اختراع سفیدترین رنگ

اختراع سفیدترین رنگ

علت بالا بودن میزان سفیدی این رنگ جدید، بالا بودن میزان سولفات باریم در آن است که در ساخت کاغذ عکس و رنگ سفید مواد آرایشی به کار می‌رود.

کد خبر : ۹۲۹۱۶
بازدید : ۱۰۴۰۳
سفیدترین رنگ
علت بالا بودن میزان سفیدی این رنگ جدید، بالا بودن میزان سولفات باریم در آن است


محققان ادعا می‌کنند برای کاهش نیاز به سامانه‌های تهویه مطبوع و در نتیجه مقابله با گرمایش زمین، سفیدترین رنگ ممکن را اختراع کرده‌اند.

مهندسان دانشگاه پوردو می‌گویند این رنگ تا ۹۸.۱ درصد نور خورشید را بازتاب می‌دهد (یعنی بیشتر از بازتاب ۹۵.۵ درصدی که شش ماه پیش در آخرین تلاششان به دست آورده بودند) و می‌تواند سطوح را به میزان ۱۰.۵ درجه سانتی‌گراد (۱۹ فارنهایت) خنک کند.

رنگ سفید معمولی فقط ۸۰ تا ۹۰ درصد نور خورشید را بازتاب می‌دهد و به گفته این محققان نمی‌تواند سطوح را نسبت به محیط اطرافشان سردتر کند. به گفته این محققان رنگ سفید جدید نزدیک‌ترین هم‌ارز سیاه‌ترین رنگ موسوم به وانتابلک است که در سال ۲۰۱۴ ساخته شد و می‌تواند تا ۹۹.۹ درصد نور مرئی را جذب کند.

علت بالا بودن میزان سفیدی این رنگ جدید، بالا بودن میزان سولفات باریم در آن است که در ساخت کاغذ عکس و رنگ سفید مواد آرایشی به کار می‌رود.

شیانگیو لی، محقق فوق دکترا موسسه فناوری ماساچوست و یکی از دست‌اندرکاران این طرح، می‌گوید: «فرآورده‌های مختلف تجاری و تقریبا تمامی محصولات سفید را بررسی کردیم و متوجه شدیم از لحاظ نظری می‌توان با استفاده از سولفات باریم به بازتابندگی بسیار بالایی یعنی سفیدی بسیار بالایی، دست یافت.»

بالا بودن میزان ذرات سولفات باریم باعث می‌شود میزان پراکندگی بیشتری در نور رخ دهد، زیرا این ذرات اندازه‌های مختلفی دارند و می‌توانند قسمت بیشتری از طیف نور را بازتاب دهند.

بر اساس یافته محققان، این رنگ می‌تواند دمای سطوح را در آفتاب شدید وسط روز در حدود منفی ۱۳ درجه سانتی‌گراد و در تاریکی شب حدود منفی ۷ درجه سانتی‌گراد از محیط اطرافشان سردتر کند.

شیولین روان، استاد ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه پوردو، می‌گوید: اگر حدود ۹۳ متر مربع (هزار فوت مربع) از بام را با این رنگ بپوشانیم بر اساس برآورد ما به توان سرمایشی ۱۰ کیلووات دست خواهیم یافت که از توان دستگاه‌های تهویه مورد استفاده در اغلب خانه‌ها بیشتر است.

بنا بر گزارش سازمان بین‌المللی انرژی (آی. ای. ای) در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱۰ درصد برق مصرفی در جهان را دستگاه‌های تهویه مطبوع و پنکه‌های برقی مصرف کردند و بر اساس پیش‌بینی‌ها این شاخص در سال ۲۰۵۰ به ۴۰ درصد می‌رسد.

بسیاری از گرم‌ترین کشور‌های جهان نیز جزو کشور‌های در حال توسعه هستند و افزایش درآمد‌های شخصی در این کشور‌ها به افزایش تقاضا برای تهویه مطبوع در منازل منجر شده است.

بنا بر اعلام سازمان بین‌المللی انرژی، در چین که دارای سریع‌ترین رشد تقاضا بوده است سهم انرژی مصرفی سالانه دستگاه‌های تهویه در سال ۲۰۰۰ به ۱۳ درصد رسید. بر اساس گزارش آماری شرکت ملی برق چین، در یکی از موج‌های گرمای شهر پکن در سال ۲۰۱۷ سهم مصرف دستگاه‌های تهویه از کل مصرف برق به ۵۲ درصد رسید.

در ایالات متحده که ده‌ها سال است اغلب خانه‌ها به دستگاه‌های تهویه مطبوع مجهز شده‌اند بنا به پیش‌بینی سازمان اطلاعات انرژی، دست‌کم تا سال ۲۰۵۰ افزایش مصرف انرژی دستگاه‌های سرمایشی همچنان سریع‌تر از تمامی دستگاه‌های برقی دیگر خواهد بود.

کارشناسان هشدار داده‌اند که تلاش‌های معطوف به کاهش دادن مصرف انرژی بیش‌از حد بر گرمایش متمرکز است، در حالی که با توجه به روند گرمایش کره زمین، مصرف انرژی در بخش سرمایش همچنان رو به افزایش خواهد بود.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید