حقوق سربازی به چقدر رسید؟

حقوق سربازی به چقدر رسید؟

گرچه ستاد نیرو‌های مسلح حقوق دریافتی سربازان وظیفه در مناطق عادی را ۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان و  در مناطق عملیاتی حداکثر چهار میلیون تومان در ننظر گرفته است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی مزایا و افزایش حقوق نیز برای کارکنان وظیفه لحاظ می شود.  

کد خبر : ۹۲۹۴۰
بازدید : ۶۸۵۳
حقوق سربازی به چقدر رسید؟
فرادید | حقوق سربازان که در سال ۹۹ حداقل ۴۲۰ هزار تومان و حداکثر یک میلیون تومان بود، اما حالا با اجرای قانون بودجه ۱۴۰۰ با افزایش مواجه شده است. براساس اعلام ستاد نیرو‌های مسلح حداقل حقوق پرداختی به سربازان حاضر در مناطق عادی یک میلیون و ۵۰ هزار تومان و حداکثر آن چهار میلیون تومان در مناطق عملیاتی خواهد بود.

به گزارش فرادید؛ با وجود اینکه سال‌ها قبل ماده ۴۹ قانون نظام وظیفه حقوق سربازان حداقل شصت درصد و حداکثر نود درصد حداقل حقوق کارکنان نیرو‌های مسلح را تعیین کرد، اما هیچ گاه این قانون اجرایی نشد. اما در حال حاضر ستاد نیرو‌های مصلح می‌گوید که با اجرای قانون بودجه ۱۴۰۰ این قانون تا حدودی اجرایی شده است.

طبق ماده ۴۹ قانون نظام وظیفه عمومی، حقوق سربازان وظیفه حداقل شصت درصد (۶۰%) و حداکثر نود درصد (۹۰%) حداقل حقوق کارکنان نیرو‌های مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری است که با توجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل تهیه می‌شود و به تصویب فرماندهی کل می‌رسد.

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق حقوق و مزایای سربازان در سال ۱۴۰۰ باید به شکل متویط معادل ۷۵ درصد حقوق یک پایور باشد.

ستاد نیرو‌های مسلح در این رابطه اعلام کرده که سال جاری حقوق سربازان وظیفه بین ۷۲ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. اما نگفته که این میزان حقوق مطابق قانون معادل ۷۵ درصد حقوق کارکنان نیرو‌های مسلح است یا خیر.
حقوق سربازی به چقدر رسید؟
حقوق دریافتی سربازان به چقدر رسید؟
گرچه ستاد نیرو‌های مسلح حقوق دریافتی سربازان وظیفه در مناطق عادی را ۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان و در مناطق عملیاتی حداکثر چهار میلیون تومان در ننظر گرفته است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی مزایا و افزایش حقوق نیز برای کارکنان وظیفه لحاظ می شود.

امیر غلامرضا رحیمی‌پور، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح در این رابطه می‌گوید: «این افزایش حقوق در فوق‌العاده عملیاتی در مناطق مرزی نیز دیده شده و حداقل ۸۰۰ هزار تومان متناسب با درجه سربازان علاوه بر حقوق پرداختی ماهانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.»

البته طبق گفته او قرار است که هزینه سفر کارکنان وظیفه نیز پرداخت شود.

براساس قانون به سربازانی که مسافت محل سکونت تا محل خدمت‌شان بیش از ۵۰ کیلومتر باشد هر سه ماه یکبار هزینه سفر تعلق می‌گرفت، اما هم اینک مقرر شد که هزینه سفر به صورت ماهانه در داخل حقوق دیده شود یعنی همان مبلغی که هر سه ماه یکبار به سربازان تعلق می‌گرفت همین اینک تقسیم بر ۳ شده و هر ماه در فیش حقوقی درج می‌شود.

او البته تاکید می‌کند که مبلغ هزینه سفر نیز در قانون افزایش حقوق مدنظر قرار گرفته و از ابتدای امسال آن هم افزایش یافته است.

ناگفته نماند که رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح این را هم گفته که سربازان متأهل و همچنین سربازان نخبه حقوق کامل را دریافت خواهند کرد یعنی افزایش حقوق برای این دو گروه به صورت صددرصدی است.
حقوق سربازی به چقدر رسید؟
افزایش حقوق گام اول برای اجرای سربازی حرفه‌ای؟
مجلسی‌ها در سال گذشته علاوه بر موضوع افزایش حقوق، موضوع اصلاح قانون خدمت سربازی و طرح سربازی حرفه‌ای را مطرح کردند. طرحی که براساس گفته نگارندگان آن افرادی که نمی‌خواهند خدمت بروند باید «مالیات بر امنیت» پرداخت کنند. با این وجود به نظر می‌رسد که افزایش حقوق گام اول برای رسیدن به اصلاح قانون خدمت سربازی و طرح سربازی حرفه‌ای است.

البته برخی از نمایندگان مجلس نیز بر این موضوع صحه گذاشته اند.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس، افزایش حقوق سربازان را گامی اصلاحی برای بررسی فرآیند‌های مربوط به ⁧‫سربازی حرفه‌ای‬⁩ دانسته و می‌گوید: «هرچند می‌دانیم حقوق افزایش یافته ⁧‫سربازان وظیفه‬⁩ کفاف زندگی آن‌ها را نمی‌دهد، اما اقدام مشترک مجلس و ستاد کل نیرو‌های مسلح در چندبرابر کردن آن، آغاز گامی اصلاحی برای بررسی فرآیند‌های مربوط به ⁧‫سربازی حرفه‌ای‬⁩ است که باید به صورت جدی در دستور کار نهاد‌های مسئول قرار گیرد.»

البته پیش از او، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، دیگر نایب رئیس مجلس هم موضوع سربازی اختیاری و حرفه‌ای را پیش کشیده بود.

او روز‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ در توئیترش به انتقاد از اجباری بودن خدمت سربازی نوشت: «باید سربازی اجباری⁩ جمع شده و نیرو‌های متخصص نظامی برای حراست از امنیت و اقتدار کشور استخدام شوند؛ وجود ۳ میلیون مشمول غایب نشان دهنده ناکارآمدی مدل فعلی است.».

اما این موضع گیری مجلسی‌ها با مخالفت و واکنش ستاد نیرو‌های مسلح مواجه شده است.

سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح در این رابطه گفته که «با توجه به نزدیک شدن به انتخابات، سخن گفتن درباره خدمت سربازی و ارائه برخی طرح‌ها دارای اهداف انتخاباتی است.»

او همچنین می‌گوید: «تاکنون هیچ کسی از ستاد کل نیرو‌های مسلح برای شرکت در جلسه با موضوع سربازی دعوت نکرده است، از سوی دیگر جای سخن گفتن درباره موضوعات سربازی جلوی دوربین‌های خبرنگاران و رسانه‌ها نیست. با توجه به نزدیک شدن به انتخابات، سخن گفتن درباره خدمت سربازی و ارائه برخی طرح‌ها دارای اهداف انتخاباتی است. در هیچ جای دنیا درباره مباحث امنیتی به این شکل که برخی دوستان صحبت می‌کنند، سخن گفته نمی‌شود از سوی دیگر برخی سخن از مناظره در این خصوص می‌زنند. مگر امنیت ملی جای مناظره است؟»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید