در مراسم اسکار چه گذشت؟

در مراسم اسکار چه گذشت؟

نود و سومین مراسم آکادمی اسکار (اسکار ۲۰۲۱ میلادی) در حالی با دو ماه تاخیر، شب گذشته برگذار شد که شاید یکی از متفاوت‌ترین دوره‌های این مراسم بوده باشد. چه از نوع برگزاری آن و چه بخاطر برندگان جوایز.

کد خبر : ۹۳۱۰۸
بازدید : ۳۰۹۹
برندگان جایزه اسکار ۲۰۲۱
فرادید | نود و سومین مراسم آکادمی اسکار (اسکار ۲۰۲۱ میلادی) در حالی با دو ماه تاخیر، شب گذشته برگذار شد که شاید یکی از متفاوت‌ترین دوره‌های این مراسم بوده باشد. چه از نوع برگزاری آن و چه بخاطر برندگان جوایز. ۳۲ درصد نامزد‌های امسال را زنان تشکیل می‌دهند که رقمی بی‌سابقه بود.

به گزارش فرادید؛ برای اولین بار در تاریخ اسکار، دو زن نامزد بهترین کارگردانی شدند که یکی از آنها، یعنی کلوئی ژائو برنده بهترین کارگردانی و اسکار بهترین فیلم شد. خانم کلویی ژائو، نخستین زن رنگین پوست و نخستین زن چینی است که توانسته جایزه اسکار را به خود اختصاص دهد.

همچنین پیش از برگزاری جشنواره امسال، تبلیغات گسترده‌ای در خصوص حضور پررنگ زنان و رنگین پوستان در میان نامزد‌ها شده بود و در همین راستا برخلاف سال‌های قبل سهم بیشتری به زنان، سیاهان و رنگین پوستان در اسکار نود و سوم تعلق گرفت. بعد از شکل‌گیری جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» توجه به وضعیت حقوق سیاهان و دیگر اقلیت‌های قومی و نژادی در آمریکا پررنگ‌تر شده و تبلیغات در این رابطه به جشنواره فیلم اسکار نیز راه یافته است.
برندگان جایزه اسکار ۲۰۲۱

امسال اسکار متنوع‌ترین فهرست نامزد‌ها را داشت؛ ۹ بازیگر رنگین‌پوست به فهرست نامزد‌های شاخه بازیگری راه یافتند و رکورد جدیدی از تنوع نژادی را در این بخش از جوایز اسکار ثبت کردند.

تنوع بی‌سابقه در فهرست نامزد‌های اسکار، اما تنها به شاخه بازیگری محدود نبود؛ کلویی ژائو کارگردان سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها به اولین زن سیاهپوست تاریخ اسکار تبدیل شد که نامزد جایزه بهترین کارگردانی می‌شود. با نامزد شدن امرالد فنل برای کارگردانی فیلم زن جوان آینده‌دار، این اولین بار در تاریخ اسکار است که بیش از یک زن به فهرست نامزد‌های اسکار بهترین کارگردانی راه می‌یابد.
برندگان جایزه اسکار ۲۰۲۱
از دیگر نکات قابل توجه نود و سومین مراسم آکادمی اسکار، درخشش دوباره‌ی آنتونی هاپکینز بود. او با بازی درخشان و هنرمندانه خود در فیلم «پدر» به نویسندگی و کارگردانی «فلوریان زلر» توانست برای دومین بار جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خود اختصاص دهد. هاپکینز در این فیلم نقش پیرمردی را بازی می‌کند که دچار فراموشی و اختلال هواس شده و دخترش برای نگهداری و مراقبت از او با مشکلاتی رو به رو شده است. «پدر» جایزه بهترین فیلنمامه اقتباسی را هم به خود اختصاص داد.

این بازیگر ۸۳ ساله که برای دریافت جایزه خود در مراسم حضور نداشت، به مسن‌ترین هنرپیشه تاریخ تبدیل شد که جایزه اسکار را کسب کرده است.

در این جشنواره همچنین فیلم «سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها» ساخته خانم کلویی ژائو موفق شد جایزه بهترین فیلم را به خود اختصاص دهد. داوران اسکار ۲۰۲۱ همچنین جایزه بهترین بازیگر زن را به فرانسیس مک دورمند برای بازی در همین فیلم «سرزمین خانه به‌دوش‌ها» (Nomadland) اعطا کردند.

سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها البته موفق شد اسکار بهترین کارگردانی را هم دریافت کند تا با کسب ۳ اسکار، سهم پررنگی در جشنواره امسال داشته باشد.

برندگان جایزه اسکار ۲۰۲۱

اولین گام در فصل جوایز با جشنواره‌های ونیز و تورنتو در ابتدای پاییز برداشته شد که هرچند روال برگزاری آن نسبت به هر سال متفاوت بود، حداقل این ویژگی را داشت که سرزمین خانه‌به‌دوشان (با عنوان اصلی Nomadland) ساخته کلویی ژائو را به‌عنوان مدعی اصلی امسال مطرح کند.

در این فاصله چند ماهه تا چند هفته پیش که گلدن گلوب برگزار شود، فیلم کلویی ژائو پیشتاز فصل جوایز در رویداد‌های سینمایی و فهرست‌های برگزیده سال باقی ماند. گلدن گلوب هم که ایستگاهی مهم در راه رسیدن به اسکار محسوب می‌شود، موقعیت ژائو را قوت بخشید، اما ابهام‌های تازه‌ای را هم به پیش‌بینی‌ها افزود. حال با هم به سراغ آشنایی با نامزدها و برندگان جوایز اسکار 2021 در بخش های مختلف برویم:


بهترین فیلم
برندگان جایزه اسکار ۲۰۲۱

نامزدها:
پدر
یهودا و مسیح سیاه
منک
میناری
زن جوان خوش آتیه
صدای متال
دادگاه هفت شیکاگویی

برنده: سرزمین خانه به دوش‌ها - کلوئی ژائو



بهترین بازیگر زن
برندگان جایزه اسکار ۲۰۲۱

نامزدها:
وایولا دیویس - بلک باتمِ ما رِینی
اندرا دی - آمریکا علیه بیلی هالیدی
ونیسا کربی - تکه‌های یک زن
کَری مولیگان - زن جوان خوش‌آتیه

برنده: فرانسیس مک دورمند - سرزمین خانه به دوش‌ها


بهترین بازیگر مرد
برندگان جایزه اسکار ۲۰۲۱
نامزدها:
ریز احمد - صدای متال
چدویک بوزمن - بلک باتمِ ما رِینی
گری اولدمن - منک
استیون یان - میناری

برنده: آنتونی هاپکینز - پدر


بهترین نقش مکمل زن
برندگان جایزه اسکار ۲۰۲۱

نامزدها:
ماریا باکالووا - بورات ۲
گلن کلوز - مرثیه هیلبیلی (مرثیه روستایی)
اولویا کولمن - پدر
آماندا سیفرید - منک

برنده: یو جانگ یان - میناری


بهترین کارگردان
برندگان جایزه اسکار ۲۰۲۱

نامزدها:
توماس وینتربرگ - یک دور دیگر
دیوید فینچر - منک
لی ایساک چانگ - میناری
امرالد فنل - زن جوان خوش آتیه

برنده: کلوئی ژائو - سرزمین خانه به دوش‌ها



بهترین نقش مکمل مرد
برندگان جایزه اسکار ۲۰۲۱

نامزدها:
ساشا بارون کوهن - دادگاه هفت شیکاگویی
لزلی اودوم جونیور - یک شب در میامی
پال ریسی - صدای متال
لِکیث استنفیلد - یهودا و مسیح سیاه

برنده: دنیل کالویا - یهودا و مسیح سیاه


بهترین انیمیشن
برندگان جایزه اسکار ۲۰۲۱

نامزدها:
به پیش
روی ماه
فارماگدون
مراقبان گرگ‌ها

برنده: سول (روح) - پیکسار والت دیزنی



برندگان اسکار ۲۰۲۱ در سایر رشته‌ها:
برندگان جایزه اسکار ۲۰۲۱
بهترین فیلم خارجی: یک دور دیگر (دانمارک)
بهترین فیلمنامه اقتباسی: پدر
بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: زن جوان خوش‌آتیه
موسیقی فیلم: انیمیشن روح

بهترین مستند بلند: معلم اختاپوس من - پیپا الریچ، جیمز رید و کریگ فاستر
بهترین قطعه موسیقی: یهودا و مسیح سیاه
تدوین: صدای متال
سینماتوگرافی: منک
صحنه آرایی: منک
جلوه‌های ویژه: انگاشته-تنت
صدابرداری: صدای متال
انیمیشن کوتاه: اگر اتفاقی افتاد، بدان من دوستت دارم
گریم: بلک باتمِ ما رِینی
طراحی لباس: بلک باتمِ ما رِینی

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید