پیش‌بینی کاهش قیمت مسکن

پیش‌بینی کاهش قیمت مسکن

بازار مسکن سال گذشته شاهد تغییر میدان ملک از تقاضای مصرفی به تقاضای سرمایه‌ای بود، از این رو قیمت مسکن افزایش چشمگیری را تجربه کرد. اما حالا برخی از کارشناسان و فعالان بازار مسکن معتقدند که روند بازار کاهشی است. مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک کشور معتقد است که روند کاهشی از یک ماه اخیر آغاز شده است.

کد خبر : ۹۲۹۰۰
بازدید : ۶۲۱۲
قیمت مسکن کاهش می‌یابد؟
فرادید | بازار مسکن در حالی سال ۹۹ را پشت سر گذاشت که ارزش ملک با رشد حدود ۹۰ درصدی مواجه شده بود، اما حالا این بازار با سیگنال‌های کاهشی روبرو است. در این میان فعالان بازار مسکن احتمال احیای برجام، اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی، طرح مسکن ملی و افزایش وام ساخت مسکن را به عنوان عوامل احتمالی کاهش بازار مسکن معرفی می‌کنند. البته در مقابل برخی از کارشناسان هم بر این عقیده اند که بازار مسکن در کوتاه مدت در رکورد قرار خواهد گرفت، اما در بلند مدت کاهشی نخواهد بود.

به گزارش فرادید؛ وزیر راه وشهرسازی می‌گوید که قیمت مسکن در کشور در حال حاضر حباب دارد و به زودی شاهد کاهش قیمت‌ها در این بخش خواهیم بود. او پیش بینی کرده که با عرضه مسکن ملی قیمت مسکن شکسته و قیمت‌های در بازار ملک معقول شود.

البته اسلامی علاوه بر عرضه مسکن ملی، گفته که اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی نیز بر کاهش قیمت مسکن تاثیرگذار خواهد بود.

او در این دراین رابطه گفته است که «تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی شناسایی شده و لیست آن در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است و با اقدام تکمیلی ثبت نام مردم در سامانه املاک براساس قانون جدید مسلما تلاطم در بازار مسکن فروکش کرده و مردم آسایش پیدا خواهند کرد.»

از طرفی معاون سیاسی وزیر امور خارجه هم خبر داده که تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است و ما فکر می‌کنیم مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک شروع به کار کنند.

بررسی ها نشان می دهد که این خبر در طول روز‌های اخیر تمام بازار‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است. با این حال فعالان بازار می‌گویند در صورتی که تحریم‌ها لغو و برجام احیا شود، احتمال ریزش دوباره در این بازار وجود دارد.
قیمت مسکن کاهش می‌یابد؟
بازار مسکن با کاهش قیمت روبرو می‌شود؟
بازار مسکن سال گذشته شاهد تغییر میدان ملک از تقاضای مصرفی به تقاضای سرمایه‌ای بود، از این رو قیمت مسکن افزایش چشمگیری را تجربه کرد. اما حالا برخی از کارشناسان و فعالان بازار مسکن معتقدند که روند بازار کاهشی است. مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک کشور معتقد است که روند کاهشی از یک ماه اخیر آغاز شده است.

او دراین رابطه می‌گوید: «طبق بررسی‌های میدانی که از مشاوران املاک در مناطق مختلف دریافت کردیم و طبق رصد معاملات انجام شده در شهر‌های مختلف شاهد آن هستیم که قیمت مسکن از ابتدای سال بین ۷ تا ۸ درصد کاهش داشته است.»

به اعتقاد خسری، افزایش عرضه و تقاضا با اجرای طرح‌های مختلف مسکن از طریق دولت زمینه ساز ایجاد ثبات در بازار مسکن خواهد بود.

در این میان برخی از کارشناسان بازار مسکن نیز معتقدند که احیای برجام می‌تواند به ثبات بازار کمک کند.

بهروز ملکی، کارشناس بازار مسکن در این باره گفته که «باید منتظر دوره ثبات قیمت مسکن تا دو سال آینده باشیم که اگر توافق ایران و آمریکا محقق شود، می‌توان به این ثبات قیمت در مسکن امیدوار بود.»

تحلیل برخی رسانه‌های اقتصادی هم بر این است که بازار مسکن همچنان حباب دارد و برخی عوامل مانع از تخلیه این حباب می‌شود.

روزنامه دنیای اقتصادی در این رابطه نوشت: «در حال حاضر برخی در بازار ملک، مدعی هم‌سطح شدن قیمت تمام‌شده با قیمت فروش مسکن هستند و این اتفاق را مانع ریزش قیمت عنوان می‌کنند. اما فاکتور‌های ۱۴۰۰ هزینه ساخت و قیمت فروش زمین در سه دسته از مناطق پایتخت با رد این ادعا مشخص می‌کند به‌رغم رشد ۷۰ تا ۱۰۰درصدی هزینه‌های ساخت‌وساز، همچنان فاصله ۲۰ تا ۴۰درصدی بین قیمت تمام‌شده و فروش نوساز‌ها وجود دارد. این اختلاف می‌تواند سد داخلی مقابل «تخلیه حباب مسکن» را بشکند.»

با این حال نظریه کارشناسان اقتصادی حکایت از آن دارد که افت قیمت مسکن در صورت کاهش ریسک‌های غیراقتصادی و از بین رفتن انتظارات تورمی نظریه‌ای قابل وقوع است.

قیمت مسکن کاهش می‌یابد؟

احتمال افزایش قیمت مسکن چقدر است؟
گرچه بسیاری از کارشناسان بازار مسکن پیش بینی روند نزولی برای بازار ملک در ماه‌های پیش رو را دارند. اما در مقابل گروه دیگری از کارشناسان وفعالان بازار مسکن بر این عقیده اند که ساخت و ساز در هیچ سالی جوابگوی تقاضا نبوده است، بنابراین نمی‌شود انتظار کاهش قیمت را در سال جاری داشت.

حسین عبداللهی کارشناس اقتصاد مسکن در این رابطه می‌گوید: «طی چند سال گذشته کاهش ساخت و ساز در کشور خیلی بارز است. ساخت و ساز از سال ۹۳ به بعد ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است و این امر سبب شده بازار مسکن در رکود برود و قیمت‌ها افزایش یابد.»

از طرفی برخی از فعالان بازار هم معقدند که اجرای مالیات بر خانه‌های خالی شاید در کوتاه مدت منجر به کاهش قیمت مسکن شود، اما در بلندمدت این روند جواب عکس خواهد داد.

حسن محتشم، کارشناسان بازار مسکن می‌گوید که این موضوع ممکن است در کوتاه مدت به کنترل قیمت‌ها در بخش اجاره یا خرید و فروش منجر شود. اما تاثیر منفی در تولید مسکن خواهد داشت.

او معتقد است که اگر سازندگان ببینند ساخت و ساز صرفه اقتصادی ندارد از این حوزه خارج می‌شوند و با کمبود عرضه، قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

این کارشناس بازار مسکن همچنین به تاثیر وام ساخت ملک اشاره کرده و بر این عقیده است که عده زیادی نمی‌توانند از این تسهیلات بهره ببرند. محتشم در این رابطه می‌گوید: «وقتی اعطای تسهیلات مسکن به انبوه ساز، مشروط به گردش ۱۰ درصد از وام در همین حساب (وام) می‌شود، بدان معنی است که ۱۰ درصد از وام رسوب می‌کند و انبوه ساز می‌بایست از قبل در آنجا سپرده داشته باشد و عملا افراد زیادی نمی‌توانند از تسهیلات استفاده کنند.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید