اختلاف بر سر داروی تجویزی درمان کرونا

اختلاف بر سر داروی تجویزی درمان کرونا

معاون کل وزارت بهداشت پس از ۱۴ ماه استفاده کادر درما از دارو‌های مختلف برای درمان بیماران کرونایی، حالا می‌گوید که جز اکسیژن معمولی و کورتون هیچ یک از دارو‌های تجویزی برای درمان کرونا موثر نیست. اما پزشک‌ها و برخی از محققان به اظهارات حریرچی واکنش نشان داده و می‌گویند که تعدادی از دارو‌ها همچنان بر درمان کرونا تاثیرگذارند.

کد خبر : ۹۲۹۳۲
بازدید : ۷۰۱۴
کشمکش بر سر داروی تجویزی درمان کرونا
فرادید | در حالی که موارد ابتلا و مرگ میر روزانه رکورد‌های تاریخی برجای می‌گذارد، معاون کل وزارت بهداشت گفته که هیچ کدام از دارو‌های مطرح برای کرونا موثر نیست و تنها اکسیژن معمولی کارساز است. این اظهارنظر حریرچی در شرایطی است که در طول ۱۰ ماه اخیر وزارت بهداشت برای تهیه دارو‌هایی همچون رمدیسیویر و آیورمکتین به هر دری زد، اما نتوانست نیاز کشور را تامین کند. در نهایت نیز سازمان غذا ودارو اعلام کرد که این دارو‌ها به زودی در کشور تولید می‌شوند.

به گزارش فرادید؛ همین دیروز بود که ایرج حریرچی در جلسه فوق العاده ستاد مقابله با کرونا در قزوین پزشک‌ها و بیماران را غافل گیر کرد و گفت که به جز اکسیژن معمولی بقیه دارو‌های ضدکرونای مطرح تاثیر زیادی ندارند و فقط آن‌ها را برای رفع عذاب وجدان و حسرت به مردم می‌دهیم.

معاون کل وزارت بهداشت می‌گوید که دارو‌هایی مانند فاویپیراویر، رمدیسیویر و آیورمکتین هیچ تاثیر علمی اثبات شده‌ای ندارند و در بهترین حالت کمی علائم کرونا را تخفیف می‌دهند. منتها ما برای اینکه مردم عذاب وجدان نگیرند و حسرت نخورند که چرا از این دارو‌ها استفاده نکردند، آن را در اختیارشان قرار می‌دهیم.
حریرچی در حالی بر تاثیر ناچیز فاویپیراویر، رمدیسیویر و آیورمکتین تاکید کرده که پیش از این معاون تحقیقات برکنار شده وزارت بهداشت در پاییز سال گذشته این موضوع را رسانه ای کرده بود، اما با واکنش مسئولان این وزارتخانه مواجه شد. علت هم این بود که شرکت های داروسازی در حال تولید این داروها بودند.
رضا ملک‌زاده آبان ماه سال گذشته گفته بود داروی رمدسیویر در مطالعه ای با هزار نفر موثر بود اما این دارو در ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بررسی شد، نتایج آن نشان داد که آنقدری که تصور می شد موثر نیست.
کشمکش بر سر داروی تجویزی درمان کرونا
اختلاف بر سر داروی تجویزی کرونا
معاون کل وزارت بهداشت پس از ۱۴ ماه استفاده کادر درما از دارو‌های مختلف برای درمان بیماران کرونایی، حالا می‌گوید که جز اکسیژن معمولی و کورتون هیچ یک از دارو‌های تجویزی برای درمان کرونا موثر نیست. اما پزشک‌ها و برخی از محققان به اظهارات حریرچی واکنش نشان داده و می‌گویند که تعدادی از دارو‌ها همچنان بر درمان کرونا تاثیرگذارند.

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی در این باره می‌گوید: «کماکان برای درمان کرونا از دارو‌های قبلی مثل آیورمکتین و رمدسیویر استفاده می‌شود و داروی جدیدی ارائه نشده است.»

سید حمیدرضا قادری، متخصص بیماری‌های عفونی هم معتقد است که قضاوت حریرچی درباره دارو‌ها اشتباه بوده، به خاطر اینکه گزارش‌های زیادی از پزشکان به رسیده که نشان می‌دهد هر سه دارویی که او نام برده روند بیماری را کنترل کرده است.

او در باره اثرگذاری فاویپیراویر، رمدیسیویر و آیورمکتین می‌گوید: «ما هنوز به یک نتیجه علمی نرسیدیم که ببینیم آثار این دارو‌ها روی کرونا چه بوده و اینکه آیا به صورت آکادمیک آن‌ها تایید می‌شوند یا نه. اما در شرایط بحرانی بر اساس گزارش‌های شهودی همکارانمان به این نتیجه رسیده‌ایم که این دارو‌ها خیلی از بیماران را نجات داده است. فاویپیراویر از گسترش بیماری تا اندازه زیادی جلوگیری کرد و رمدسیویر هم مانع این شد که بیمار به مرحله افت اکسیژن برسد. با این حال این داروها، داروی اول و آخر نبودند و هر کدام را باید در یک مرحله بخصوص به بیمار می‌دادند.»

دکتر محمدرضا هاشمیان هم در واکنش به اظهارات معاون کل وزارت بهداشت گفته که «کرونا داروی دیگری ندارد. رمدسیویر در دنیا برای بیمارانی تولید شد که به آی سی یو می‌آمدند. اولین مقالات دنیا در خصوص این دارو برای بیماران بد حال بود به همین دلیل کشور‌های زیادی در دنیا از آن استفاده می‌کنند.»
کشمکش بر سر داروی تجویزی درمان کرونا
داروی کرونا؛ تناقض در وزارت بهداشت
ایرج حریرچی در حالی دارو‌های کرونا را بی تاثیر ارزیابی می‌کند که دیگر مسئولان ارشد این وزارتخانه با او هم نظر نیستند. در این رابطه همین چند روز پیش بود که وزیر بهداشت نامه‌ای به رئیس سازمان غذا و دارو نوشت و دستور داد که مصرف دارو‌های ضدویروس «فاویپیراویر» و «رمدسیویر» جهت جلوگیری از جهش و مقاومت ویروس منطبق با پروتکل‌ها باشد.

او همچنین نوشت که نسخه‌نویسی نیز توسط پزشکان متخصص عفونی و ریه صورت گیرد.
بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر بر اساس پروتکل های درمانی اعلامی از سوی وزارت بهداشت، با تشخیص پزشک معالج ۲ نوع داروی «فاویپیراویر و رمدسیویر» برای درمان بیماران کرونایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی پزشک‌ها با دیدن این تناقض‌ها گمان می‌کنند که اظهارات حریرچی به نوعی آماده‌سازی برای کمبود این دارو‌ها در ماه‌های آینده بوده است.

قادری، متخصص بیماری‌های عفونی در این باره می‌گوید: «درست است که ما دیگر برای تولید رمدسیویر به آمریکا نیازی نداریم، اما ماده اولیه آن از هند وارد کشور ما می‌شود.»

او همچنین گفته که «این روز‌ها هند به دلیل شیوع زیاد این بیماری حاضر نیست آن واکسن‌هایی را که به ما تعهد کرده بود بدهد. دهلی و بمبئی کاملا تعطیل هستند و دهلی در معرض فروپاشی قرار دارد. از طرف دیگر رمدسیویر جزو پروتکل‌های درمانی کرونا در هند بود و این کشور احتیاج زیادی به این ماده اولیه دارد. ممکن است این حرف‌های آقای حریرچی صرفا روشی ناصادقانه برای آماده کردن اذهان باشد.»

دولت هند ۲۳ فروردین ماه با صدور اطلاعیه‌ای صادرات داروی موثر رمدسیویر را که در بهبودی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ موثر است ممنوع کرد. این ممنوعیت پس از آن شکل گرفت که هفته‌های اخیر در هند صف‌های طولانی بیماران و اطرافیان آن‌ها در شهر‌های مختلف برای تهیه این دارو شکل گرفته بود.
۰
نظرات بینندگان
  • بهزاد ارسالی در

    این پرفسور همون بود که میگفت قرنطینه واسه قرون وسطی هست!!!

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید