در کره جنوبی کشور بکاهد و در این دوران به‌طرز امیدوارکننده‌ای تعداد کتابفروشی‌های مستقل در این کشور را ۶ برابر شده است.

کد خبر : ۹۲۸۵۷
بازدید : ۳۴۱۳
رشد شش برابری کتابخانه‌های کره جنوبی در دوران کرونا
فرادید | کره جنوبی به لطف تلاش‌های دولت برای افزایش دسترسی به کتابخانه‌ها در سال‌های اخیر، تعداد کتابخانه‌های عمومی در این کشور، رشد چشمگیری داشته است. طبق نظرسنجی آماری اخیر وزارت فرهنگ، ورزش و جهانگردی و موسسه فرهنگ و جهانگردی کره جنوبی، تعداد کتابخانه‌های عمومی از سال ۲۰۱۹ به۱۱۳۴ کتابخانه رسیده است. با این حال حتی شیوع بیماری همه گیر کووید ۱۹ هم نتوانست از روند صعودی فرهنگ کتابخوانی در کره جنوبی کشور بکاهد و در این دوران به‌طرز امیدوارکننده‌ای تعداد کتابفروشی‌های مستقل در این کشور را ۶ برابر شده است.

به گزارش فرادید؛ شهروندان کره جنوبی در هر نقطه‌ای از خاک این کشور که باشند، برای پیدا کردن نزدیک‌ترین کتابفروشی به خود، راه ساده‌ای در پیش دارند؛ آن‌ها کافی است به وب‌سایتی با نام bookshopmap.com سر زده و در کنار یافتن آدرس کتابفروشی، با یک بانک اطلاعاتی جامع در مورد کتابفروشی‌های گوناگون روبه‌رو شوند. به‌تازگی مسئولان این سایت اعلام کرده‌اند که کرونا نتوانسته توقفی در تولد کتابفروشی‌های جدید در خاک این کشور ایجاد کند که هیچ، به نوعی سبب شده که با کتابفروشی‌های تازه تأسیس بسیاری مواجه شویم.

سال ۲۰۱۵ و بر اساس آمار‌های اعلامی این سایت، در حدود ۹۷ کتابفروشی مستقل در سراسر خاک کره جنوبی وجود داشته، رقمی که حالا و در ماه‌های آغازین سال ۲۰۲۱، به حدود ۶۰۰ کتابفروشی مستقل رسیده است.
رشد شش برابری کتابخانه‌های کره جنوبی در دوران کرونا
«نام چانگ هو»، مدیر مسئول وب‌سایت بوک شاپ مپ، اعلام کرده که شاید دلیل این امر این باشد که قبل‌تر‌ها کتابفروشی‌ها در سراسر کره جنوبی تنها جایی برای خرید و فروش کتاب بودند. چیزی منطبق بر تعریف سنتی از بازار، اما امروزه این فضا‌ها بدل به پاتوق‌هایی فرهنگی با ایجاد زمینه بحث و گفتگو میان علاقه‌مندان کتاب در زمینه‌های گوناگون و همچنین محلی برای میدان دادن به تبادل نظرات و عقاید و احترام به تکثر دیدگاه‌ها شده‌اند.

این کتابفروشی‌ها اکنون در کنار کتاب، بسیاری از محصولات فرهنگی را نیز به مخاطبان خود عرضه می‌کنند. اتفاقی مثبت برای کسانی که با این کتابفروشی‌ها سر و کار دارند.

برخی از کتابفروشی‌ها با سایت بوک شاپ مپ همکاری جالب توجه و گسترده‌ای داشته‌اند به گونه‌ای که علاقه‌مندان می‌توانند در این وب‌سایت از زمینه‌های گوناگون، فعالیت‌های بخش‌های مختلف و حتی عناوین کتاب‌های موجود در قفسه‌های این کتابفروشی‌ها اطلاعات دقیقی به دست آورند..

معرفی تعدادی از بزرگ‌ترین کتاب‌خانه‌های کره جنوبی
رشد شش برابری کتابخانه‌های کره جنوبی در دوران کرونا

کتابخانه استارفیلد

کتابخانه استارفیلد (Starfield Library) از جاذبه‌های محله‌ی گنگام در سئول به‌شمار می‌رود و در مرکز خرید کوئکس قرار دارد. این کتابخانه‌ی بزرگ با معماری خاص و جذاب و برخورداری از کتاب‌ها، مجله‌ها، کتاب‌های الکترونیک و بیش از ۶۰۰ جلد کتاب از سراسر دنیا توانسته است به یکی از شاخص‌ترین نقاط شهر سئول و منطقه‌ی گنگام تبدیل شود. علاوه بر این‌ها، رویداد‌هایی مانند ملاقات با نویسندگان، گفتمان درباره کتاب و خوانش شعر در این کتابخانه برگزار می‌شود. بازدید از این مکان برای عموم آزاد است.

کتابخانه ملی مرکزی کره جنوبی

تأسیس کتابخانه ملی مرکزی کره جنوبی (National Centeral Library of South Korea) به سال ۱۹۴۵ باز می‌گردد که ساختمان آن در سئول به پایان رسید. در سال ۱۹۵۷ کتابخانه ملی، یک کتابخانه شاخه نیز در Ahyeon تأسیس کرد. در سال ۱۹۷۴ به علت تنگی جا کتابخانه به محل دیگری انتقال یافت. به دنبال آن کتابخانه شاخه نیز در سال ۱۹۸۱ به محل بزرگتری انتقال یافت. در سال ۱۹۸۲ کتابخانه، برنامه کامپیوتری شدن خدمات خود را آغاز کرد. در سال ۱۹۸۸ ساختمان مجهز و مدونی برای کتابخانه ساخته شد. در سال ۱۹۹۱ کتابخانه از وزارت آموزش و پرورش منتزع و تحت لوای وزارت فرهنگ درآمد و در همان سال، سازمان جدید شامل ۲ دپارتمان، ۷ بخش و یک دفتر خدمات ماشینی و یک کتابخانه شاخه به تصویب رسید. ساختمان اصلی شامل ۴۳۶۸۴ مترمربع در ۷ طبقه‌است و در فضایی به مساحت ۱۴۱۹۰۵ متر مربع قرار گرفته‌است.

ساختمان کتابخانه شاخه ۸۰۵۰ مترمربع است. مجموعه کتابخانه در سال ۱۹۹۱ بالغ بر ۱۸۰۹۱۴۵ جلد بوده‌است. شامل ۱۶۶۹۴۷ مواد دیداری و شنیداری، ۲۰۷۴۹۲ جلد کتاب‌های نادر و قدیمی، ۱۶۵۸۸۱ جلد کتاب‌های غربی و ۱۲۶۸۸۲۵ جلد کتاب‌های شرقی. تعداد کارمندان ۲۶۳ نفر است که ۱۳۰ نفر کتابدارند.

کتابخانه سئول

کتابخانه سئول ابتدا توسط ژنرال فرماندار کره در سال ۱۹۲۶ در زمان اشغال ژاپن ساخته شده‌است و به عنوان میراث فرهنگی شماره ۵۲ ثبت شده‌است. در ابتدا به عنوان مقر فرماندار کل کره مورد استفاده قرار گرفت. اکنون این ساختمان ثبت شده به عنوان یک دارایی فرهنگی، به یک کتابخانه با مجموعه‌ای از بیش از ۲۰۰،۰۰۰ کتاب تبدیل شده‌است.

کتابخانه عمومی نامسان

کتابخانه عمومی نامسان (Namsan Public Library) کتابخانه‌ای است که در یونگسان گو در نزدیکی کوه نامسان واقع شده است. زمان تأسیس در ۲۲ اکتبر ۱۹۲۲ در زمان اشغال ژاپن، این کتابخانه دارای منابع مختلفی از جمله کتاب‌های تاریخی باستان، کتاب‌های ژاپنی گرفته تا کتاب‌های معاصر فن آوری دیجیتال است.

کاربران اصلی کتابخانه عمومی نامسان بزرگسالان هستند. همچنین، کتابخانه عمومی نامسان یک اتاق ویژه برای فرزندان خانواده‌های چند فرهنگی ارائه می‌دهد.

کتابخانه متروپولیتن سئول

کتابخانه متروپولیتن سئول، روبروی تالار شهر سئول در قلب این شهر واقع شده است. روبروی کتابخانه متروپولیتن سئول قرار دارد. در سال ۱۹۷۵ یک ساعت دیجیتالی بزرگ برای این ساختمان نصب شد، اما در زمان شهردار شدن لی میونگ باک در سئول با یک ساعت آنالوگ جایگزین شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید