آخرین وضعیت واکسن‌های ایرانی

آخرین وضعیت واکسن‌های ایرانی

کوو ایران برکت به عنوان اولین واکسن ایرانی به تازگی وارد مرحله سوم کارآزمایی بالینی شده است. براساس گزارش ها، این مرحله با تزریق واکسن برکت به مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و محمدعلی امیرزرگر استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی همدان آغاز شده است.

کد خبر : ۹۳۰۷۸
بازدید : ۴۹۷۱
آخرین وضعیت واکسن های ایرانی
فرادید | فرایند واکسیناسیون در‌‌ کشور به دلیل کمبود واکسن به کندی پیش می‌رود. وزارت بهداشت می‌گوید از ابتدای واکسیناسیون تا پایان فروردین ماه تاکنون ۵۰۰ هزار نفر واکسینه شدند، که شامل کادر درمان می‌شوند. این وزارتخانه ابراز امیدواری کرده که سه واکسن ایرانی «کوو ایران برکت، «رازی کو پارس» و «فخرا» تا تابستان به تولید انبوه برسند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که واکسن برکت به مرحله پایانی کارآزمایی بالینی رسیده است. علاوه بر برکت، مرحله سوم کارآزمایی واکسن ایران و کوبا نیز آغاز شده است.

به گزارش فرادید؛ فاز دوم واکسیناسیون عمومی در کشور در شرایطی از فردا آغاز می‌شود که ستاد ملی کرونا در انتظار ۷۷ میلیون واکسن خارجی خریداری شده است. براساس برنامه ریزی وزارت بهداشت قرار است در مرحله دوم واکسیناسیون بیماران خاص و صعب العلاج و سالمندان واکسینه شوند.

طبق اعلام وزارت بهداشت در این فاز نزدیک به ۱۴ میلیون نفر واکسینه می‌شوند؛ که با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که در این فاز به ۲۸ میلیون واکسن نیاز است. در حال حاضر بیشتر واکسن‌ها برای ایجاد ایمنی نیاز به تزریق دو دُز دارند.

با این وجود ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت در نظر دارد که ۷۷ میلیون دُز از واکسن مورد نیاز واکسیناسیون را از تولیدات خارجی و باقیمانده را از واکسن‌های ایرانی تامین کند.

در حال حاضر سه واکسن ایرانی «کوو ایران برکت، «رازی کو پارس» و «فخرا» مراحل کارآزمایی خود را سپری می‌کنند.

به جز این واکسن‌های کاملا ایرانی، یک واکسن مشترک میان انستیتو پاستور و انستیتو فینلای کوبا نیز در مراحل پایانی قرار دارد.
آخرین وضعیت واکسن های ایرانی
اولین واکسن ایرانی در مرحله پایانی
کوو ایران برکت به عنوان اولین واکسن ایرانی به تازگی وارد مرحله سوم کارآزمایی بالینی شده است. براساس گزارش ها، این مرحله با تزریق واکسن برکت به مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و محمدعلی امیرزرگر استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی همدان آغاز شده است.

دکتر حامد حسینی؛ مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو این پروژه درباره فاز سوم کارآزمایی این واکسن می‌گوید: «فاز سوم واکسن کوو ایران برکت در ۶ شهر تهران، کرج، شیراز، مشهد، اصفهان و بوشهر انجام خواهد شد.

طبق گفته او، برای انجام فاز سوم، ۱۱ هزار نفر از جمعیت مورد مطالعه از شهر‌های تهران و کرج و از مابقی شهر‌ها نیز دو تا سه هزار نفر انتخاب می‌شوند.

مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین گفته که فاز دوم کارآزمایی بالنی با تزریق واکسن به ۲۸۰ نفر از داوطلبان به پایان رسید. در فاز دوم تست انسانی واکسن کرونای «کوو ایران برکت» ۲۰۰ نفر از داوطلبان زیر ۵۰ سال و ۸۰ نفر از داوطلبان بالای ۵۰ سال، واکسن را دریافت کرده‌اند.

حسینی می‌گوید که در فاز اول آنتی‌بادی در ۹۱درصد داوطلبان به‌اندازه کافی افزایش یافت و در آینده نزدیک درخواست مجوز مصرف اورژانسی برای این واکسن ارائه می‌شود.

طبق برنامه ریزی‌های انجام شده اردیبهشت و خرداد ماه ۱۴۰۰ زمانی است که مرحله سوم مطالعه انسانی این واکسن در جریان خواهد بود.
پاستور - فینلای روی پله آخر
همزمان با آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی برکت، مرحله پایانی واکسن تولید مشترک ایران و کوبا هم آغاز شده است. بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران، پیش‌بینی کرده که در دهه دوم یا سوم خردادماه نتایج فاز‌های آزمایش این واکسن جمع‌بندی و واکسیناسیون عمومی با این واکسن آغاز شود.

او می‌گوید: «پیش‌بینی‌مان این است که در خردادماه حداقل بتوانیم یک‌میلیون دوز واکسن را آماده داشته باشیم که بلافاصله بعد از تایید نتایج مورد استفاده قرار گیرد، اما از ماه تیر به بعد تولید افزایش می‌یابد؛ به‌طوری که در حدود مهر و آبان می‌تواند حداقل به حدود پنج تا شش میلیون دوز در ماه برسد.»
آخرین وضعیت واکسن های ایرانی
«رازی کو پارس» و «فخرا» به کجا رسیدند؟
واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی است که به گفته مسئولان این موسسه در روز‌های پایانی مرحله اول کارآزمایی بالینی قرار دارد.

فلاح، معاون تحقیقات سرم سازی رازی در رابطه با آخرین جزئیات کارآزمایی واکسن این موسسه می‌گوید: «دوز اول واکسن رازی کوو پارس به ۱۳۳ داوطلب مرحله اول تست انسانی، تزریق شده و بیش از ۹۰ داوطلب هم دوز دوم واکسن را دریافت کردند. پیش بینی می‌شود تا چند روز آینده مابقی داوطلبان هم دوز دوم واکسن دریافت می‌کنند.»

او زمان احتمالی آغاز مرحله دوم تست انسانی با حضور ۵۰۰ داوطلب را خرداد ۱۴۰۰ اعلام کرده و گفته که داوطلبان این مرحله مشخص شده اند و پس از اخذ مجوز‌های لازم این کار آغاز خواهد شد.

واکسن فخرا سومین واکسن ایرانی است که در وزارت دفاع تولید شده و حالا آماده فاز دوم آزمایش انسانی می‌شود.

به گفته معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور، زیرساخت‌های تولید واکسن فخرا تا پایان اردیبهشت تکمیل می‌شود و اگر مراحل بالینی این واکسن به خوبی پیش برود و مجوز‌ها توسط وزارت بهداشت ارائه شود، این واکسن مرداد به تولید انبوه خواهد رسید.

فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن فخرا ۲۶ اسفند ۹۹ با تزریق واکسن به فرزند شهید فخری‌زاده با حضور وزرای دفاع و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شده بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید