درباره امتحانات پایان ترم مدارس، دانشگاه‌ها و برگزاری کنکور

درباره امتحانات پایان ترم مدارس، دانشگاه‌ها و برگزاری کنکور

با نزدیک شدن به پایان ترم ۱۳۹۹-۱۴۰۰، علم آموزان و والدینشان سوالات متدوالی درباره زمان برگزاری امتحانات پایان ترم و همچنین کنکور سال ۱۴۰۰ دارند و می‌خواهند بدانند که حضور دانش آموزان و دانشجویان در امتحان پایان ترم همچنان به صورت برخط برگزار می‌شود؟

کد خبر : ۹۳۰۲۵
بازدید : ۶۷۳۲
تکلیف امتحانات پایان ترم مدارس، دانشگاه‌ها و برگزاری کنکور چه می‌شود؟
فرادید | در طی یکسالی که کشور و سراسر جهان با بحران کووید ۱۹ روبرو هستند، مدارس، دانشگاه‌ها با مشکل جدی تری مواجه شده اند، چراکه امکان حضور در کلاس و همچنین امتحانات حضوری از آن‌ها سلب شده و آن‌ها همچنان منتظر فرصتی برای حضور یافتن در کلاس‌های درس و یادگیری بهتر هستند.

به گزارش فرادید، با نزدیک شدن به پایان ترم ۱۳۹۹-۱۴۰۰، علم آموزان و والدینشان سوالات متدوالی درباره زمان برگزاری امتحانات پایان ترم و همچنین کنکور سال ۱۴۰۰ دارند و می‌خواهند بدانند که حضور دانش آموزان و دانشجویان در امتحان پایان ترم همچنان به صورت برخط برگزار می‌شود؟

در مدتی که همه گیری ویروس کرونا به شدت بیشتر شد، مراکز‌ها را با چالش‌های مختلف در مدیریت تدریس، یادگیری و ارزیابی آزمون مواجه کرده و مدارس، معلمان و دانش آموزان در سراسر جهان همچنان به دلیل بیماری همه گیر کووید ۱۹ چالش‌های فوق العاده‌ای را تجربه می‌کنند.

وزیر آموزش پروزش به یکی از دغدغه‌های دانش آموزان برای برگزاری کلاس حضوری اشاره کرده و گفته است: «اکنون شرایط کشور دشوار است و ما به هفته‌های آخر سال رسیدیم و به نظر نمی‌رسد مجالی برای برگزاری کلاس حضوری وجود داشته باشد. علاقه‌مند بودیم دوره حضوری کوتاهی برای جبران برگزار کنیم، اما شرایط، شرایط مناسبی نیست و پیش بینی نمی‌کنیم امسال کلاس حضوری داشته باشیم. ولی امیدواریم سال آینده کلاس‌ها حضوری باشد.»

تکلیف امتحانات پایان ترم مدارس، دانشگاه‌ها و برگزاری کنکور چه می‌شود؟
زمان و مکان برگزاری امتحان پایان ترم دانش آموزان

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی، درباره نحوه آموزش و همچنین ارزشیابی دانش‌آموزان ابتدایی گفته است که با توجه به شرایط کنونی تصمیم بر این است که کلاس‌های دوره ابتدایی تا پایان اردیبهشت برقرار باشد و معلمان و مدیران ١٠ روز بعد از این مدت فرصت دارند تا نتایج ارزشیابی دانش آموزان را اعلام کنند.

او می‌گوید که در دوره ابتدایی ارزشیابی دانش آموزان به صورت کیفی توصیفی است بنابراین ارزیابی آن‌ها عملکردی خواهد بود و معلمان بر این اساس ارزیابی خود را انجام خواهند داد.

معاون آموزش ابتدایی درمورد آموزش کلاس اولی و دومی‌ها تکید کرده و گفته که برای کلاس‌های اول و دوم دبستان معلمان باید تضمینی برای آموزش کامل مهارت خواندن و نوشتن در دانش آموزان داشته باشند و از یادگیری کامل آن‌ها آگاه شوند در غیر اینصورت برنامه‌های جبرانی برای دانش آموزانی که دچار مشکل هستند در نظر گرفته شود؛ چنین موضوعی را در دستور کار قرار دادیم.

خسرو ساکی، رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، درباره روند برگزاری امتحانات خرداد ۱۴۰۰، اظهار داشت که براساس مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش، امتحانات خردادماه ۱۴۰۰، فقط برای دانش آموزان پایه «نهم» و «دوازدهم» به صورت حضوری است. در سایر پایه‌ها ودروس غیر فنی و پایه فنی، مسئولیت ارزشیابی دروس، برعهده مدیر مدرسه و بر اساس «تصمیم شورای مدرسه» است.

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی یادآور شد که امتحانات داوطلبان آزاد، جهشی، ایثارگران و بزرگسالان به صورت حضوری است. امتحانات دروس شایستگی‌های فنی واستاندارد‌های مهارت، شاخه‌های تحصیلی فنی، حرفه‌ای و کاردانش نیز به صورت حضوری است و سوالات براساس «وضعیت قرمز» طراحی خواهد شد.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش هم گفته که قرار این است که امتحانات بعد از عید فطر یعنی از ۲۷ اردیبهشت آغاز و تا قبل از ۲۸ خرداد که زمان برگزاری انتخابات است به پایان رسیده باشد. حاجی میرزایی می‌گوید امتحانات به دو صورت حضوری و غیرحضوری است و اصرار دارند که امتحانات پایه نهم و دوازدهم حضوری برگزار شوند و تا زمانی که با مسئولین بهداشت هماهنگ نشده باشد امکان امتحان حضوری وجود ندارد.

او به تاثیر گذار بودن امتحان حضوری پایه نهم و دوازدهم اشاره کرد و گفت: «زیرا امتحانات این دو پایه امتحانات تأثیرگذاری است و در آینده شغلی و تحصیلی‌تان اثرگذار است و اگر غیرحضوری باشد احتمال تضعیف حقوق شما وجود دارد و نگرانی‌هایی پیرامون همسانی نمره دهی و سنجش تحصیلی دانش آموزان ایجاد می‌شود. باید امتحانات یکسانی برگزار و مطمئن باشیم حق هیچ دانش آموزی تضعیف نمی‌شود.»

حاجی میرزایی تاکید کرده که اگر در زمان اعلام شده از سوی ستاد کرونا اجازه برگزاری امتحانات حضوری داده نشود، ممکن است امتحانات به تأخیر بیفتد، اما مصر هستند حضوری باشد. به گفته او، برای سایر پایه‌ها اگر اجازه برگزاری حضوری امتحان وجود نداشت، ارزشیابی‌ها غیرحضوری خواهد بود و اختیار را به شورای مدرسه داده شده و می‌تواند از روش‌های مختلفی برای سنجش پیشرفت دانش آموزان استفاده کند.

وزیر آموزش و پرورش درباره حذفیات امتحانات گفت: «حذفیات کتب درسی را برای تمام پایه‌های تحصیلی در شرایط وضعیت قرمز، نارنجی و آبی در ابتدای سال تحصیلی مشخص کردیم. از مناطق و مدیران می‌خواهم اطلاعات را در اختیار دانش آموزان قرار دهند. حذفیات روی سایت مرکز سنجش وزارتخانه و سازمان پژوهش قرار دارد.»

رضا صابری تولایی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز اعلام کرده که بر اساس بخشنامه وزارتی، بازه زمانی امتحانات سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از ۲۷ اردیبهشت لغایت ۲۲ خردادماه خواهد بود و ارزشیابی دانش آموزان مدارس روزانه دوره‌های اول و دوم متوسطه به استثنای پایه نهم و دوازدهم به صورت غیرحضوری و با مسئولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام می‌شود.

صابری تولایی اضافه کرد: «این ارزشیابی غیرحضوری با مرجعیت معلم می‌تواند با استفاده از آزمون‌های برخط (آنلاین) و سایر شیوه‌های نوین ارزشیابی نظیرکارپوشه، آزمون شفاهی، آزمون عملکردی، آزمون کتاب باز، تکالیف کلاسی، پروژه ها، خلاصه نویسی، خودسنجی، ارزشیابی همتایان و همکاری والدین به صورت برخط و برون خط نمره پایانی نوبت دوم را تعیین نمایند.»

تکلیف امتحانات پایان ترم مدارس، دانشگاه‌ها و برگزاری کنکور چه می‌شود؟

امتحانات پایان ترم دانشجویان مجازی می‌شود؟

ماه‌های پیش که هنوز خبری وضعیت پرخطر کرونا در کشور نبود، برخی از مسئولان از امکان برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان خبر دئاده بودند، اما با وضعیت کنکونی به نظر می‌رسد که عملی شدن این نظر امکان پذیر نخواهد بود. وزیر علوم نیز در تاکید این سخن گفته که آموزش‌های عملی دانشجویان فعلا تا مشخص شدن وضعیت تعطیل خواهد بود.

منصور غلامی، وزیر علوم می‌گوید که آموزش‌های عملی دانشجویان در شرایط فعلی تعطیل است. براساس پیش بینی او، امتحانات پایان ترم دانشجویان دانشگاه‌ها مجازی برگزار می‌شود و اگر در پایان ترم یعنی بعد از خرداد به شرایط زرد و آبی برگردیم، دانشگاه‌ها می‌توانند در خصوص حضور دانشجویان برای آموزش‌های عملی خود تصمیم‌گیری کنند.

زمان و نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۰

یکی از بزرگترین دغدغه‌های این روز‌های جوانان در دوران کرونا، برگزاری کنکور‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در روز‌های پیش رو است. محمدمهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره برگزاری کنکور سراسری در موعد مقرر گفته که تعویق یا برگزاری به موقع آن‌ها بسته به شرایط کرونایی آن روز‌ها دارد و باید صبر کرد.

طبق گفته‌های زاهدی، وضعیت کرونا، همراهی دولت و سیاستگذاران در این شرایط برای دو ماه آینده مشخص نیست و از حال نمی‌توان برای آن زمان برنامه‌ریزی کرد. اگر شرایط خرداد و تیرماه ۱۴۰۰ همانند ماه‌های پایانی سال ۹۹ باشد بدون شک کنکور با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد و در غیراینصورت تصمیم‌گیری درباره تعیین زمان جدید برعهده مسئولان ستاد کروناست.

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درمورد تعویق آزمون‌های سراسری امسال در وضعیت حساس کشور گفته است: «اطلاعی از تعویق آزمون‌های ارشد و سراسری امسال ندارم، اما در این خصوص ما تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم؛ چرا که آن‌ها حفظ سلامت دانشجویان را بعنوان یک اولویت همواره در نظر دارند. طبیعتا اگر ستاد کرونا درباره تعویق کنکور‌ها از وزارت علوم مشورت بخواهد ما آمادگی این کار را داریم کما اینکه در سال گذشته هم در حوزه وزارت علومی نظرات خود را به آن‌ها ارائه کردیم و تصمیم نهایی با ستاد کروناست.»

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید