مشاجره اوج و فتح بر سر مستند آقا مرتضی

مشاجره اوج و فتح بر سر مستند آقا مرتضی

مستند آقا مرتضی با وجود اعتراض خانواده شهید آوینی و تعدادی از فیلمسازان همچنان از شبکه ۳ پخش می‌شود. این مسئله باعث شده تا جنجال‌ها بر سر این مستند همچنان ادامه داشته باشد. در حال حاضر روایت فتح گفته که آرشیو‌ها را در اختیار سازمان اوج قرار نداده و پیش‌تر این آرشیو‌ها خارج شده است.

کد خبر : ۹۲۸۹۶
بازدید : ۵۷۳۱
هیاهوی مستند آقا مرتضی؛ مشاجره اوج و فتح!
فرادید | مستند جنجالی «آقا مرتضی» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج که دو هفته از پخش قسمت‌های ابتدایی آن در شبکه ۳ می‌گذرد، در اولین واکنش صدای خانواده شهید آوینی را درآورد. پس از آن برخی از و مستندسازان مدعی شدند که از آثارشان بدون اجازه در ساخت مستند «آقا مرتضی» استفاده شده است. البته انتقاد‌ها به اینجا ختم نشد و حالا کار به بگو مگوی بنیاد فرهنگی روایت فتح و سازمان اوج رسیده است.

به گزارش فرادید؛ میانه‌های فروردین ماه بود که شبکه ۳ پخش مستند ۷ قسمتی زندگی شهید مرتضی آوینی را آغاز کرد. اما بلافاصله پس از اولین قسمت خانواده شهید آوینی با انتقاد از سازندگان مستند، صداوسیما و سازمان اوج اعلام کردند که این مستند بدون اجازه خانواده و بدون استناد به واقعیت‌ها ساخته شده است.

البته انتقاد خانواده شهید آوینی با ارسال نامه اعتراضی به معاون سیما رنگ و روی دیگری به خود گرفت. مریم امینی همسر شهید مرتضی آوینی در نامه‌ای انتقادی از معاون سیما خواسته بود که انتشار دیگر قسمت‌های مستند «آقا مرتضی» متوقف شود. اما شاه آبادی ترجیح داد با عدم واکنش به این نامه وارد جنجال نشود.

مریم امینی در این باره می‌گوید: «من در این نامه ذکر کرده بودم که انتظار پاسخ فوری شما (شاه‌آبادی) را دارم، ولی هیچ جوابی نگرفته‌ام. با این حال حتما پیگیری حقوقی می‌کنم. در نامه هم نوشته بودم و می‌خواستم تلویزیون پای خود را از ماجرا کنار بکشد که ما فقط با تهیه‌کننده مستند کار داشته باشیم، اما به هر حال جریان هنوز ادامه دارد.»

پس از خانواده شهید آوینی، حسین معززی نیا، منتقد و مستند ساز در واکنش به مستند آقا مرتضی مدعی شد که بخشی از اثر قدیمی او بدون اجازه در این مستند منتشر شده است. او گفته بود که اثرش در بخش محرمانه بنیاد فرهنگی روایت فتح بود و برخی آن را از آرشیو خارج کرده اند.

در این میان محمدعلی شعبانی، کارگردان مستند «انحصار ورثه» هم پس از معززی نیا به انتقاد از سازندگان مستند پرداخت. او نیز گفته بود که حتما بابت استفاده بدون مجوز از فیلمش پیگیری حقوقی انجام می‌دهد.

براساس گزارش ها، در مستند آقا مرتضی مصاحبه با افرادی، چون ابراهیم حاتمی‌کیا، رسول صدرعاملی، نادرطالب‌زاده، کیومرث پوراحمد، بهروز افخمی، مسعود نقیبی، مسعود فراستی، محمد آوینی، مریم امینی، شهریار زرشناس، محمد رجبی، یوسفعلی میرشکاک، امیرهوشنگ اردلان، قاسم بخشی، رضا برجی، محمدرضا شهیدی‌فر و فریدون جیرانی وجود دارد.

هیاهوی مستند آقا مرتضی؛ مشاجره اوج و فتح!

مشاجره اوج و فتح بر سر آقا مرتضی

مستند آقا مرتضی با وجود اعتراض خانواده شهید آوینی و تعدادی از فیلمسازان همچنان از شبکه ۳ پخش می‌شود. این مسئله باعث شده تا جنجال‌ها بر سر این مستند همچنان ادامه داشته باشد. در حال حاضر روایت فتح گفته که آرشیو‌ها را در اختیار سازمان اوج قرار نداده و پیش‌تر این آرشیو‌ها خارج شده است.

بنیاد فرهنگی روایت فتح در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که اسناد محرمانه این بنیاد در زمان تصدی مسئول سازمان اوج در روایت فتح بدون توجه به قوانین خارج شده است.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «به استحضار همه دغدغه‌مندان و هنرمندان این عرصه و مخصوصاً پیشکسوتان روایت فتح برسانیم که خروج این حجم بسیار از آرشیو که برخی از آنان به دلایل متقن از سوی مدیران وقت گروه به‌صورت محرمانه نگهداری می‌شده، در زمان تصدی مسئول سازمان اوج در بنیاد فرهنگی روایت فتح در پایان سال ۱۳۹۶ و اوایل سال ۱۳۹۷ و به دستور شخص ایشان از آرشیو بنیاد خارج و در اختیار عوامل مستند مذکور قرار گرفته است.»

اطلاعیه بنیاد روایت فتح باعث شد که انتقاد‌ها به سوی سازمان اوج و مسئول آن روانه شود. اما محمد حسنی هم به سرعت به این اطلاعیه پاسخ داد.

احسان محمدحسنی، مسئول سازمان هنری رسانه‌ای اوج دراین رابطه اطلاعیه‌ای منتشر کرده و گفته مجموعه‌ای که از آن به عنوان «آرشیو روایت فتح» یاد می‌شود، در سنوات ماضی و در برخی دوره‌ها مورد دستبرد‌های شخصی و سوء استفاده‌های منفعت طلبانه و پنهانی قرار گرفته است.

او همچنین بنیاد فتح را به شوآف و رفتار‌های تبلیغاتی متهم کرده است.

مسئول سازمان اوج گفته است که «سرورانِ عزیزم این برادرشان را تهدید به پیگیری حقوقی و قضایی در دستگاه‌های ذیربط نظامی نموده اند! بسیار خوب، اگر چنین قصدی هم داشتند نیاز به بیانیه سرگشاده و دعوا در ملاء عام نبود، باید ظرف این دو سال گذشته که از ریاستشان گذشته، به جای سکوت و تملّق، اقدام می‌فرمودند.»
هیاهوی مستند آقا مرتضی؛ مشاجره اوج و فتح!

تصویر غزاله علیزاده، نویسنده مطرح دهه‎‌های گذشته در مستند آقا مرتضی

چرا مستند آقا مرتضی جنجالی شد؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش ابتدای مستند آقا مرتضی که مربوط به زندگی شهید آوینی می‌شود، جنجال آفرین بوده است. بخشی که برخی از مستندسازان و خانواده شهید آوینی معتقدند تحریف تاریخ شکل گرفته است.

اما سید عباس سیدابراهیمی کارگردان این اثر می‌گوید: «ما به زندگی قبل انقلاب شهید آوینی پرداختیم که موضوع خانوادگی نبوده است. اینکه قبل از انقلاب شهید آوینی در جمع‌های روشنفکری بوده و شعر می‌گفته و کتاب می‌نوشته که مسائل خصوصی محسوب نمی‌شود.»

مسئله دیگری که باعث شد این مستند حاشیه ساز شود، استفاده از آثار آرشیوی محرمانه و مستند دیگر فیلمسازان بود. در این رابطه بنیاد روایت فتح، محمدعلی شعبانی و حسین معززی نیا اعلام کردند که اقدام حقوقی و قضائی خود را دنبال می‌کنند.

علاوه بر این عدم کسب اجازه سازندگان اثر از خانواده شهید آوینی سبب شد که بسیاری از کاربران و اشخاص حقیقی و حقوقی به این مستند واکنش نشان دهند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید