مصایب واکسن کرونا؛ کاچی به از هیچی

مصایب واکسن کرونا؛ کاچی به از هیچی

خیلی جا‌ها رفتم، بیمارستان طالقانی ثبت‌نام کردم و ۵ ساعت در نوبت نشستم. رفتار‌های بدی هم دیدم. همه این‌ها به کنار ما استرس داریم که تو همین صف‌ها کرونا بگیریم.

کد خبر : ۹۳۰۹۷
بازدید : ۵۹۸۳
صف تزریق واکسن کرونا
فریبا خان احمدی | با گذشت حدود یک ماه از آغاز واکسیناسیون بیماران نادر و خاص هنوز اغلب این بیماران سردرگم هستند و نمی‌دانند چه زمانی و کجا برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

آنطور که خانواده‌های برخی از بیماران خاص و نادر در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند منبع دریافت زمان و محل تزریق واکسن کرونا برای این بیماران فقط اطلاعیه‌های غیر رسمی در گروه‌های واتس اپی و تلگرامی بوده و بیشترآن‌ها سردرگم مانده‌اند که چه زمانی این واکسن حیاتی را می‌زنند.

از طرفی انتشار برخی اخبار در خصوص تزریق واکسن‌های کرونا به افراد خارج ازنوبت به نگرانی‌ها دامن زده است. آن‌ها نگرانند که مبادا از فرایند تزریق واکسن جا بمانند و دست‌شان هم به‌جایی بند نباشد.
چندی پیش تصاویری از بیمارستان امام حسین (ع) تهران و برخی خانه‌های بهداشت منتشر شد که نشان می‌داد صف طویلی از بیماران خاص جلوی این مراکز شکل گرفته و مراجعان بعد از ثبت‌نام و نام‌نویسی در نهایت دست خالی به خانه برگشته‌اند.
همین ایجاد صف‌های پر ازدحام در برخی مراکز بهداشت و درمان تهران آن هم در شرایطی که ویروس جهش یافته با سرعت بیشتری قابلیت انتقال دارد انتقادات و گلایه‌های خانواده‌های برخی از بیماران خاص را در پی داشته است. عده‌ای از آن‌ها می‌گویند با وجود نام‌نویسی هنوز موفق نشده‌اند واکسنی دریافت کنند و نه در اطلاع‌رسانی و نه در برنامه‌ریزی برای اجرای واکسیناسیون بیماران خاص انسجامی وجود ندارد.

اعتراض‌ها به تشکیل صف‌های طویل مقابل برخی مراکز درمانی و بهداشتی در تهران در حالی مطرح می‌شود که به گفته انجمن‌های تخصصی بیماران خاص؛ برخی از این بیماران بدون هیچ نوع فراخوانی و تنها بر اساس شنیده‌ها به مراکز درمان و خانه‌های بهداشت مراجعه می‌کنند و اگرچه اسامی‌شان ثبت می‌شود، ولی در نهایت واکسن به کسانی تزریق می‌شود که به ترتیب اولویت به آن‌ها فراخوان داده شده است.

۵ ساعت در صف ثبت‌نام واکسن!

شادی فدایی ۴۳ ساله و بیمار مبتلا به تالاسمی است. او و شوهرش هر دو بیماری خاص دارند و هنوز واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند. فدایی می‌گوید: «خیلی جا‌ها رفتم، بیمارستان طالقانی ثبت‌نام کردم و ۵ ساعت در نوبت نشستم. رفتار‌های بدی هم دیدم. همه این‌ها به کنار ما استرس داریم که تو همین صف‌ها کرونا بگیریم.
در آخر هم واکسن به من و همسرم نرسید. یکی از بیماران تالاسمی برایم فرستاده بود که بیماران خاص در بیمارستان طالقانی واکسن می‌زنند. همان روز رفتیم در صف بودیم و اسم‌نویسی هم کردیم دو تا از بیماران تزریق کردند و به من و تعدادی که نوبت بودیم، نزدند.»

این بیمار تالاسمی در پاسخ به اینکه آیا از قبل به شما اعلام شده بود برای واکسن به‌جای خاصی مراجعه کنید؟ می‌گوید: خیر. اما تعدادی از بیماران در درمانگاه تالاسمی واکسن زدند ما، چون زیر نظر دانشگاه شهید بهشتی هستیم قرار بر این بود اگر در منطقه یک زندگی می‌کنیم به بیمارستان شهید طالقانی برویم آن‌هایی هم که منطقه ۷ بودند به بیمارستان امام حسین بروند.
خانه مادرم دم بیمارستان امام حسین بود رفتم آنجا، اما گفتند نوبتت نرسیده برو و ۲۵ اردیبهشت بیا. از منبع رسمی به ما اعلام نشده بود کجا و چه زمانی برای تزریق واکسن بروم... از طریق تلگرام اطلاعیه‌ای را دیدم به‌نظرم غیر رسمی نبود.

فدایی که هفتگی تزریق خون انجام می‌دهد، می‌افزاید: دیابت نوع یک هم دارم. مشکلات قلبی و ریوی دارم. آپاندیس و کیسه صفرا و طحال ندارم یعنی سیستم ایمنی‌ام به‌طور کل ناقص است.
چطور همه بیماران هموفیلی واکسن زدند حتی در شهرستان دوز دوم را هم زده‌اند، ولی کل درمانگاه تالاسمی تهران که ۴۰۰ نفر بیمار تالاسمی دارد نباید واکسن بزنند؟ ما خیلی در معرض خطر هستیم. از هیچ جا به ما اعلام نشده است چه زمانی باید واکسن بزنیم. هر روز به وزارت بهداشت زنگ می‌زنم، اما وعده می‌دهند.»
واکسن کرونا

از ۲۳ هزار بیمار تالاسمی فقط ۵ هزار نفر واکسن زدند!

یونس عرب، رئیس انجمن تالاسمی ایران هم درباره روند واکسیناسیون بیماران تالاسمی گلایه‌های زیادی دارد. او می‌گوید: بیماران دیالیزی به‌دلیل اینکه مراجعه مادام‌العمر به مراکز درمانی و داروخانه‌ها دارند در اولویت نخست هستند، چون هیچ نوع سیستم ایمنی در بدن شان نیست و اغلب درگیر دو یا سه بیماری خاص و نارسایی‌های قلبی، ریوی و کلیوی و... به‌طور همزمان هستند.
برخی از این‌ها به‌دلیل تزریق خون‌های آلوده، هپاتیت ث نیز دارند بنابراین روا نیست این بیماران با کوهی از عوارض در اولویت نباشند، ولی از کارمند تا تلفن چی و نگهبان مرکز درمانی واکسن تزریق کنند و این بیماران واکسن نزنند.

عرب با بیان اینکه چرا اثری از تزریق واکسن در بیمارستان مفید یا مرکز بزرگسالان تالاسمی ظفر و بیمارستان شهدای تجریش نیست و حتی یک نفر هم آنجا واکسن نزده است، عنوان می‌کند: از طرفی تعدادی از بیماران که به نوعی مبتلا به اختلالات هموگلوبین و تالاسمی بینابینی هستند در سیستم وزارت بهداشت برای اولویت تزریق واکسن تعریف نشده‌اند. به‌طوری که ۵ هزار بیمار از تزریق واکسن محروم مانده‌اند.

رئیس انجمن تالاسمی ایران با اشاره به اینکه مدیریت بسیار غلطی در سیستم حاکم است، عنوان می‌کند: هنوز واکسن کرونا را در اختیار همه مراکز قرار نداده‌اند، از ۲۳ هزار بیمار تالاسمی تنها ۴ الی ۵ هزار بیمار واکسن زده‌اند. در مرکز درمانی زاهدان از ۸۰۰ بیمار ۴۰ نفر واکسن زده‌اند.
البته دانشگاه‌های خوزستان، فارس، مازندران، گیلان و اصفهان خوب عمل کرده‌اند، اما وضعیت در تهران فاجعه بار است در تهران ۲۰۰۰ بیمار تالاسمی وجود دارد که ۳۰۰ نفرشان واکسن زده‌اند.

عرب می‌گوید: بیمار تالاسمی در مرکز درمانی ارائه خدمات، واکسن دریافت می‌کند. گاهی پرستار مرکز از خودگذشتگی کرده و با بیماران تماس گرفته که بروند و واکسن بزنند بیماران هم به هم اطلاع داده‌اند ومرکز شلوغ شده است. برای تالاسمی‌ها واکسن سینوفارم چینی را می‌زنند که ظاهراً در بروشور و در مقایسه، واکسن سینوفارم از کیفیت پایین تری برخوردار است.

او می‌افزاید: در تهران بلبشو است. بیماران بدون فراخوان به بیمارستان امام حسین و طالقانی مراجعه می‌کنند و درصف‌های شلوغ می‌ایستند و کرونا می‌گیرند. ما بیمارانی را داشتیم که سه ساعت و نیم در صف بودند تا توانستند واکسن بزنند.
این‌ها سرخود رفتند و پیام را در فضای مجازی دیدند از ۱۸۰۰ بیمار تالاسمی در تهران فقط سه نفر موفق شدند در دو هفته اخیر واکسن بزنند. البته دانشگاه علوم پزشکی ایران برای بیماران ما احترام قائل شد و حدود ۳۰۰ بیمار تالاسمی از طریق فراخوان تالاسمی در بیمارستان رسول و علی اصغر واکسینه شدند.
دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران تاکنون هیچ کاری برای واکسن بیماران ما انجام ندادند. ما از وزارت بهداشت می‌خواهیم حرمت تالاسمی‌ها را نگه دارد و با وجود ویروس کرونا که عملاً درمان از اولویت خارج شده و تأمین دارو مشکلات زیادی برای تالاسمی‌ها به‌وجود آورده، تلاش بیشتری کند.

به بیماران ام اس پیامک زده می‌شود

در حالی که انجمن بیماران تالاسمی از وضعیت دسترسی به واکسن بسیار گلایه مند‌ند، این موضوع درباره بیماران مبتلا به ام اس از یک هفته گذشته سر و سامان داده شده است.
هوشمند مدیر عامل انجمن‌ام اس با اشاره به بلاتکلیفی بیماران‌ام اس در مراکز درمانی در دو هفته گذشته می‌گوید: در دو هفته گذشته برخی بیماران بدون فراخوان به بیمارستان امام حسین مراجعه کرده بودند، از روز دوم و بعد از ازدحام در مراکز تزریق واکسن اطلاعیه دادیم که این روند چالش ایجاد می‌کند بنابراین دستور داده شد دانشگاه‌ها با انجمن‌ها هماهنگ باشند.
انجمن مشخصات بیماران را به تفکیک محل زندگی، شماره تماس و وضعیت بالینی در اختیار داشت بنابراین تهران را به سه منطقه تقسیم کردیم و قرار شد هر دانشگاهی مراکز تحت پوشش را مشخص کند و بر اساس اولویت‌بندی با بیماران تماس بگیرند و با توجه به سهمیه روزانه مراکز، ساعت مشخصی را برای تزریق واکسن اعلام کنند.

او با اشاره به اینکه مراجعه شخصی باعث ازدحام در مراکز تزریق واکسن می‌شود، می‌افزاید: هفته گذشته دانشگاه علوم پزشکی ایران فهرست بیماران ام اس را بر اساس اولویت دریافت کرد و به بیماران پیامک زده شد و بنا بر سهمیه واکسن دریافت کردند. دانشگاه تهران نیز از دیروز به بیماران ام اس تحت پوشش پیامک می‌زند. ما اسم این مراکز را اعلام نمی‌کنیم چرا که باعث بهم ریختگی و مراجعه خودسر بیماران می‌شود.

هوشمند با بیان اینکه تاکنون بالغ بر ۲۷ هزار پیامک به ۲۷ هزار بیمار‌ام اس ارسال کردیم، عنوان می‌کند: کسانی که اطلاعات‌شان در سامانه انجمن‌ام اس ثبت نیست، وارد سایت شوند و از طریق لینک اقدام به ثبت‌نام کنند و وضعیت بالینی و آدرس محل سکونت‌شان را اعلام کنند.
در پیامک تزریق ساعت و مکان تزریق پیش‌بینی شده است. گاه در هر ساعت ۵۰ نفر مراجعه می‌کنند که نهایت یک ربع بعد واکسن برای‌شان تزریق می‌شود. نوع واکسن نیز سینوفارم چینی است.

وی می‌گوید: تزریق واکسن کرونا برای بیماران‌ام اس در حال حاضر در یک مرکز در تهران آغاز شده و ظرف سه روز در هفته گذشته ۷۰۰ بیمار‌ام اس در یک مرکز واکسن زدند. در دو روز آینده به بیماران ام‌اس در شهر‌های پرند، شهر قدس، شهریار و رباط کریم و بهارستان نیز فراخوان می‌دهیم تا به مرکزی در غرب تهران مراجعه کنند.

کاچی به از هیچی

نوید محجوب ۴۰ سال دارد و ۲۱ سال است مبتلا به بیمار‌ی ام‌اس است. او هفته گذشته واکسن کرونا تزریق کرده و می‌گوید: جزو اولین نفراتی بودم که واکسن زدم. برایم پیامک تزریق واکسن آمد. اعلام کردند واکسن سینوفارم چینی است آیا تمایل‌داری واکسن بزنی؟ اگرچه شنیده بودم اثر بخشی این واکسن مقداری کم‌تر است، اما کاچی به از هیچی بود.
پیامک اعلام کرده بود اگر تمایل به تزریق دارید عدد یک را وارد کنید چند روز بعد با پیامک اعلام شد در صورت تمایل به آدرس خیابان زرتشت. مراجعه کنید. برگه مشخصات را پر کردیم و به ترتیب نوبت صدا کردند و بعد از دو ساعت در فضای باز نوبت‌مان شد. اسامی را خواندند. دوز اول را تزریق کردیم.
حدود ۱۰۰ نفر برای تزریق آمده بودند، اما نمی‌دانم برای همه پیامک زده بودند یا خیر؟ اعلام کردند دوز دوم واکسن ۳۵ روز دیگر است و به‌همین ترتیب اطلاع می‌دهند.

تزریق واکسن به ۹۰ درصد بیماران کلیوی

دکتر اعظم پناهی مدیر عامل انجمن بیماران کلیوی ودیالیزی با بیان اینکه تاکنون حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد بیماران دیالیزی و کلیوی واکسن کرونا تزریق کرده‌اند می‌گوید: با توجه به اینکه بیماران کلیوی و دیالیزی یک روز در میان به مرکز درمانی می‌روند واکسن کرونا مستقیم تحویل همان مراکز داده می‌شود و سرپرستار حین دیالیز واکسن را هم تزریق می‌کند.
حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد بیماران دیالیزی نوبت اول واکسن را تزریق کرده‌اند. البته مشکل ما درباره بیماران پیوندی است که آن‌ها هم بر اساس اطلاعیه مراجعه می‌کنند.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید